VIKTIG: Angeltveit er opptatt av at mediene må være kritisk til alt og alle i slike saker.

VIKTIG: Angeltveit er opptatt av at mediene må være kritisk til alt og alle i slike saker. Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Kriserådgiver om Giske-saken: – Viktig at mediene ser hele mennesket

Medierådgiver Gunnar Angeltveit har over 30 års erfaring innen krisehåndtering. Han sier at saker med stort personfokus i mediene kan bli en stor belastning.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Siden desember har det vært et kraftig medietrykk mot Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske på grunn av flere varslersaker. Giske er for tiden fristilt fra stillingen som nestleder og sykemeldt.

– Det kan være veldig tøft for de som er i situasjoner med medieoppslag etter medieoppslag. Du ser bilde av deg selv i avisene og på TV hver dag og på skolen snakker kameratene til barna om saken. Det er et ekstremt press, sier Gunnar Angeltveit, daglig leder i Strategene.

Bakgrunn: Dette er Giske-saken

EKSPERT: Gunnar Angeltveit har håndtert en rekke krisesaker. Foto: Strategene

Han har over 30 års erfaring innenfor kommunikasjon, beredskap og krisehåndtering.

Må se hele mennesket

Angeltveit understreker at mediene må dekke viktige saker, men samtidig ta hensyn.

– Det er viktig at mediene ser hele mennesket og hvordan dekningen påvirker dem rundt. I noen tilfeller kan personen håndtere det til en viss grad, men de har også partner, barn, foreldre og søsken. Det er flere som blir påvirket, sier han.

Kilder til VG: Støre har mistet tilliten til Giske

Angeltveit mener at norsk presse ikke er like hard som i andre land, men peker også på et problem.

– Jeg oppfatter at det er en tendens til at norske medier går i stim. Når en sak begynner å rulle, handler alt om å gå massivt i en retning, og det kan være uheldig.

Partileder Jonas Gahr Støre om saken tirsdag:

Kommentator: Helheten er viktig

Tone Sofie Aglen er politisk redaktør i Adresseavisen, og er en av mange som har skrevet analyser om saken.

– En utfordring i sånne saker er at hver enkelt redaksjon kan ha en ok dekning, men det samlede trykket kan bli voldsomt. Mediene skal få frem flest mulige sider av en sak, men jeg synes norske medier har en tendens til å løpe i flokk, sier hun.

Bakgrunn: Kilder til VG: Støre har mistet tilliten til Giske

Aglen synes saken har vært krevende å kommentere og uttale seg om.

– Jeg har vært opptatt av å være litt nøktern og prøve å formidle hva begge sider synes i saken. I tillegg har jeg vært varsom på å forhåndsdømme og understreket at jeg ikke har kjennskap til varslene, sier hun.

Hun sier at slike saker er belastende både for varslerne og den det varsles om, i tillegg til pårørende for begge.

– Det må man alltid ha i bakhodet.

«En hekseprosess»

Tidligere BA-redaktør Hans Olav Bergo kritiserte dekningen av Giske torsdag i et brev til Norsk Presseforbund.

– Hele punkt 1 i Vær varsom-plakaten om pressens samfunnsrolle settes på prøve, når nestlederen i et stort politisk parti blir forsøkt fjernet fra sitt tillitsverv gjennom utspill i nyhetsmediene. Jeg ber derfor Presseforbundet drøfte nyhetsmedienes behandling av saken og offentliggjøre sine vurderinger, skriver den tidligere mangeårige redaktøren i Bergensavisen. Bergo var også medlem av sentralstyret i AUF i perioden 1971–75.

VG-kilder: Tajik trosser Støre – leser varsler høyt på krisemøtet

Han mener flere nyhetsmedier bryter med bestemmelsene om at kilder som hovedregel skal identifiseres, at man skal være spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme kilder og pressens særlig ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.

– Slik det ser ut, samarbeider noen varslere med noen nyhetsmedier på en slik måte at deltakelsen i den offentlige diskusjonen begrenses. Særlig alvorlig er det at Trond Giske avskjæres fra å forsvare seg konkret, fordi det konkrete innholdet i varslene er fortrolig og varslerne er lovet fortrolighet fra partileder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng (...). Det skaper en informasjonssituasjon som gir grobunn for rykter om og en hekseprosess mot Trond Giske, skriver Bergo.

(©NTB)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder