STO PÅ HENGER: Gummibåten som ble brukt 22. juli sto på henger på politistasjonen.

STO PÅ HENGER: Gummibåten som ble brukt 22. juli sto på henger på politistasjonen. Foto: Nils Bjåland VG

Ingen styrking av operative politibåter siden 22. juli

Etter 22/7 har ikke politiets sjøtjeneste blitt særlig
styrket.

Mona Byrkjedal
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det viser en oversikt over alle politibåter i Norge VG har fått tilgang på.

Mens Anders Behring Breivik gikk rundt på Utøya og drepte 69 mennesker, sto politiets gummibåt på en henger på politihuset på Hønefoss. Bildene av den synkende røde plastbåten gikk verden rundt etter terrorangrepene 22. juli og ble selve symbolet på alt som gikk galt den dagen.

Like etter terrorangrepet 22/7 fikk VG opplyst at Politi-Norge besto av 27 politibåter, hvorav 13 av dem var operative. Fem år senere, finnes det totalt 38 politibåter rundt om i Norge. Av disse står minst ni båter på henger, ifølge Politidirektoratet.

22 av båtene er operative politibåter i sommersesongen, hvorav åtte er operative året rundt. Tre av båtene regnes som innenlandsbåter i sommersesongen.

– Vi er nok omtrent på det samme nivået som for noen år siden hva gjelder antall operative båter, sier politiinspektør Ole Petter Parnemann, som er ansvarlig for sjøtjenesten i Politidirektoratet, til VG, og legger til:

– Politiets beredskapsansvar omfatter også sjøtjenesten om sommeren, der vår synlighet sammen med øvrige samarbeidspartnere er viktig. Faglig sett mener jeg at beredskapen stort sett er rimelig tilfredsstillende og omtrent på det nivået vi har hatt tidligere.

Kvalifikasjonskrav

Politibåter kategoriseres primært i to ulike kategorier. Den ene er de synlige, uniformerte som man ser i havnebassenget og ute i fjorden. Den andre typen er mindre båter som ligger på henger til bruk ved enkelthendelser. Det er ofte mindre gummibåter med påhengsmotor.

Flere politibåter rundt om i landet står i all hovedsak i ro, og brukes minimalt, etter det VG erfarer. Ifølge opplysninger VG har fått, er det et generelt ønske at politibåtene brukes mer.

Det kreves visse kvalifikasjonskrav for polititjenestemennene som skal operere båtene. De skal blant annet være båtvante, ha båtførerbevis og være klarert for sjøtjeneste.

– Utfordringen kan være å ha tilstrekkelig med mannskaper man kan benytte til sjøtjenesten, og ikke minst å ha penger nok til å utføre sjøtjeneste i stor nok grad, sier Parnemann.

Vil være synlige

Det er opptil den enkelte politimester å avgjøre hvorvidt sjøtjeneste skal prioriteres. Agder politidistrikt alene har fire operative politibåter, hvorav to av dem er i tjeneste året rundt. Ifølge politimester Kirsten Marie Lindeberg i Agder politidistrikt er det noe publikum verdsetter.

– Vi er et sjøpolitidistrikt, og har lang kystlinje, og derfor er det veldig viktig for oss å prioritere sjøtjenesten, både i kontrollvirksomhet, i beredskapssammenheng og i annen polititjeneste, sier Lindeberg til VG.

Parnemann understreker at politiets sjøtjeneste er viktig, også for å være synlige blant publikum.

– Det ligger i det åpenbare at en av oppgavene er å være til stede og synliggjøre seg, slik at politiets tilstedeværelse virker dempende på ikke-akseptert atferd. Det er mye folk langs kysten i sommersesongen, og der det er mye folk, er det naturlig at politiet er, sier han.

«Tabbebåten» lagt ut på Finn.no

Gummibåten som skulle frakte Beredskapstroppen over til Utøya for fem år siden, ble kjørt til Storøya, og var akkurat gjort klar da Beredskapstroppen ankom.

De tungt bevæpnede tjenestemennene satte kursen mot Utøya i den røde Zodiac II 500-gummibåten, som kort tid etter ble liggende lavt i vannet på grunn av at den var fullastet med våpen, skuddsikre vester, hjelmer og verneutstyr. Overvekten gikk ut over farten, og i tillegg tok motoren inn vann.

Den ble kort tid etter terrorangrepet annonsert på Finn.no, men ble fort fjernet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder