KØ: Det var lange køer på Trondheim lufthavn i kveld, etter at et fly fra Bodø til Oslo måtte sikkerhetslande på Værnes. Foto: PRIVAT

168 flypassasjerer fortsatt strandet i Trondheim

Et Norwegian-fly fra Bodø til Oslo med 168 passasjerer måtte fredag kveld lande på Trondheim lufthavn på grunn av teknisk feil. Passasjerene er fortsatt strandet i Trondheim lørdag morgen.

Flyet fra Bodø skulle landet klokken 18.40 i Oslo fredag kveld. VG har vært i kontakt med en av passasjerene som er rammet. Ifølge mannen, som ønsker å være anonym, fikk passasjerene opplyst at det var noe galt med avisingssystemet på flyet.

les også

Fly krasjet i mast på Gardermoen

– Dette er jo ting som kan skje. Men det spesielle er jo at det er juleferie. Mange av dem som er her er barnefamilier, og flere skulle videre til Syden. Folk har forsøkt å få tog og annen transport videre, men alt er fullt, sa passasjeren til VG fredag kveld.

Lørdag morgen opplyser samme passasjer at de fortsatt er strandet i Trondheim med manglende informasjon fra Norwegian.

– Sist vi mottok melding fra Norwegian var ved 22-tiden i går kveld. Problemet er at det ikke kommer noe mer informasjon, samtidig som de fleste flyene er full. Hadde Norwegian gitt oss nærmere informasjon, ville vi kanskje visst om vi skulle kommet oss avgårde på andre måter, sier mannen.

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, opplyste til VG fredag kveld at flyet fra Bodø til Oslo måtte sikkerhetslande på Værnes fordi det kom indikasjoner på en teknisk feil. Det skal være snakk om totalt 168 passasjerer.

– Feilen ble sjekket av teknikere på Værnes, og det ble avdekket at det var en feil som gjorde at de ikke kunne fly videre, ifølge Næss.

les også

Gatwick åpnet igjen etter drone-drama

Passasjerene ble lagt inn på hotell over natten.

– Passasjerene som skulle reise fra Bodø til Oslo i går er fortsatt på hotell i Trondheim. Vi jobber nå med å utbedre feilen på flyet. Dette er en svært beklagelig situasjon for de berørte passasjerene og vi forstår godt at det er veldig frustrerende, spesielt nå i jula. Siden det er jul er det også mange fulle fly, men vi gjør nå alt vi kan for å finne en god løsning for å få alle til sin destinasjon så raskt som overhodet mulig, sier Næss til VG lørdag morgen.

På spørsmål fra VG om hvorfor passasjerene ikke har blitt oppdatert med nye meldinger, svarer Næss:

– Vi informerer passasjerene våre via SMS og det er oppdatert informasjon på våre nettsider. Våre samarbeidspartnere på flyplassen holder også hotellet informert sånn at de kan informere passasjerene videre dersom de får spørsmål. Vi oppdaterer løpende så fort vi har ny informasjon, sier Næss, som legger til at det er stor pågang på telefonene på grunn av dronekaoset på Gatwick.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder