Losleder om cruiseskipdramaet: – Det kunne gått mye verre

Da «Viking Sky» endelig fikk ankerfeste, var cruiseskipet bare rundt 100 meter fra nærmeste grunne og omtrent 900 meter fra land.

Losoldermann Emil Heggelund hadde to av Kystverkets loser om bord i «Viking Sky» på turen lørdag der skipet fikk motorproblemer ved Hustadvika. Fartøyet med 1373 personene om bord, hvorav 915 passasjerer, ifølge Viking Ocean Cruises, drev fritt i full storm mens alle systemer var døde.

les også

Judith og Danny var på Viking Sky: – Virkelig skremmende

Bergens Tidende skriver søndag at cruiseskipet var 100 meter på å gå på grunn lørdag. Skipet hadde søndag morgen fått tre av fire motorer i gang.

Ved 08-tiden søndag morgen holdt Fræna kommune første pressekonferanse for dagen om situasjonen. I 11-tiden søndag var 479 personer evakuert fra skipet ifølge cruiseselskapet, men redningsaksjonen pågår fortsatt for fullt.

Forventet i Molde rundt 15

På en ny pressekonferanse 12.30 opplyser varaordfører Jan Arve Dyrnes i Fræna kommune at de forventer at skipet vil være i Molde i 15-tiden søndag.

– En dramatisk situasjon kan se ut som den er i ferd med å ende på en svært god måte. Båten går for egen maskin, det er slepere foran og bak som er med på å sikre det, men ser ut som de skal lykkes i å ta båten inn til Molde med resten av passasjerene om bord. Det er ikke lenger noen evakuering, sier Dyrnes.

Ifølge varaordføreren er Molde i full kriseberedskap. Det er ikke lenger noen evakuerte i Brynhallen i Fræna - alle er sendt videre til enten hotell, annen bosted eller sykehus/legevakt.

13.20 søndag tvitret statsminister Erna Solberg en takk til redningsmannskaper, frivillige og andre som har stilt opp det siste døgnet.

Slepes mot Molde

Hovedredningssentralen i Sør Norge meldte 08.29 at «Viking Sky» hadde fått sleper om bord og at tauingen av cruiseskipet inn til havn i Molde hadde begynt. To slepebåter følger cruiseskipet. På en pressekonferanse 10.00 opplyste beredskapssjef i Fræna kommune, Jan Morten Dale, at «Viking Sky» ble slept med en fart på sju knop.

Hovedredningssentralen (HRS) opplyste på Twitter i 10.20-tiden at det var tatt en midlertidig pause i evakueringen i forbindelse med starten av slepeaksjonen, men at dette blir vurdert fortløpende. De skrev da at det var drøyt 60 kilometer til roligere farvann og 80 kilometer til Moldefjorden.

– Vi ønsker ikke å gi noe tidsperspektiv på når skipet kan være inne i Molde. Først må slepingen kompletteres og vi vet ennå ikke helt hva slags farvann skipet må gjennom på vei til Molde, sa Per Fjeld ved Hovedredningssentralen i Sør Norge til VG 08.25.

Twitter melder HRS 10.35 at det er flyforbud i en radius på fem nautiske mil av slepet, og at dette også gjelder for droner.

Ifølge en pressemelding fra Viking Ocean Cruises rundt klokken 11 søndag, har skipet ved den midlertidige stansen i evakueringen 436 gjester og 458 mannskap igjen om bord. Det vil si at 479 da var evakuert.

– Vi har blitt informert om at 20 personer har blitt skadet, og de får medisinsk tilsyn og pleie på lokale sykehus i området. Enkelte har allerede blitt skrevet ut, står det i pressemeldingen.

17 til sykehus

17 personer er sendt til sykehus som følge av ulykken, opplyste fungerende ordfører Jan Arve Dyrnes i Fræna kommune på pressekonferansen klokken 08 søndag.

For minst fire av de skadede skal tilstanden være alvorlig. Helse Midt-Norge opplyste lørdag at fem personer var innlagt på Molde sykehus, fire var innlagt på sykehuset i Kristiansund.

Traumatisert av evakuering

Røde Kors opplyser søndag morgen at flere passasjerer er traumatisert etter evakueringen.

– Flere av passasjerene som har kommet til land er forslått, har kutt eller bruddskader. Når de kommer til evakueringssenteret blir de registrert, og får tørre klær og varme pledd. Mange er også traumatisert av det de har opplevd, og trenger å bli ivaretatt når de kommer til land, sier aksjonsleder for Røde Kors Trond Inge Larsgård i en pressemelding.

BEREDSKAPSANSVARLIGE: Fungerende ordfører Jan Arve Dyrnes og beredskapssjef Jan Morten Dale i Fræna på en pressekonferanse søndag morgen. Foto: Terje Pedersen/ NTB scanpix

Eldre passasjerer

Beredskapssjef i Fræna, Jan Morten Dale, bekrefter at det er en utfordring at det er en del eldre mennesker om bord på skipet.

– Det er klart at det er en utfordring, sier han på pressekonferansen 08.

Passasjerene ble søndag morgen og formiddag evakuert ved å heise én og én opp fra båten med helikopter.

– Det er den sikreste måten å evakuere folk på slik situasjonen er nå. Dette kan ta lang tid, sa Dale da.

Passasjerene skal komme fra Storbritannia, USA, Canada, Australia og New Zealand. Ifølge BBC er rundt 200 fra Storbritannia.

Fritt driv i storm

Den 228 meter lange båten drev ifølge Marine Traffics registreringer med en fart på opptil syv knop uten strøm og motorkraft. Noen minutter etter blackout, slapp skipet begge ankrene i håp om å få feste i grunnen og stoppe driften.

– Det var temmelig intenst, forteller losoldermann Heggelund til VG søndag morgen.

En losoldermann er en leder for losmannskap.

les også

1373 personer evakueres fra cruiseskip

– Selve driften varte omtrent 30 minutter før ankrene tok tak. Da vi endelig fikk stoppet driften på fartøyet, var det ikke mer enn cirka 100 meter fra de nærmeste grunnbråttene.

PROBLEMER: «Viking Sky» var i drift mot land i uværet lørdag. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix

– Hvordan vil du beskrive farvannet ved Hustadvika?

– Dette er et av de verste farvannene vi har i landet her - i hvert fall i dårlig vær. Det er et svært krevende farvann, sier Heggelund.

Losoldermannen opplyser at losene var om bord fordi skipet er lospliktig.

– Et så stort skip har normalt ingen problemer med å gå i det farvannet. Det var motorproblemene som skapte situasjonen. Det er en kritisk situasjon om man går på grunn. Det er grunt i hele Hustadvika. Det kunne gått mye, mye verre, sier Heggelund til VG.

Han anslår at fartøyet var omtrent 900–1000 meter fra land da det fikk feste. Etter hvert fikk skipet også tre av fire motorer i gang.

– Nær en katastrofe

Den erfarne kapteinen Olav Magne Strømsholm, som i mer enn 25 år har drevet dykkesenter og hvalsafari i området med firmaet Orca Norway, kjenner farvannet i Hustadvika bedre enn de fleste.

– Det er en kjensgjerning at Hustadvika har en historikk over tid innen skipsfarten med båter som har gått ned. Problemet med Hustadvika er at det er veldig grunt mange steder, og at det er mange skjær. Når motorene stoppet, har de virkelig hatt flaks som ikke har gått på skjær eller grunn, sier Strømsholm til VG søndag morgen.

I NATT: Passasjerer ombord i «Viking Sky» sov der det var mulig i natt. Foto: Alexus Sheppard

– Vil du si at de var nær en katastrofe?

– Ja, det er helt klart at de var nær en katastrofe. Jeg har sett litt på kartet, og her har de hatt mer flaks enn forstand. De har vært veldig heldige, sier Olav Magne Strømsholm som legger til at han ikke finner noe unormalt med ruten som «Viking Sky» holdt da tre av fire motorer stoppet lørdag ettermiddag.

Olav Magne Strømsholm forteller videre at han selv har dykket ned på de mange vrakene som ligger i Hustadvika.

– Hustadvika er en skipskirkegård, det er massevis av båter som har gått ned der og som blir veldig ødelagt. Årsaken til det er at det er så grunt at sjøen virkelig får jobbet med vrakene og brutt dem ned, sier Strømsholm.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder