E18: Motorveien vest for Oslo, her ved Vækerø. Foto: Jan Petter Lynau VG

Kilder til VG: MDG-Lan sier ja til «monsterveien» E18

Stikk i strid med Miljøpartiet De Grønnes valgkampgarantier har miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg akseptert motorveiutbyggingen av E18 vest for Oslo, ifølge VGs kilder.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I flere måneder har representanter for Høyre, Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønnes representanter fra bystyret i Oslo og fylkestinget i Akershus forhandlet om E18-utbyggingen fra Asker og inn til Oslo.

Forhandlingene har vært svært vanskelige, får VG opplyst fra flere kilder. En av årsakene skal være at den nåværende byråden for miljø- og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), kom med krystallklare løfter til velgerne både før og etter lokalvalget i fjor:

Det vil si at det ikke skal lages én meter ekstra vei eller legges mer asfalt, sa Berg til NRK 21. oktober da det ble klart at partiet skulle gå inn i byrådet.

Tidligere samme år - på landsmøtet til MDG - vedtok partiet en uttalelse hvor de sa et tydelig nei til E18-utbyggingen.

– Et rådyrt monsterprosjekt, kalte stortingsrepresentant Rasmus Hansson prosjektet den gang.

Ultimatum

Samme dag som byrådserklæringen mellom Ap, SV og MDG ble lagt frem, truet Berg med å forlate samarbeidet dersom motorveien ble bygd.

Så sent som onsdag denne uken gjentok MDGs gruppeleder i bystyret, Harald A. Nissen, partiets slagord mot motorveien:

«Monstervei» er en rimelig betegnelse, skrev Nissen i Aftenposten.

Utkast

FRA NEI TIL JA: Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Therese Alice Sanne VG

Et utkast til ny avtale om Oslopakke 3 viser imidlertid at Miljøpartiet De Grønne vil akseptere en utbygging av E18.

• Ifølge avtaleutkastet, som er fra torsdag denne uken, skal MDG nå være enig i at «E18 vestkorridoren» bygges ut, med justeringer fra slik det opprinnelig var planlagt.

• MDG skal ifølge utkastet også akseptere å forlenge den eksisterende avtalen om Oslopakke 3 frem til 2036.

• Avtalen skal etter planen signeres søndag eller mandag, får VG opplyst fra flere kilder.

Starter i 2018

I forhandlingene om Oslopakke 3 har Miljøpartiet De Grønne vært representert av Lan Marie Nguyen Berg og hennes byrådssekretær Daniel Rees.

Før helgen bekreftet Lan Marie Nguyen Berg at det gikk mot en enighet.

Det betyr at byggingen kan starte i 2018.

Det innebærer:

• Ny E18 på strekningen mellom Lysaker og Strand

• Ny bussvei mellom Lysaker og Strand.

• Ny sykkelvei mellom Lysaker og Strand.

• Bussveien «bærumsdiagonalen» med tilknytning til E18 og videre til Fornebu.

MDG-Lan til VG: Nærmer seg en løsning

Aksepterer utbygging

Med unntak av noen mindre tillegg, som skal ha kommet etter torsdag, utgjør avtaleutkastet det som nå ligger an til å bli hoveddelen av forliket som partiene planlegger å legge frem.

Som en del av et kompromiss skal MDG, ifølge avtaleutkastet, ha fått fjernet utbyggingen av Høviktunnelen og Ramstadsletta fra det første byggetrinnet.

Miljøpartiet De Grønne skal også i første omgang ha fått redusert antall felt inn mot Oslo fra tre felt, slik det forelå i Statens Vegvesens opprinnelige forslag, til i hovedsak to felt inn mot byen.

Innfører rushtidsavgift

I tillegg har MDG, ifølge utkastet, fått med seg partene på en målsetning om at biltrafikken gjennom bomringen i Oslo skal reduseres med 15 prosent innen 2019. Hvis målet ikke nås er partene enige om at de kan møtes til en reforhandling av bomtakstene.

Ny Oslopakke 3: Bilistene får bompengesjokk

I forhandlingene skal partiet, etter det VG har fått opplyst, ha fått gjennomslag for en tidsdifferensiert bompengeavgift, såkalt rushtidsavgift.

Høyre skal, ifølge VGs opplysninger, ha kjempet mot differensieringen. MDG skal derimot ha ønsket en større differensiering av satsene, men ikke ha fått gjennomslag for dette.

Ifølge avtaleutkastet vil det fra 2017 koste 48 kroner for en personbil, som går på diesel, å kjøre gjennom Oslo-ringen utenom rushtiden, og 58 kroner i rushtiden. Prisen for en tilsvarende bensinbil blir fem kroner lavere.

Berg ville ikke kommentere saken, opplyser byrådssekretær Daniel Rees til VG.

Etter at VG publiserte saken lørdag ettermiddag ville hun likevel kommentere saken.

– Det stemmer ikke at byrådet i Oslo har gått med på å bygge E18 slik den var planlagt. Vi skal ha et nytt forhandlingsmøte i morgen og dersom alt faller på plass vil en avtale bli presentert neste uke, sier Lan Marie Berg til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder