MENER UD ER ANSVARLIG: Kontroll- og konstitusjonskomiteen startet fredag morgen dag to av høring på Stortinget om blant annet salg av marinefartøyer til Nigeria. Her ved Petter Jansen, administrerende direktør i FLO. Foto: Ole Gunnar Onsøien , NTB scanpix

Megler varslet om at marinefartøy kunne ende i konfliktsoner

– Selvsagt visste Forsvaret at utrangerte marinefartøy kunne ende i Nigeria, sier megleren som bisto i salget.

  • NTB
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det var lite selvkritikk å spore hos ledelsen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) under høringen om de såkalte Nigeria-båtene fredag.

Regelverket ble fulgt, men man burde gjort en bedre jobb med å sjekke hvem kjøperen var, var hovedoppsummeringen fra tidligere sjef for FLO, Trond Karlsen. Heller ikke hans etterfølger Petter Jansen mente at det ble gjort noen alvorlige feil, men påpekte at han har tatt kritikken alvorlig og har gjennomført flere tiltak for å forbedre rutinene når utrangert forsvarsmateriell skal selges.

Les også: USA stopper salg av Forsvarets transportfly

– Selg balja!

Megleren som skulle bistå salget av marinefartøy, oppfattet at det var avgjørende for Forsvaret å få gjennomført det.

– Forsvaret var kun interessert i én ting: Få den balja ut så fort som mulig, forklarte Morten Larsos, daglig leder i Norsk Megling og Auksjon.

Han sier han underveis i prosessen forsøkte å varsle om at fartøyene kunne havne i konfliktsoner, men at han ikke ble tatt alvorlig av FLO. Han avviser at det eventuelt bare var saksbehandlere som satt på denne kunnskapen.

– Selvfølgelig visste de det, sier Larsos til NTB.

Opplysningene som kom fram tas meget alvorlig av Sps medlem i kontrollkomiteen, Per Olaf Lundteigen.

– Det er en sterk historie. De har varslet, og det har ikke fått noen konsekvens. Det kan ikke forstås annerledes, sier han.

Les også: Alle partier vil granske Forsvarets båtsalg

HØRING: F.v.: Kai Nystuen, sjef Salg- og avhendingsseksjonen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Suzanne Malmberg Amundsen, sjef planavdeling i FLO, Petter Jansen, adm. direktør i FLO, generalmajor Trond R. Karlsen, tidligere sjef i FLO og kommandørkaptein Odd-Stein Melsæter, tidligere sjef i FAP. . Foto: Ole Gunnar Onsøien , NTB scanpix

Beskjeden selvkritikk

Lederne fra FLO tok selvkritikk på at saksbehandlerne ikke oppdaget at det britiske selskapet som sto som kjøper, kun var et stråselskap med adresse på en campingplass.

– Det er ganske stor avstand i selvforståelsen mellom nåværende og tidligere sjef i FLO og den eksterne granskingsrapporten. Den har langt på vei slaktet dem, det framkom kraftig kritikk for måten de har jobbet på. Selv så de bare enkelte forbedringspunkter, oppsummerte SVs Bård Vegar Solhjell etterpå.

– Svarte ikke

Det er andre gang Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité holder høring i den såkalte Nigeriabåt-saken. Komiteen syntes ikke de fikk gode nok svar, og saken har etterpå vokst i omfang. I tillegg til det opprinnelige salget av utrangerte marinefartøy til Nigeria, omfatter saken også utførsel av lastebiler til Eritrea, beltevogner til Sudan og Russland og salg av F-5-jagerfly til USA.

Leder i komiteen, Martin Kolberg (Ap), mener det fortsatt er svært mange ubesvarte spørsmål.

– Dessverre har de ennå ikke svart oss på hvorfor dette materiellet er på galt sted. Jeg hadde håpet å få svar, og har gitt dem utallige muligheter for å svare, sier Kolberg. Han gjør det klart at svar som «Jeg husker ikke» ikke vil bli godtatt når nåværende og tidligere statsråder og forsvarssjefer senere skal forklare seg.

Les også: Orlogskaptein: Stolte på UDs vurderinger

Legger ansvar hos UD

Lederne i FLO mener de fulgte regelverket til punkt og prikke når det gjaldt salg av beltevogner, lastebiler og jagerfly, men vedgår at de ikke sjekket godt nok hvem som var kjøperen av marinefartøyene som endte i Nigeria. De «sjekket på nettet», men oppdaget ikke at kjøperen kun var et postkasseselskap.

Karlsen la til at dette er noe Utenriksdepartementet hadde et eget ansvar for å følge opp.

– Vi fikk ikke noen tilbakemelding fra dem som skal kontrollere oss, sa han.

Arbeiderpartiets Jette Christensen påpekte at Forsvaret ved forrige høring opplyste at de ikke har solgt til Nigeria. Hvordan er det mulig å ikke finne ut hvem den reelle kjøperen var, spurte hun.

– Hvilket internett er det dere har brukt? Jeg klarer ikke å tro det, sa hun.

Les også: Gamle norske marinefartøyer brukes i privat marinestyrke

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder