VIL IKKE HA KUTT: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum på valgturné med Widerøe fra Leknes i Lofoten til Bodø, før kommunevalget sist høst. Foto: Helge Mikalsen

Vedum om Widerøe-kuttene: – Som å legge ned T-banen i Oslo

Flyanalytiker mener det er fare for at Widerøe må redusere tilbudet enda mer enn de 4000 avgangene som kuttes på kortbanenettet. – Som å ta bort T-banen i Oslo, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

  • Sven Arne Buggeland
  • Martha C. S. Holmes

– Risikoen er betydelig for flere rutekutt, dersom selskapet ikke får avgiftslettelser, sier flyanalytiker i Winair AS Hans Jørgen Elnæs til VG.

Han er langt fra overrasket over kuttene som ble kunngjort i dag.

– Blir det ikke endringer i rammevilkårene, må selskapets ledelse gjøre noe for å sørge for at det økonomiske resultatet blir så bra som mulig, sier Elnæs.

Han mener flyselskapet ikke har noe valg.

– Widerøe har en utrolig lojalitet til sitt kjernemarked i distriktene. Disse kuttene er ikke noe selskapet ønsker å gjøre, sier flyanalytikeren.

– Utfordrende rammevilkår

Han sier at Widerøe rammes spesielt hardt av flypassasjeravgiften og av at deres drivstoff blir dyrere på grunn av distriktstillegg.

– Widerøe har en høy enhetskostnad per setekilometer, sier Elnæs.

Flypassasjeravgiften på 76,50 kroner er lik uansett strekning. Flyselskapene ønsker en avgift som er utslippsbasert og ikke legges på billettprisen.

– Det er en rekke andre avgiftskomponenter som gjør det totale kommersielle rammenivået utfordrende. Her har statsråd Hareide en jobb å gjøre, sier Elnæs.

Regjeringen har gitt småfly et nytt bunnfradrag på flypassasjeravgiften, men Elnæs mener at det ikke monner nok for Widerøe.

Sp vil skrote flypassasjeravgiften

Senterpartiet mener flypassasjeravgiften burde skrotes for fly på under 20 tonn.

– Flyseteavgiften har rammet innenlands flytrafikk mye hardere enn utenlands. Kombinasjonen av seteavgift og økt moms har gjort at originalt lønnsomme ruter har blitt ulønnsomme, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Han utfordrer regjeringen til avgiftslettelser i revidert nasjonalbudsjett, ved å gi fly under 20 tonn fritak for seteavgiften og sette ned momsen for reiselivet.

– Hvis man bare skal la det tilbudet forsvinne, da er det som å ta bort T-banen i Oslo – det går ikke an. Kortbanenettet er av avgjørende betydning, sier Vedum.

VG har mandag kveld spurt Widerøe om de har tall på hvor mange reisende som rammes av at 4000 avganger kuttes. De har foreløpig ikke utarbeidet et anslag.

I 2018 fraktet T-banen i Oslo 122 millioner reisende, ifølge Sporveien.

Sp-lederen sier han ikke er overrasket over rutekuttene.

– De har vært varslet over tid, mens regjeringen har vært helt blinde. De har ikke klart å gjøre noen reelle grep for å avhjelpe situasjonen de siste årene, sier han.

SV: Samferdselsesministeren må redegjøre

Før jul innførte regjeringen avgiftsendringer spesielt for de kommersielle flyrutene i distriktene, som ifølge NRK innebar et avgiftskutt på 40 millioner.

– Men det var altså ikke nok. Regjeringen må nå finne mer penger i revidert nasjonalbudsjett i vår, skriver Arne Nævra, transportpolitisk talsperson for SV, i en e-post til VG.

SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes sier SV vil be samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) komme til Stortinget og redegjøre for situasjonen.

– Vi kommer også til å lage et løsningsforslag for å hindre nedleggelser overhodet. Det som kjennetegner alle de områdene som rammes her er at de i utgangspunktet har vært tapere på distriktspolitikken som har vært ført fra regjeringen – så dette kommer bare på toppen av en hel haug negative vedtak, sier Fylkesnes.

Han sier SV vil foreslå ulike former for differensiering, og skjerming av disse rutene for ulike avgifter.

– Vi vil ikke låse oss til en løsning – vi er mest opptatt av å få stoppet nedleggelsene. Hvis dette blir gjennomført frykter jeg at dette er begynnelsen på en rasering av disse områdene, sier Fylkesnes.

