TREFFER BRUKERNE: IKT Norges Torgeir Waterhouse mener «utfordring akseptert»-fenomenet treffer i kjernen av Facebooks konsept. Innfelt ser vi en litt yngre utgave av internetteksperten.

TREFFER BRUKERNE: IKT Norges Torgeir Waterhouse mener «utfordring akseptert»-fenomenet treffer i kjernen av Facebooks konsept. Innfelt ser vi en litt yngre utgave av internetteksperten. Foto: IKT Norge / Guro Hoftun Gjestad

Facebook om ungdomsbildene: – Vi kjører ikke slike kampanjer

Opphavet til «Utfordring akseptert»-fenomenet er fremdeles ukjent. Facebook sier det ikke er de som startet bildedelingen.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

De siste dagene har nettsamfunnet vært fylt opp av folks bilder av seg selv fra de var unge. Det skyldes en utfordring som sendes fra bruker til bruker:

«Du likte bildet. Her er spillet. Du skal nå legge ut et bilde fra ungdommen og skrive «utfordring akseptert». Og hvis noen liker bildet, send han eller henne denne teksten»

Cecilie Staude, høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, spekulerte lørdag på om fenomenet kunne være skapt av Facebook selv.

– Facebook trenger at vi gjør mer enn å bare legge ut ting. De ønsker at vi liker, kommenterer og deler innlegg, sa hun da.

«Folka på Facebook»

AVKREFTER: Kampanjen er ikke Facebooks, sier selskapets sjef i Norge, Rune Paulseth. Foto: Eskil Wie Furunes VG

Nå hevder Facebook at de ikke står bak.

– Vi kjører ikke slike kampanjer. De gangene vi oppfordrer brukerne til å engasjere seg er vi veldig tydelige på at vi er avsender, sier Rune Paulseth, sjef for Facebook i Norge til VG.

Han understreker at det er «folkene på Facebook» som selv bestemmer hva de skal dele, og sier at selskapet selv ikke forteller hva noen skal mene eller legge ut.

– Dette er et konsept som er startet av en vilkårlig bruker og som spres viralt fordi det engasjerer slik Facebook som plattform er skapt for – å koble mennesker sammen og dele gode historier, sier Paulseth.

Tinder med ny funksjon i Norge: Avslører vennene dine på sjekkeappen

Til kjernen

Nettopp derfor har «Utfordring akseptert»-fenomenet blitt så stort, mener Torgeir Waterhouse, IKT-Norges direktør for internett og nye medier.

– Dette går til kjernen av Facebooks konsept. Disse bildene er morsomme, hyggelige og knytter oss til mennesker vi kjenner og er glade i. Dette er innhold som treffer brukerne, særlig de litt eldre, og gjør at de engasjerer seg, sier Waterhouse til VG.

Skulle gi gratis nett i Afrika: Facebook-satellit eksploderte på oppskytningsrampen

Nettopp derfor er denne typen engasjement viktig for nettgiganten, som har slitt med at brukerne deres er mindre personlige og deler mindre privat innhold de siste årene.

– At de ikke står bak nå utelukker ikke at de vil gjøre noe lignende i fremtiden, sier Waterhouse.

Facebook går allerede ganske langt i å oppfordre brukerne til å dele innhold, for eksempel ved å automatisk å sette sammen bildegallerier, lage filmer på årsdagen til vennskap, og oppfordre deg til å dele gamle poster.

– Hvem vet, om noen år forsøker de kanskje å få deg til å dele gamle selfies?

«Svært uheldig utvikling»: Facebook får kritikk for ny venne-funksjon

Selv om Facebook sier at det ikke var nettsamfunnet selv som sto bak, mener BI-lektor Cecilie Staude at utfordringen demonstrerer hvor stor kraft Facebook kan ha som plattform.

– Når innholdet ditt treffer på denne måten, uavhengig av avsender, og det går viralt, ser vi plutselig hvor mange mennesker du kan nå via Facebook. Og ikke minst hvor mange mennesker du kan engasjere, sier Staude til VG.

Les også: Slik tjener de penger på Facebook-svindel
Advarer mot sosiale medier: Er du nedfor bør du ikke surfe på Facebook

UTFORDRING AKSEPTERT: Cecilie Staude (før og nå), høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, mener det er store penger i å kombinere engasjerende innhold og et kommersielt budskap. Foto: Privat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder