VIL SKRU HARDERE TIL: Venstre og KrF ser for seg enda hardere grønn skattlegging av utslipp, blant annet fra transportsektoren, enn forslagene fra den grønne skattekommisjonen. Foto: Terje Bringedal , VG

Varsler strid om grønn skattlegging

Venstre og KrF vil ha høyere avgifter på utslipp

Venstre og KrF vil skru hardere til med grønne avgifter for å oppnå målet om store nasjonale klimakutt. Frp mener derimot at forslagene fra den grønne skattekommisjonen går for langt.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det kommer til å bli nye bitre oppgjør mellom samarbeidspartiene i flertallsregimet til statsminister Erna Solberg (H) , når de skal gå løs på forslagene til økte grønne avgifter.

Frp har allerede sagt nei til forslag som å skrote taxfree-ordningen, og å bruke avgifter slik at landbruket produserer mindre rødt kjøtt, til beste for klimaet.

Det eneste de fire partiene foreløpig er enige om, er å avvise forslaget om å skru elbil-avgiftene opp nå, så kort tid etter at de har lovet velgerne å ligge unna.

Ikke nok til å bremse utslipp

– Det virker ikke som om utvalget har tatt utgangspunkt i Norges vedtatte klimamål, og forslagene de fremmer er ikke tilstrekkelige for å nå disse målene. Forslagene fra grønn skattekommisjon er alene ikke nok til å forsterke klimaforliket, sier Venstre-nestleder Terje Breivik til VG.

– Med dette forslaget blir kuttene i Norge for små, istemmer Kjell Ingolf Ropstad (KrF).

LUNKEN MOTTAGELSE: Finansminister Siv Jensen (Frp) tok imot rapporten fra Grømm skattekommisjon og lederen Lars-Erik Borge fra NTNU, onsdag formiddag. Foto: Audun Braastad , NTB scanpix

Utvalget foreslår å skjerpe grønn skattlegging tilsvarende 25 til 30 milliarder kroner, som de sier at regjeringen kan bruke på å senke skattenivået generelt for personer og næringsliv.

Beskatter bilbruk

Halvparten av dette skal komme fra transportsektoren, gjennom hardere avgifter på bruk av bil.

Også dette avviser Frp:

– Vi er imot å belaste bilistene med høyere avgifter, men er med på forslag som kan vri avgiftene slik at bilparken blir mer klimavennlig, sier Roy Steffensen ((Frp) som sitter i Stortingets finanskomite.

– VI trenger ikke så drastiske tiltak. Teknologien jobber for oss. Ti år gamle biler slipper ut dobbbelt så mye CO2 som nye. Når bilparken skiftes ut på ti år, vil altså utslippene være halvert, sier Steffensen.

Kutter en million tonn

De 80 forslagene i apporten som utvalgsleder Lars-Erik Borge overleverte finansminister Siv Jensen (Frp) onsdag morgen, er beregnet å kutte omlag en million tonn CO2 årlig. Men utslippene må ned med åtte millioner tonn årlig for å nå klimaforlikets mål 2020.

– Venstre har aldri ment at avgifter alene skal sørge for klimakuttene, men det er et av de tyngste verktøyene vi har. Stortinget må derfor gå lenger enn utvalget i å øke prisen på utslipp for å nå klimamålene vi har satt oss, sier Terje Breivik.

Han vil ha en enda høyere CO2-avgift enn utvalgets forslag om 420 kroner pr. tonn.

– Minst 500 kroner, sier Breivik.

Vil gå enda høyere

– KrF vil gå inn for at en større del av det grønne skiftet skal skje gjennom skatteomlegging. Da vil det kunne være behov for å sette avgiftene på utslipp enda høyere enn det utvalget foreslår, sier Kjell Ingolf Ropstad.

Han går langt i å skjerme landbruket og produksjonen av rødt kjøtt, slik også Frp varsler:

– Jeg vil ikke ta stilling til dette nå, men norsk matproduksjon er allerede miljøvennlig sammenlignet med andre land. Alternativet kan jo bli økt import fra mer forurensende landbruk, sier han.

Terje Breivik utelukker ikke skatteveksling for bøndene:

– Det er fullt mulig å prise opp forurensende aktivitet i landbruket med å sette avgiftene ned andre steder.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder