Skal heise bergingseksperter ned på lasteskipet

Fire nederlandske bergingseksperter skal heises ned på lasteskipet «Eemslift Hendrika» onsdag. Det er fortsatt risiko for at skipet kan kantre og utgjøre miljøfare.

Av 

Selma Heiberg Hellstrand

 og 

Publisert:

Slepebåtene «BB Ocean» og «Normand Drott» kom natt til onsdag fram til det nederlandske lasteskipet som er i drift vest for Ålesund. De skal etter planen slepe skipet inn til land.

Men først må det heises folk om bord fra helikopter for å feste slepetau til båten.

Hans-Petter Mortensholm, beredskapsdirektør i Kystverket, forteller til VG onsdag morgen at fire nederlandske bergingseksperter skal heises ned på havaristen rundt klokken 11.

ORTE: Serviceskipet som skulle bli fraktet til Kolvereid og som er bestilt av selskapet AQS AS, falt av det nederlandske lasteskipet «Eemslift Hendrika». Foto: Stadt Sløvåg

Kan bli berget i dag

Rundt kl 12.00 ankom «Stadt Sløvig» fra Stadt Sjøtransport til «AQS Tor» - den 24 meter lange, splitter nye servicebåten som falt av lasteskipet.

På grunn av bevegelsene i båten og flytende tauverk, har kapteinen besluttet å avvente forsøk på oppkobling. «AQS» Tor driver sørover og sjødyktigheten ser ut til å være intakt.

Det er AQS AS som har bestilt bergingen av den nye millionbåten i tett samarbeid med Moen Marin som har solgt dem båten og Gjensidige forsikring, opplyser teknisk sjef Kristian Hjertvik til VG. Han tar tidligere omtalt det som en «eventyrhistorie» at skipet landet riktig vei og nå flyter på egenhånd uti Norskehavet etter å ha falt av lasteskipet.

– Planen til Stadt sjøtransport blir å i første omgang se om det er mulig å sette om bord en mann for å få festet slepearrangement, sier Hjertvik.

– Får de gjort det ganske kjapt, vil båten kanskje være inne til kai i kveld/natt en gang. Det gjelder å komme seg innaskjærs et sted, så får vi se hvor den blir fraktet til. Det må skipperen om bord vurdere ut ifra vær og vind.

FLYTER PÅ EGENHÅND: Uti Norskehavet flyter «AQS Tor» på egenhånd etter å ha falt av som last på det nederlandske lasteskipet. I siden på båten kan man se noen tydelige skrammer og bulker, men ellers virker båten å være i god stand, ifølge teknisk sjef Kristian Hjertvik. Foto: Kystverket

Været gjør oppdraget utfordrende

Når de fire nederlandske bergingsekspertene er heist ned kan de ta imot slepemateriell fra de to slepebåtene. Deretter er planen at havaristen «Eemslift Hendrika» skal slepes inn mot land, ankes opp og stabiliseres.

Rundt klokken 07.45 ligger fartøyet 12–15 nautiske mil utenfor Stad og driver sørvest. Ved 4-tiden lå skipet 40 nautiske mil vest for Ålesund, men bare rundt 30 nautiske mil fra land, det tilsvarer om lag 50 kilometer. Det blåste kuling i området i natt.

– Det er været og bølgene som gjør dette utfordrende, men været er betraktelig bedre i dag. Sannsynligheten for at dette går bra er god, men sikkerheten til personell er viktigst, sier Mortensholm.

Flere kystvaktskip bistår i arbeidet

Kystvaktskip Sortland og KV Bergen bidrar tett i arbeide. Det er begge helikopterbærende kystvaktfartøy i Nordkapp klassen.

Fartøyene er to av seks kystvaktfartøy som er særskilt utrustet for å ivareta den nasjonale slepebåtberedskapen i Norge, ,mens kystverket har det overordnede ansvaret.

Akkurat nå ligger KV Sortland syd for havaristen og følger med fartøyet som slet seg fra havaristen. KV Bergen ligger like ved havaristen sammen med to fartøy fra bergingsselskapet. Oppgaven til KV Sortland og KV Bergen er å observere og rapportere eventuelle forandringer med fartøyet, last og været.

KV Nornen er i tillegg i beredskap lenger inne ved kysten for å håndtere et eventuelt oljeutslipp i kystnære områder.

– En av Kystvaktens hovedoppgaver er å være til stede på havet hele året og bidra til å sikre skipsfarten langs hele norskekysten. Oppdrag som dette oppleves som svært meningsfullt og spennende arbeid for besetningen ombord, sier skipssjef og kapteinløytnant Henning Solberg.

Risiko for grunnstøting

Bergingsmannskapet fra Nederland, som kom til Norge i går, jobber med å berge skip over hele verden.

– Vi føler oss trygge på at dette er kompetent personell som er vant til å håndtere slike ting, sier Mortensholm.

les også

Mannskapet er evakuert fra lastefartøy utenfor Ålesund – én person skadet

Om ikke bergingsmannskap får sleper om bord i det drivende skipet, kan det grunnstøte i løpet av ettermiddagen onsdag. Men Kystverket tror det blir berget før den tid.

Det nederlandske lasteskipet «Eemslift Hendrika» har rundt 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord. Både Kystverket og eksperter har vært bekymret for miljøskader i havet om skipet kantrer.

Mortensholm sier at risikoen for at skipet kantrer onsdag er mindre enn i går.

Her ser vi hvordan lasteskipet «Eemslift Hendrika» har beveget seg det siste døgnet rundt 70 nautiske mil nordvest for Ålesund:

Publisert:

Mer om

Tankskip

Ålesund

Flere artikler

  1. Forsøker å berge nederlandsk lasteskip på ny torsdag

  2. Sleper lasteskipet – bergingsmannskapet har kontroll

  3. Prebens seilbåt er om bord på lasteskipet: – Ikke noe moro

  4. Frykter miljøskader om skipet ikke reddes

  5. Mannskapet er evakuert fra lastefartøy utenfor Ålesund – én person skadet

Fra andre aviser

  1. Lasteskip i drift kan treffe kysten onsdag

    Aftenposten
  2. Kystverket frykter lasteskip kan grunnstøte i natt. Forbereder seg på «verstefallsscenario»

    Aftenposten
  3. Berging av nederlandsk lastebåt skal starte i formiddag

    Aftenposten
  4. Nederlandsk lasteskip ved kai i Ålesund

    Aftenposten
  5. Forlatt lasteskip driver i Norskehavet – Kystverket ber rederiet ordne opp raskt

    Bergens Tidende
  6. Havaristen har lagt til kai i Ålesund

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no