Ap vil ha klimaavgift

– Arbeiderpartiet vil erstatte dagens flypassasjeravgift med en avgift som har reell klimaeffekt, slik at distriktsarbeidsplasser og rutetilbud ikke rammes urimelig, slik som nå, sier Arbeiderpartiets nestleder Bjørnar Skjæran.

Han mener regjeringen bør gjøre mer for å opprettholde kortbanenettet.

– Det trenger vi, når luftfarten skal elektrifiseres, sier Skjæran.

Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) sier at regjeringen må bla opp i revidert nasjonalbudsjett. Han mener prisene har nådd tålegrensen på kortbanenettet.

– Spesielt for Nord-Norge og distriktene er fly det eneste, realistiske kollektivtilbudet mange steder. Det må opprettholdes, sier Nævra.

les også

Vil redusere flytrafikk med 75 prosent, foreslår kvote på tre reiser

Hans Jørgen Elnæs sier det ikke er noe alternativ til Widerøe i dag.

– Widerøe opererer de mest kompliserte flyrutene i verden. Utenlandske flyselskaper kan ikke overta på kort tid, sier flyanalytikeren i Winair.

RUTEKUTT: En Dash-8 har et kort stopp i Lakselv på vei mot Tromsø. Foto: Jørgen Braastad

Hareide: – Også bekymret

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at kortbanerutene er et viktig tilbud i Distrikts-Norge, og at han også er bekymret for noen av kuttene.

– Det kan få dramatiske konsekvenser for personer, familier og organisasjoner i enkelte regioner.

– Vi har en avtale om de rutene som er statsstøttede, og det er det kommersielle tilbudet som nå blir kuttet. Vi bruker 750 millioner i året på kjøp av tjenester fra Widerøe, sier Hareide.

– Et marked i endring

Han sier videre at han er fornøyd med regjeringens avgiftskutt på 40 millioner, men tilføyer at det alltid vil komme en debatt om ytterligere kutt.

– Widerøe var også ganske klare på at dette ikke bare handler om avgifter, men ting som kronekurs, og at flytrafikken er et marked i endring.

– Vi følger situasjonen tett, og hadde møte med Widerøe i forrige uke. Vi har hatt god dialog med Widerøe, og de leverer fullt ut på rutene vi har avtale om, sier samferdselsministeren.

Han kommenterer forslagene fra SV og Ap slik:

– Akkurat nå har jeg ikke noen konkrete løsninger i dag, men vi følger situasjonen tett. Jeg vil heller ikke avvise noen løsninger i dag. Jeg fikk beskjeden selv på fredag, sier Hareide.

Han har foreløpig ikke tatt stilling til en formell redegjørelse for Stortinget, slik SV-nestlederen foreslår, men understreker at han selvfølgelig vil svare på alle spørsmål fra Stortinget.

– Bruker kuttene som pressmiddel

Stortingsrepresentant Jonny Finstad (H) i Transport- og kommunikasjonskomiteen, sier at rutekuttene er utrolig skuffende av Widerøe.

– Og trist for befolkningen i distriktene som får et redusert flytilbud. Det er veldig behøvelig med et bedre tilbud på kortbanenettet – ikke dårligere, sier Finstad, og viser som Hareide til regjeringens avgiftskutt.

– 40 millioner utgjør det for Widerøe. Deres svar er isteden nye kutt på kommersiell produksjon.

Han mener det er åpenbart at Widerøe bruker kuttene og befolkningen som pressmiddel for å få bedre rammebetingelser for sin kommersielle flydrift.

– Widerøe har i realiteten monopol på kortbanenettet, men har en flyflåte som er gammel og dyr i drift – og valgte heller å kjøpe nye store kostnadseffektive fly som ikke kan benyttes på kortbane, sier stortingsrepresentanten.

Les også

Mer om

  1. Flypassasjeravgiften
  2. Widerøe
  3. Hans Jørgen Elnæs
  4. Flytrafikk

Flere artikler

  1. Disse Widerøe-avgangene kuttes

  2. Widerøe slår tilbake: – Stemmer ikke at vi har fått avgiftslette

  3. Høyre-politiker vil bryte opp Widerøe-monopolet

  4. Frp-Hoksrud til Widerøe: – Få tallene på bordet

  5. Frykter lang omvei med fly fra Evenes: – En særdeles trist dag

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder