Helikopterulykken i Alta: Skal inspisere flere helikoptermodeller

Helikopterprodusenten Airbus Helicopters ber om en umiddelbar inspeksjon av alle nyere helikoptre av typen AS350, AS550 og EC130.

Dette skjer etter foreløpige funn gjort i undersøkelser etter helikopterulykken i Alta lørdag 31. august, der seks personer mistet livet.

Disse funnene er knyttet til akselforbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen, opplyser Statens havarikommisjon for transport i en pressemelding natt til onsdag.

– Dette vil si kraften fra motoren inn til girboksen. Det kan hende at det er en ulykkesfaktor, men det kan like gjerne hende at det ikke er det. Grunnen til at produsenten nå går ut med dette er at man ikke kan leve med å være usikker. Det kan ikke være noen tvil om sikkerheten, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen til VG.

les også

Helitrans under etterforskning etter helikopterulykken i Alta

Helitrans, som eide helikopteret som styrtet i Alta, opplyser at de på sine baser i morgentimene onsdag har gjennomført en grundig visuelle inspeksjon av av totalt 15 helikoptre som berøres av meldingen fra Airbus.

– Det er ikke gjort funn av noen art. I henhold til anbefalingene fra Airbus er dermed helikoptrene igjen klarert for flyvning, og de settes løpende tilbake i drift, skriver de i en pressemelding.

les også

Denne vrakdelen kan ha svarene på helikoptertragedien

De første undersøkelsene av deler fra ulykkeshelikopteret, som er av typen AS350 ble gjort tirsdag, med bistand fra den franske havarikommisjonen (BEA) og tekniske rådgivere fra helikopterfabrikanten Airbus Helicopters og motorprodusenten Safran Helicopter Engines.

Helikopteret som havarerte i Alta hadde fløyet knapt 73 timer fra det var fabrikknytt.

Inspeksjonen karakteriseres som en «føre var»-inspeksjon for å sikre helikoptrenes luftdyktighet.

Undersøkelsene av ulykkeshelikopteret er ikke avsluttet, og Havarikommisjonen har altså foreløpig ikke fastslått hvorvidt svikt i aksel-forbindelsen mellom motor og hovedgirboks har bidratt til ulykken,opplyser de.

– Vi gjør hele tiden observasjoner underveis i undersøkelsene. Noen kan man lett avskrive som årsak til ulykken. Andre ganger kan observasjonene dreie seg om mulige feilkilder, eller være noe vi ikke klarer å gjøre rede for der og da, forklarer Halvorsen.

Avdelingslederen opplyste forrige uke at ferdskriveren på ulykkeshelikopteret var funnet. Denne kan inneholde flere viktige opplysninger, men fordi delen ble svært skadet i ulykken, har Havarikommisjonen vært usikre på om de vil klare å hente ut informasjon fra den.

Ferdskriveren er sendt til produsentens laboratorium i Frankrike, hvor den blir undersøkt.

– Vi gjør alt som er mulig. Så langt har det vært uten hell, sier han til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder