REDNINGSFLYET: Det var dette F-16-flyet fra 338 Skvadronen på Ørland som på utrolig vis reddet livet til hjertepasienten i Bodø.
REDNINGSFLYET: Det var dette F-16-flyet fra 338 Skvadronen på Ørland som på utrolig vis reddet livet til hjertepasienten i Bodø. Foto: MARIUS STORMO/338 SKVADRONEN

Norsk F-16 reddet dødssyk hjertepasient

INNENRIKS

OSLO/TROMSØ (VG/iTROMSØ) Da det sto om minutter for å redde den døende pasientens liv, brukte legen sin siste sjanse: Han ringte Forsvaret og ba om jagerfly.

Publisert: Oppdatert: 22.04.16 01:44

- Pasienten var så dårlig at vedkommende ikke kunne ha blitt reddet på annet vis, sier overlege Anders Wetting Carlsen ved St.Olavs Hospital til Adressa – som først omtalte den utrolige saken.

Nå har familien til mirakelpasienten sendt takkebrev til Forsvaret for å takke for den jagerflybårne hjelpen.

- Jeg har fløyet jagerfly siden 1993, og har aldri hørt om noe lignende. Men vi prøver å være løsningsorienterte, sier skvadronsjef Børge «Gaff» Kleppe ved Forsvarets 338 Skvadron på Ørland til VG.

- Det er selvfølgelig godt å kunne bidra til sivilsamfunnet på denne måten. Og det er klart at når det fikk et slikt utfall, gir det en ekstra god følelse, sier Kleppe.

Den utrolige historien startet ved lunsjtider 4. april. En pasient ved sykehuset i Bodø var ble akutt syk. Men sykehusene både i Bodø og UNN i Tromsø manglet et ledig ECMO-apparat - en maskin som kan overta pasientenes hjerte- og lungefunksjon.

Det hadde de ved St. Olavs i Trondheim, nesten 1200 kilometer lengre sør.

VG EKSKLUSIVT: På jobb med pilotene som vokter Norges grenser

- Vi hadde akkurat spist lunsj da jeg fikk en telefon fra legen på St. Olav. Han sa at dette ikke var helt vanlig, men han lurte på om vi hadde mulighet til å frakte dette til Bodø, sier skvadronsjefen til VG.

Derfra gikk alt veldig fort.

- Tilfeldighetene ville ha det til at vi hadde to fly som skulle til Rygge på en øvelse. En av dem hadde til og med en cargotank der det kanskje kunne være plass, sier skvadronsjefen.

Det er nemlig ikke ofte F-16-flyene flyr med en såkalt cargotank - en liten utvendig tank med plass til minimalt med last.

- Jeg ringte og ba dem holde igjen det ene flyet, mens vi sjekket om det i det hele tatt var mulig å få plass til delen til maskinen, sier han.

Fra helikopter til jagerfly

Samtidig som jagerflyene gjorde seg klare for avgang, var et helikopter fra Luftambulansen på vei fra Trondheim til Ørland med den livsviktige delen til hjerte- og lungemaskinen. Mindre enn ti minutter etter at de landet på jagerflybasen, var flyet på vei nordover.

- Vanligvis bruker vi rundt 35 minutter på flyturen. Men på grunn av den spesielle lasten ga piloten på litt ekstra, så han var der på mindre enn 25, sier Kleppe.

Dermed var den utrolige ekspressleveringen en faktum: 40 minutter etter at klarsignalet var gitt, hadde Forsvaret levert maskinen i Bodø. Det reddet pasientens liv.

Ordentlig Jet-Pack

- De stilte opp uten å stille andre spørsmål enn hvor stor maskinen var. 40 minutter etter vi tok kontakt var en F-16 i lufta på vei nordover. Når det haster sender vi jo vanligvis ting med Jet-Pack, men denne transporten kvalifiserer virkelig til betegnelsen, sier Wetting Carlsen til Adressa.

Traumeteamet fra UNN tok med seg både pasient og maskin videre nordover til Tromsø, der vedkommende overlevde mot alle odds.

Sykehuset: Livsnødvendig

– Vi er veldig takknemlige for hjelpen vi fikk fra Forsvaret. En slik maskin kan holde folk i live på tross av alvorlig hjertesvikt, lungesvikt eller en kombinert svikt. Det var helt klart livsnødvendig for pasienten å få den maskinen, sier klinikksjef Kristian Barnes ved Hjerte- og lungeklinikken på UNN til iTromsø.

– Forsvaret hjelper ofte til i mange situasjoner når det sivile samfunnet trenger det, men en direkte parallell til noe som dette har jeg aldri opplevd før. Det er jo også veldig sjelden vi må låne utstyr på så kort varsel fra et annet sykehus, det er ekstraordinært, sier han til iTromsø.

Forsvaret har flere ganger tidligere hjulpet sykehus med frakt av pasienter – og til og med hele spesialambulanser mellom Nord- og Sør-Norge – med Hercules eller DA20. Men det er trolig første gang en F-16 blir tatt i bruk som syketransport.

- Det er en rekke tilfeldigheter som gjorde at dette gikk bra. Hadde telefonen kommet en halv time senere, hadde flyene allerede vært på vei sørover. Og vanligvis flyr vi ikke med cargotanker. Men det var hyggelig at vi kunne hjelpe, og en god følelse at det gikk så bra, sier Kleppe.

Her kan du lese mer om