TRANGT: Det var ikke mye plass til overs på ett av morgentogene fra Lillestrøm til Oslo i tirsdag morgen. Foto: Privat ,

Dårlig med Flirt i kulden

Derfor er det «sild i tønne» på mange tog

Seks togtyper, deriblant Flirt, sliter med koblingen i vinterkulden. Men flørteforholdene bør være bra i tog hvor man står kropp mot kropp i varmen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Allerede torsdag forrige uke begynte problemene å bli forholdsvis utbredt. På mange strekninger på Østlandet kjører man nå med ett togsett i stedet for de vanlige to. Et togsett har fra to til fem vogner

– Det er rett og slett så mye elektronikk som skal passe sammen at det er problemer i kulden med å koble togene sammen, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB, til VG.

Husker du? Én dag i 2014 gikk alt som det skulle på Oslo S

Flere tog sliter

I selve koblingen synkroniseres blant annet bremser, dører og en rekke tekniske funksjoner.

– Det er så tett med elektronikk at går det ikke 100 prosent sammen, går det ikke an å kjøre, legger Lundeby til.

TO TYPER: Det finnes to typer Flirt tog, og begge har fått problemer med koblingen i vinterkulden. Foto: Jan Ovind , VG

I tillegg til Flirt, sliter også lokaltogene som ble kjøpt inn på 1970-tallet med koblingsproblemer når det er kaldt.

Det gjør også 73-togene på Østfoldbanen, type 70 som ble innkjøpt på 1990-tallet, samt type 72.

Ifølge Lundeby er det vanskelig å tallfeste akkurat hvor mange togsett som er rammet siden det noen ganger løser seg ved å koble det sammen i den andre enden.

Les også: 223 forsinkede tog hver dag i 2014

NSB setter i dag inn to mobile team for å avhjelpe problemet i tillegg til at de tar inn togene på verksted for å tine dem opp, smøre mekaniske deler og fikse elektronikken.

Men når de parkeres for natten, må togsettene gjerne kobles fra hverandre og da risikerer man å få samme problem dagen etter. NSB prøver derfor nå å finne en løsning slik at de ikke må koble fra hver natt.

Les også: Jernbanen gjennom ti år: Mer penger, flere feil

Østlandet rammet

– Hvor stort er kuldeproblemet?

– Det har gitt redusert kapasitet på en rekke avganger, hovedsakelig på Østlandet, sier Lundeby.

Det er nemlig først og fremst her man kjører med doble togsett.

– Har folk blitt stående igjen på perrongen?

– I veldig liten grad. Jeg har ikke hørt rapporter om det per nå, men det blir svært trangt på togene. Vi har forsøkt å sette inn noen busser i tillegg, men vår erfaring er at passasjerene i veldig liten grad benytter bussene og heller velger å stå svært trangt på togene som går, sier Lundeby.

Les også: Her bruker de morseapparat.

Pendler valgte buss

Kanskje Trond Sørli (41), som forteller at han valgte å ta bussen fra Sørumsand sist torsdag, sitter med forklaringen.

– Jeg valgte å ta bussen, men den bruker en time i stedet for en halv time med toget. Jeg trodde det var en «one off » og vi fikk ingen informasjon om at vi har bare ett togsett i dag, sier Sørli til VG.

Men ifølge en kollega av ham var det kun ett togsett også fredag.

– Jeg prøvde 0728 toget mandag og da kom det bare ett togsett og ingen buss. Og toget var fullt allerede før Sørumsand som bruker å være en grei stasjon å få sitteplass på, men det var smekkfullt og det ble verre og verre jo nærmere Oslo vi kom, sier Sørli.

Husker du? NSB bytter ut trange Flirt-seter.

– Beskjed om å vente

Sølvi Kristin Sjøholt (50) fra Lillestrøm forteller at passasjerene flere ganger har fått beskjed om å vente når sprengfylte tog triller inn på stasjonen.

Det skjedde blant annet tirsdag.

– Men neste tog var like fullt. Vi fikk igjen beskjed om å vente, men jeg presset meg inn. Vi skal jo på jobb. Det er greit å vente 10 minutter, men hvor lenge skal jeg stå? Og det var 21 kuldegrader, sier Sjøholt.

– Og når vi kommer inn på toget er det kjempevarmt. Vi står som sild i tønne, sukker hun.

– Om de ikke klarer å koble togene, bør de i hvert fall sette inn flere tog i rushtrafikken. Særlig nå som det er så kaldt, avslutter Sjøholt.

Men NSB sier at dette ikke er mulig, blant annet fordi det ikke er plass til flere tog i Oslotunnelen eller på Østfoldbanen. De har heller ikke nok lokførere.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder