KATASTROFEOMRÅDET: Slik så det ut på kaien på Sjursøya bare minutter etter at ulykken var et faktum. Foto: Ivar Arnesen

Slik var dødsvognenes ville ferd

Jernbaneverket: - Vi prøvde å stoppe toget

SJURSØYA (VG Nett) Godstoget med 16 vogner trillet alene gjennom 8,2 kilometer av Oslo og drepte minst tre personer.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL


Ifølge VG Netts beregninger er det 8,2 kilometer fra Alnabru godsterminal og ned til Sjursøya havneterminal. Det er denne strekningen godstoget tilbakela - uten fører - onsdag ettermiddag.

VGTV:- Toget tok med seg flere bilerVGTV:Se video fra lufta

Den ville ferden endte da flere vogner braste inn i og knuste deler av flere bygninger ved havnen i Oslo. Flere vogner havnet i vannet.

Les også:- Farten var så høy at de siste vognene ikke berørte skinnegangen

Onsdag ettermiddag er tre personer bekreftet omkommet. Tilstanden for en 35 år gammel kvinne betegnes som kritisk. Hun er operert på Ullevål universitetssykehus og har skader i hodet, ansikt og buk, i tillegg til bruddskader, ifølge NTB.

En mann på rundt 40 år ligger på samme sykehus med bruddskader og skader i brystet. Skadeomfanget er uavklart, men tilstanden betegnes som stabil. Tilstanden er også stabil for en mann på rundt 65 år, som er innlagt med hodeskader.

Én person er fraktet til legevakten med lettere skader.

Kunne truffet Oslo S

Politiet lette ved 15-tiden i vannet utenfor kaia. Da var det fullt kaos på stedet og et utall ambulanser og politibiler var på plass. Det sirklet redningshelikopter over stedet.

Saken fortsetter under bildet.

SMADRET: Her ligger en av bilene som ble smadret av det løpske godstoget. Vraket ligger under en av vognene og en smadret bygning på ulykkesstedet. Foto: David Andresen/VGTV


VGTV:- Løp til og fikk den skadede mannen ut av traileren

Kurt Olsen, avdelingsdirektør for jernbanetransport i Statens havarikommisjon, bekrefter overfor VG Nett at toget i teorien kunne brast rett inn i Oslo S, Norges mest trafikkerte togperrong.

- Det er i teorien mulig, ja, sier han.

Les også:Dette sier øyenvitnene

En togleder fulgte godstogets ferd fra Alnabru mot Sjursøya på en skjerm, og forsøkte forgjeves å stoppe det løpske toget før det kom til Sjursøya, melder NRK.

Var du i nærheten da dette skjedde? Har du video eller bilder eller vet noe om denne saken? Kontakt VG Nett påe-post, SMS 2200 eller telefon 22 00 00 00.

SPESIAL:Se bilder fra ulykken

Loenga-Alnabrulinjen er en 7,3 km lang jernbanestrekning for godstrafikk i Oslo. Togets ville ferd endte omkring en kilometer unna «endestasjonen» på linjen, nærmere bestemt ved kaia på Sjursøya.

- Vi har jo oversikt på trafikkstyringsentralen i Oslo, over alle togbevegelser. I tillegg fikk vi jo her beskjed fra godsterminalen på Alnabru om at dette var i ferd med å skje, sier pressevakt Arvid Bårdstu til NRK.

Prøvde å stoppe toget

- Togleder gjorde et forsøk på å spore av toget på Loenga ved å styre det i en mur, men lyktes ikke. Toget fortsatte da sin ville ferd ut på Sjursøya, sier Bårdstu.

Det er uklart hvorfor toget ikke lot seg stoppe, men den høye farten var trolig en viktig årsak:

- Toget hadde stor fart, og man skulle tro at det ville spore av med litt hjelp, men det gjorde det altså ikke. Da fikk vi dette tragiske utfallet, at det kom seg helt ned til Sjursøya, sier Bårdstu.

- Vi samarbeider med Havarikommisjonen, politiet og andre instanser for om mulig å finne årsaken til det som skjedde, sier informasjonssjefen i CargoNet, Bjørn I. Wist til NTB.

GRAFIKK: Slik var den 8,2 kilometer lange ferden til de 16 løpske godsvognene. Foto: Grafikk: Tom Byermoen Foto:

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder