Konkurransetilsynets nettside knelte

FULLT: Vannmagasinene nærmest renner over som følge av det våte året. Det hindrer likevel ikke Hafslund i å sette opp prisen på strøm. Foto: Rune Engesæther, NVE.

«Alle» vil bytte strømleverandør

(VG Nett) Nettsiden hvor du kan sjekke hvilken strømleverandør som er billigst, tålte ikke den enorme pågangen av sinte kunder.

  • Audun Beyer-Olsen

Artikkelen er over åtte år gammel

Etter at VG skrev om at Hafslund varsler prishopp på strøm, har flere tusen nordmenn klikket seg inn på nettsidene til Konkurransetilsynet.

Tilsynets dataservere tålte derimot ikke den store pågangen, og i dag har mange hatt problemer med å se listen over hvilken strømleverandør som gir deg den billigste strømmen.

HAR DU BYTTET?Tips VG Nett her!

- Vi ser at det er veldig høy trafikk på konkurransetilsynet.no. Siden har ikke gått ned helt, men den går veldig tregt. Vi jobber med saken, sier Synnøve Tangen Stub, kommunikasjonsrådgiver hos Konkurransetilsynet til VG Nett.

Allerede klokken 12 i dag hadde 3.500 nordmenn klikket seg inn på Konkurransetilsynets nettsider.

- Dette er kun de som har nådd frem til oss. Vi antar at langt flere har forsøkt å komme inn, sier Tangen Stub.

Til sammenligning hadde den beste dagen så langt i år, en dag i mars, 5.300 besøkende.

- Og det var hele dagen.

BYTT SELV (HVIS DU KOMMER INN): Her kan du sjekke strømprisene

Leserne reagerer

På kommentarfeltet og i VGs protokoll, har reaksjonene fra leserene strømmet inn.

Synøve (64) skriver følgende:

- Har vært kunde hos Hafslund i alle år, men nå er begeret fullt. I fjor vinter ble det argumentert med prisøkning grunnet lav vannstand i magasinene. Nå er det grunnet kjernekraftproblemer i Sverige. Hva blir det neste? Vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å bytte, men det skal jeg finne ut av. Hafslund burde skamme seg!

En annen leser håper at forbrukerenes makt skal skinne igjennom:

- Jeg har vært Hafslund-kunde i snart 5 år. Kommer til å sjekke dette, og stemmer det vil jeg skifte leverandør umiddelbart. Latterlig. Håper noen starter en anti-Hafslund-kampanje! 600.000 til 60.000 kunder innen nyttår, skriver Ruben (35).

Les også: Hafslund varsler prishopp på strøm

Strømprisversting

FØRST UTE: Katarina Finneng, informasjonssjef i Hafslund ASA. Foto: Hafslund

Strømleverandøren Hafslund har fått flere telefoner fra kunder som reagerer på prisøkningen.

- Det har vært en økt andel henvendelser fra kunder som lurer på hva som skjer. De lurer på hvorfor vi gjør dette og om det er feil. Vi er en trygg og solid aktør, og det gjør at vi må følge prisutviklingen for å kunne fortsette å være i markedet, sier Katarina Finneng, informasjonssjef hos Hafslund til VG Nett.

I dagens VG gikk Petter Batta, toppsjefen i Huseiernes Landsforening, ut og kalte Hafslund for en strømprisversting. Det synes Finneng er synd, men sier selskapet må følge markedsutviklingen.

- Vi synes det er synd at Batta kaller oss det, men vi tilpasser oss alltid markedsutviklingen. Både når prisen går ned og opp. Når prisen går opp, genererer det mediaoppslag. Denne gangen var vi først ute med å sette opp prisen, og en annen gang vil det være andre, sier Finneng.

Hun var ikke klar over den store pågangen hos Konkurransetilsynet, og blir overrasket da VG Nett spør hva hun tenker at nettsidene nå har problemer.

- Det er bra at folk vil sette seg inn i hvordan kraftmarkedet fungerer. Det som er viktig når kunden skal velge leverandør, er at kunden snakker med leverandøren og finner det alternativet som passer kundens behov best, sier Finneng.

Begrenset kapasitet

PRISSJEKKER: Seksjonsleder Vegard Aandal i Konkurransetilsynet. Foto: Konkurransetilsynet

Konkurransetilsynets nettsider er dimensjonert til å håndtere ett visst antall besøkende. Når det blir for mange som ønsker å komme inn på en gang, blir det problemer.

- Vi er klar over problemet med kapasitet, men det vil koste veldig mye å forbedre kapasiteten. Det er noen få ganger i året det oppstår problemer med kapasiteten. Det er vanlig at trafikken øker i forbindelse med medieoppslag og Den store byttedagen som sendes på NRK hvert år, sier seksjonsleder Vegard Aandal i Konkurransetilsynet til VG Nett.

Forbrukere som ønsker å bytte strømavtale kan ta kontakt med den leverandøren de ønsker å ha, som vil ordne alt det praktiske i forbindelse med byttingen.

I løpet av 2010 registrerte Konkurransetilsynet over 700.000 besøk på kraftprisoversikten. Det var en økning på rundt 130 prosent fra 2009.

Aandal sier at i følge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) skiftet 244.000 husholdningskunder kraftleverandør i 2010 - en økning på 25 prosent fra 2009.

- Vi oppfordrer forbrukeren å sammenligne strømavtaler og eventuelt bytte leverandør. Dette gjøres lett på Konkurransetilsynets hjemmesider, kt.no. Det er en betydelig andel som aldri har byttet, som burde vurdere å gjøre det. Noen har vært flinke og har en god avtale, men de som aldri har byttet tidligere vil som regel ha en dyr avtale. For de kan det være tusenlapper å spare årlig, sier Aandal.

Mer om

  1. Strømpriser

Flere artikler

  1. Hafslund varsler prishopp på strøm

  2. Nye tall fra SSB: Rekordhøy kraftproduksjon i Norge

  3. NVE: Strømkunder betalte 570 millioner mer enn nødvendig

  4. Anders (33) sparer mye på å bytte strømavtale

  5. Pluss content

    Advarer mot pris-jungel på strøm

Fra andre aviser

  1. Gjemmer unna de dyreste avtalene

    Bergens Tidende
  2. Dyrest for de trofaste

    Aftenposten
  3. Dyrest for de trofaste

    Fædrelandsvennen
  4. Holder dyre avtaler unna prisoversikt

    Bergens Tidende
  5. Los er langt fra billigst

    Fædrelandsvennen
  6. Kraftkunder er utro som aldri før

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder