TREFFER BRUKERNE: IKT Norges Torgeir Waterhouse mener «utfordring akseptert»-fenomenet treffer i kjernen av Facebooks konsept. Innfelt ser vi en litt yngre utgave av internetteksperten. Foto: IKT Norge / Guro Hoftun Gjestad

Facebook om ungdomsbildene: – Vi kjører ikke slike kampanjer

Opphavet til «Utfordring akseptert»-fenomenet er fremdeles ukjent. Facebook sier det ikke er de som startet bildedelingen.

  • Magnus Newth

Artikkelen er over tre år gammel

De siste dagene har nettsamfunnet vært fylt opp av folks bilder av seg selv fra de var unge. Det skyldes en utfordring som sendes fra bruker til bruker:

«Du likte bildet. Her er spillet. Du skal nå legge ut et bilde fra ungdommen og skrive «utfordring akseptert». Og hvis noen liker bildet, send han eller henne denne teksten»

Cecilie Staude, høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, spekulerte lørdag på om fenomenet kunne være skapt av Facebook selv.

– Facebook trenger at vi gjør mer enn å bare legge ut ting. De ønsker at vi liker, kommenterer og deler innlegg, sa hun da.

«Folka på Facebook»

AVKREFTER: Kampanjen er ikke Facebooks, sier selskapets sjef i Norge, Rune Paulseth. Foto: Eskil Wie Furunes VG

Nå hevder Facebook at de ikke står bak.

– Vi kjører ikke slike kampanjer. De gangene vi oppfordrer brukerne til å engasjere seg er vi veldig tydelige på at vi er avsender, sier Rune Paulseth, sjef for Facebook i Norge til VG.

Han understreker at det er «folkene på Facebook» som selv bestemmer hva de skal dele, og sier at selskapet selv ikke forteller hva noen skal mene eller legge ut.

– Dette er et konsept som er startet av en vilkårlig bruker og som spres viralt fordi det engasjerer slik Facebook som plattform er skapt for – å koble mennesker sammen og dele gode historier, sier Paulseth.

Tinder med ny funksjon i Norge: Avslører vennene dine på sjekkeappen

Til kjernen

Nettopp derfor har «Utfordring akseptert»-fenomenet blitt så stort, mener Torgeir Waterhouse, IKT-Norges direktør for internett og nye medier.

– Dette går til kjernen av Facebooks konsept. Disse bildene er morsomme, hyggelige og knytter oss til mennesker vi kjenner og er glade i. Dette er innhold som treffer brukerne, særlig de litt eldre, og gjør at de engasjerer seg, sier Waterhouse til VG.

Skulle gi gratis nett i Afrika: Facebook-satellit eksploderte på oppskytningsrampen

Nettopp derfor er denne typen engasjement viktig for nettgiganten, som har slitt med at brukerne deres er mindre personlige og deler mindre privat innhold de siste årene.

– At de ikke står bak nå utelukker ikke at de vil gjøre noe lignende i fremtiden, sier Waterhouse.

Facebook går allerede ganske langt i å oppfordre brukerne til å dele innhold, for eksempel ved å automatisk å sette sammen bildegallerier, lage filmer på årsdagen til vennskap, og oppfordre deg til å dele gamle poster.

– Hvem vet, om noen år forsøker de kanskje å få deg til å dele gamle selfies?

«Svært uheldig utvikling»: Facebook får kritikk for ny venne-funksjon

Selv om Facebook sier at det ikke var nettsamfunnet selv som sto bak, mener BI-lektor Cecilie Staude at utfordringen demonstrerer hvor stor kraft Facebook kan ha som plattform.

– Når innholdet ditt treffer på denne måten, uavhengig av avsender, og det går viralt, ser vi plutselig hvor mange mennesker du kan nå via Facebook. Og ikke minst hvor mange mennesker du kan engasjere, sier Staude til VG.

Les også: Slik tjener de penger på Facebook-svindel
Advarer mot sosiale medier: Er du nedfor bør du ikke surfe på Facebook

UTFORDRING AKSEPTERT: Cecilie Staude (før og nå), høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, mener det er store penger i å kombinere engasjerende innhold og et kommersielt budskap. Foto: Privat

Les også

  1. Guttene på barneskole har PC-dag, jentene har neglespa og lager såpe

    Dette SFO-opplegget skaper sterke reaksjoner på sosiale medier. Oppdelte gutte- og jentegrupper kan være skadelig, mener…
  2. Frp-Stenersens netthetser fikk 10.000 kroner i bot

    Leder Aina Stenersen i Oslo Frp ble i vinter kraftig angrepet på nettet. Nå har hetseren fått en klekkelig bot.
  3. Slik snakker du med barn og unge om sosiale medier

    Redd Barna ber foreldre snakke med både egne barn, andre foreldre og barnas lærer om hva deres kjære foretar seg…
  4. Aleksander ba om jobbhjelp på Facebook: – Jeg har fått drømmejobben!

    Aleksander Vattøy Dyrhol (29) gikk fra å bo på gaten til å bli en rusfri familiefar. Han manglet bare én ting: Fast jobb.
  5. 20.000 gratulerte Thorvald (85) med dagen: – Det gjør meg ti år yngre

    Far og sønn Stoltenberg takket følgerne for gratulasjonene.
  6. Datatilsynet advarer: Feriebildene dine kan bryte barnas rett til personvern

    Om noen år vil dagens barn vokse opp og se bildene som er delt av dem i sosiale medier.
  7. VG-lesere forteller: Slik ble vi rammet av hevnporno

    Her er VG-lesernes egne betroelser og skildringer av hvordan det var å få privatlivet krenket på det groveste.
  8. Én av to foreldre redd for at egne barn henger ut andre på mobilen

    Annenhver mamma og pappa er engstelig for at deres egne barn mobber eller henger ut andre på sosiale medier.

Mer om

  1. Facebook
  2. Sosiale medier

Flere artikler

  1. BI-lektor: Derfor aksepterer du Facebooks utfordring

  2. Eksperter om Trumps presidentordre: Ny lov vil gi flom av søksmål mot sosiale medier

  3. Derfor er din digitale profil så mye verdt

  4. Facebook får uavhengig tilsyn

  5. Slik vil Facebook ta mer samfunnsansvar

Fra andre aviser

  1. Facebook vil advare: «Er du sikker på at du har lyst til å si dette?»

    Fædrelandsvennen
  2. Heller ikke på dette punktet er noen i nærheten av Rosenborg

    Bergens Tidende
  3. Usikker på hvor mye Facebook lagrer om deg? Her svarer den norske Facebook-sjefen

    Aftenposten
  4. Disse tingene kan du IKKE dele på Facebook, Snapchat og Instagram

    Fædrelandsvennen
  5. Dette er ikke lov på Facebook, Snapchat og Instagram

    Bergens Tidende
  6. Dette er ikke lov på Facebook, Snapchat og Instagram

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder