TRANSPORTPLAN: I fjor vår la regjeringen og Venstre frem Norges plan for transportsektoren (Nasjonal Transportplan NTP) fra 2018 til 2029. Når Bane Nor har gått inn i planene ett år senere, er det duket for utsettelser.
TRANSPORTPLAN: I fjor vår la regjeringen og Venstre frem Norges plan for transportsektoren (Nasjonal Transportplan NTP) fra 2018 til 2029. Når Bane Nor har gått inn i planene ett år senere, er det duket for utsettelser. Foto: Hallgeir Vågenes

Jernbanedirektoratet vil utsette togutbygging på Østlandet i flere år

Publisert: Oppdatert: 09.04.18 14:44

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Politikerne lovte innbyggerne i Tønsberg, Hamar og Fredrikstad dobbeltspor innen 2024. Nå vil Jernbanedirektoratet utsette det – og store deler av Intercity-utbyggingen på Østlandet.

Jernbanedirektoratet sender nå en plan for togutbyggingen på Østlandet ut på høring. Konklusjonen deres er at Intercity-utbyggingen bør utsettes i flere år – så pendlerne på Østlandet må smøre seg med tålmodighet.

– Jeg kan ikke stå her og si at 2024 er viktigere enn hundrevis av millioner kroner, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til VG.

Dette er strekningene som rammes:

Bane Nor kom i februar med sine anbefalinger til hvordan togutbyggingen på Østlandet burde løses. Hamar, Tønsberg, Fredrikstad og Hønefoss skulle ifølge Stortingets vedtak alle få raskere togforbindelse til Oslo innen 2024.

Bane Nor har imidlertid kalt tidsplanen politikerne la opp til for «helt irrasjonell» – og at det vil bli dyrt. Jernbanedirektoratet understreker nå at de har valgt å følge de fleste anbefalingene fra Bane Nor.

Se tidspunktene for ditt område

Jernbanedirektoratet vil altså følge de fleste av anbefalingene som Bane Nor kommer med til utsettelser:

– Er det i hele tatt noen sjans nå for at Hamar, Fredrikstad og Tønsberg får dobbeltspor innen 2024?

– Nei, ikke når vi sier at vi følger Bane Nor sitt opplegg. Og det har vi sagt at det er smart å gjøre, sier jernbanedirektør Slotsvik til VG.

Billigere – ikke like raskt

Da Nasjonal Transportplan (NTP) ble lagt frem i fjor, la politikerne opp til at mange strekninger skulle bygges ut samtidig. Det meste skulle være ferdig før 2026. Det er det Bane Nor mener blir vanskelig.

Det fordi det vil legge press på anleggsmarkedet, som får mange tilbud samtidig, og prisene vil presses opp. I tillegg blir det buss på tog på mange strekninger samtidig og Bane Nor påpeker at selv å skaffe nok busser kan bli utfordrende.

Jernbanedirektøren mener det er mye fornuft i å utsette noen år hvis det gir mye billigere pris.

– Jeg synes vi har et litt for godt eksempel borti gaten her, der tidspunkt var viktigere enn pris, sier Slotsvik til VG, og viser til millionsprekkene på Stortinget.

Dette skjer nå – nye runder på Fredrikstad og Sarpsborg

De store utsettelsene har skapt bråk blant opposisjonen på Stortinget, og tirsdag må samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen møte på teppet og forklare seg.

Jernbanedirektoratet har sett på Bane Nor sine innspill og lagt frem sitt forslag. Det sendes nå ut på høring til slutten av juni – så de kan få innspill på planen.

Som du ser av tabellen over, har de enda ikke satt noen tidspunkt for utbyggingen nedover mot Fredrikstad og Sarpsborg. Grunnen til det, er at Jernbanedirektoratet har bedt Bane Nor om å se på disse strekningene på nytt.

– Hvis jeg kommer med nye årstall der nå, vil det være gjetning. Vi sender planene til Bane Nor og sier «gjør det dere har sagt at dere skal gjøre», og så kommer dere tilbake med oppdaterte planer og tall, sier Slotsvik.

Flere andre strekninger mangler også et endelig årstall.

– De pendlerne som hadde forventet å få sine endelige tidspunkt i dag vil ikke få det?

– Nei. Et handlingsprogram kunne alltids satt opp nye årstall. Men samtidig er vi avhengig av årlige bevilgninger fra Stortinget. Vi gjør klar prosjekter og vi har prosjekter vi kunnet startet på i år hvis vi hadde fått penger. Men vi må vente til prosjektbevilgningene er der, så setter vi i gang, sier Slotsvik.

I handlingsprogrammet for jernbanesektoren 2018–2029, forskyves byggestart på Ringeriksbanen. Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss forventes tatt i bruk først i 2029.

Denne artikkelen handler om