VARSLER OMLEGGING: Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) vil gi yrkesfagelever mer spesialisering allerede fra første skoleår. Foto: Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Gjør store endringer for elever på yrkesfag

Tidligere spesialisering og nye utdanningsprogrammer er blant endringene kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) la fram for yrkesfagene mandag.

  • Hege Wallenius

Artikkelen er over to år gammel

Elever med svært ulike yrkesfag må i dag følge de samme læreplanene fra første år og kommer ikke i gang med spesialisering før det andre året. Det blir det en endring på fra høsten 2020 når de nye tiltakene trer i kraft.

– Elevene skal få spesialisering helt fra første skoleår. Vil du bli tømrer, skal du lære mer om tømrerfaget og mindre om alt mulig annet, sier Jan Tore Sanner på en pressekonferanse mandag formiddag.

– Det skal med andre ord bli slutt på at elever bruker for mye tid på fag de ikke trenger, sier kunnskapsministeren.

Han understreker at det med endringene fortsatt vil være «godt rom» for fellesfagene og programfagene.

Også i det andre året på yrkesfagutdanningen skal elevene få mer fordypning i faget de skal jobbe med.

Den nye strukturen blir den største endringen i yrkesfagutdanningen siden Kunnskapsløftet i 2006.

Nye utdanningsprogram

Blant de største endringene er også at utdanningsprogrammene Design og håndverk og Service og samferdsel blir erstattet av fire nye utdanningsprogram. Dermed utvides antall utdanningsprogram fra åtte til ti. De fire nye programmene blir:

* Design og tradisjonhåndtverk

* IKT og medieproduksjon

* Salg, service og reiseliv

* Frisør, blomster- og interiørdesign

Navnene på programmene er ikke helt fastsatt ennå, påpeker Sanner.

– Men det markerer retningen vi ønsker å gå, sier han.

Programfagene som forsvinner

Det tredje hovedtiltaket er utfasing av en rekke lærefag som elever kan søke å bli lærling i etter to år på skolen:

*Storurmakerfaget

*Industrisømfaget

*Idrettsanleggsfaget

*Støperifaget

*Garverifaget

*Industriell skotøyproduksjon

*Pianostemmerfaget

– Disse fagene har i flere år nesten ikke hatt lærlinger, og er ikke lenger etterspurt i arbeidslivet, heter det fra Kunnskapsdepartementet.

– Tilpasset arbeidslivet

Ifølge Kunnskapsdepartementet blir yrkesfagutdanningen nå mer tilpasset arbeidslivets behov.

– Næringslivets tilbakemelding er at elever ikke får nok kunnskap i faget før de blir lærlinger. Det første året bruker elever for mye tid på fag de ikke trenger, fordi elever med svært ulike yrkesfag tar de samme fagene, skriver Kunnskapsdepartementet, som mener den nye strukturen vil føre til at Norge får nok fagarbeidere i fremtiden.

Ap: Ufullstendig reform

KRITISK: Aps utdanningspolitiske talsperson Martin Henriksen mener flere av Regjeringens forslag er fornuftige, men at reformen er ufullstendig. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson Martin Henriksen mener Regjeringens reform er ufullstendig.

– Regjeringen leverer dessverre en ufullstendig yrkesfagreform, der Sanner har glemt koblingen til grunnskolen. Disse endringene vil ikke fungere godt nok dersom man ikke gjør noe med grunnskolen og utstyret i videregående samtidig, sier Henriksen til VG og fortsetter:

– Skal elevene være i stand til å velge yrke tidligere enn, før må grunnskolen gjøres mer praktisk for å gi dem kunnskap nok til å velge hva de vil bli.

Utdanningsforbundets leder Steffen Handal påpeker at dagens elever skal inn i yrker som er i stor endring.

SKEPTISK: Leder i Utdanningsforbundets Steffen Handal frykter at noe av spesialiseringen regjeringen legger fram mandag, er gammeldags. Foto: Helge Mikalsen

– Jeg frykter at noe av spesialiseringen kanskje er litt gammeldags, og at vi heller burde tenke på hvordan vi skal ha kompetente arbeidstagere i fremtiden, som evner å endre seg og være med på omstilling, sier Handal til NRK.

Henriksen sier han ikke er enig med dem som mener endringene er gammeldags.

– Mange av forslagene til endringer er fornuftige. Ap har lenge tatt til orde for at elevene må få jobbe med faget sitt fra dag én i videregående. Jeg er uenig med de som mener det er gammeldags å spesialisere seg tidligere, tvert i mot kan dette være fremtidsrettet, mener Henriksen.

Mer om

  1. Yrkesfag
  2. Skole og utdanning
  3. Kunnskapsdepartementet
  4. Jan Tore Sanner

Flere artikler

  1. Nå kommer Grande-reformen: Alle skal oppleve mestring i videregående

  2. Utvalg: Videregående-elever får rett til å fullføre - må bestå før neste nivå

  3. Pluss content

    Stor guide: Dette må du vite når du skal søke videregående

  4. Disse nye linjene kan du velge på videregående

  5. Flest elever dropper ut av design og håndverk

Fra andre aviser

  1. Ap mener regjeringens yrkesfagreform er ufullstendig

    Aftenposten
  2. Flere elever velger yrkesfag

    Aftenposten
  3. Neste år kan det bli slutt på karakterbasert opptak i Oslo. Her er fem alternativer.

    Aftenposten
  4. Videregående skoler i Hedmark og Møre og Romsdal bidrar mest til at elevene fullfører

    Aftenposten
  5. Lærlingeløftet virker

    Fædrelandsvennen
  6. Kun tre av fem fullfører yrkesutdanningen sin innen fem år: – Skremmende høyt tall

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder