BLIR SPIKER?: Dette er et av de siste bildene som er tatt av SS «Norway», 73 nautiske mil utenfor Alang i India i slutten av juni. Foto: REUTERS

BLIR SPIKER?: Dette er et av de siste bildene som er tatt av SS «Norway», 73 nautiske mil utenfor Alang i India i slutten av juni. Foto: REUTERS

SS «Norway» seiler mot opphugging

(VG Nett) Indiske myndigheter har gitt tillatelse til at SS «Norway» kan kjøres opp på dødsstranden i Alang. I kveld starter nasjonalskattens ferd mot spiker.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL
Greenpeace NorgeForsideSS «Norway» på Fakta om fartygAsia Pacific Cruises | Cruise Company | Star Cruises

Den 315 meter lange cruisegigantens tilsynelatende ustoppelige reise mot skipsopphuggingsstranden i Alang på den indiske vestkysten ser dermed ut til å ende på verst tenkelige måte.

HAR DU TIPS, BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

- Vi gjør alt vi kan for å få stoppet det som er i ferd med å skje, sier kampanjeleder Truls Gulowsen i Greenpeace til VG Nett.

Skipet, som i flere år var selve symbolet på norsk skipsfart verden over, har den siste måneden ligget som et spøkelsesskip utenfor kysten av India. Om bord på SS «Norway» er 1200 tonn asbest, PCB, tungmetaller, lakk, olje og bunnstoff.

- Trygt å hugge

ALANG: Dette er forholdene som venter SS «Norway» på dødsstranden Alang vest i India. Flere hundre arbeidere skades eller dør i ulykker på stranden årlig. Foto: GREENPEACE

Tidligere i år nektet myndighetene i Bangladesh å ta mot SS «Norway» før de enorme mengdene asbest ble fjernet. Indiske myndigheter oppnevnte tidligere i sommer en komité som skulle avgjøre om det var trygt å hugge opp skipet i Alang.

Rapporten VG Nett delvis har fått tilgang til, er relativt oppsiktsvekkende:

De eneste miljøfarlige stoffene komiteen fant på det 70 000 bruttotonn store skipet var noen brukte oljefiller.

- Det er helt absurd. Å latterliggjøre 1200 tonn asbest på denne måten er en skandale. På Alang er de ikke forberedt på å håndtere giftstoffene på skipet, sier Ingvild Jenssen, som leder en internasjonal koalisjon av miljøvernorganisasjoner som kjemper mot skipsopphugging fra et felles kontor i Brussel.

Det tidligere luksuscruiseskipet har vært ute av trafikk etter en eksplosjon i kjelerommet som drepte sju av besetningsmedlemmene i 2003. Da SS «Norway» forlot opplagsbøyene i Bremerhaven i Tyskland i fjor, var det med forsikringer om at skipet ikke skulle hugges opp.

Mystisk solgt

Likevel skal skipets opprinnelige eiere, Malaysia-baserte Norwegian Cruise Line og Star Cruises, etter det VG Nett kjenner til ha solgt skipet til Liberia-baserte Bridgend Shipping for 10 millioner amerikanske dollar i januar i år. Siden har skipet blitt solgt videre til den indiske opphuggeren Haryana Ship Demolition Co., i Mumbai.

På mystisk vis ble skipet i huj og hast solgt videre til et tredje opphuggingsselskap, Priya Blue Industries, i går kveld.

- Det er typisk for denne saken. Her skjer ting raskt og stikk i strid med lover og regler, sier Ingvild Jenssen.

TIPS VG NETTS REPORTER OM SHIPPING-SAKER!

Akkurat nå slepes SS «Norway» mot Alang, der de enorme spøkelsesskipene blir kjørt opp på stranden for full maskin, før arbeiderne hugger skipene for hånd under grusomme forhold. Allerede om et par dager kan skipet være fremme.

Byttet navn

REAGERER: Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet (til venstre) og Truls Gulowsen i Greenpeace. Foto: SCANPIX

For å dysse ned oppmerksomheten omkring det verdenskjente skipet, har Star Cruises byttet navnet på skipet til «Blue Lady». Likevel omtales skipet som norsk av pressen verden over som har skrevet om saken.

- Rederiet klarer ikke å vri seg unna. Vi tviler på at de innser hvor stor interessen er for denne maritime sagaen er. Ved å smykke et skip med navnet Norge kreves det at rederiet opptrer forsvarlig, sier Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet, som også har engasjert seg i saken.

Flere interessenter, blant annet i Dubai, har prøvd å kjøpe skipet og gjøre det om til flytende hotell.

- Kan brukes som hotell

- Men Star Cruises er ikke interessert i å selge skipet som annet enn skrap for å få mest mulig penger. Det finnes masse alternativer, men rederiet er stae og tydeligvis svært ivrige etter å både ødelegge skipet, miljøet og arbeidernes helse, sier Truls Gulowsen i Greenpeace.

Norwegian Cruise Line og Star Cruises har ikke svart på VG Netts henvendelser i dag.

Det er indisk høyesterett som endelig avgjør om skipet skal hugges opp. Foreløpig har SS «Norway» bare tillatelse til å «strandes» på Alang.

Kan være for seint

- Men hvis skipet står på land, er det for seint. Da blir det for dyrt og en for omfattende operasjon å få det løs igjen, sier Gulowsen.

Skipsopphuggingsindustrien i India opplever tøffe tider, og stor arbeidsledighet og rike eiere presser indiske myndigheter hardt for å få tillatelse til å hugge opp skipet.

- Havner skipet på stranden er det forferdelig trist for miljøet, arbeiderne og skipsentusiaster verden over, sier Jenssen.

SS «Norway» er et av de siste skipene fra amerikabåtenes glansdager, og ble sjøsatt som SS «France» i 1960. Med sine slanke linjer og karakteristiske skorsteiner regnes hun fremdeles som et av verdens vakreste skip.

Amerikabåt

Frem til hun ble tatt ut av trafikk på midten av 70-tallet, krysset hun Atlanteren mer enn 400 ganger. I 1979 kjøpte Kloster-familien skipet, døpte det om til SS «Norway» og satte det inn i cruisetrafikk. Til tross for dystre spådommer ble skipet en pengemaskin, som markerte starten på den norske cruisedominansen på verdensmarkedet.

Malaysia-baserte Star Cruises overtok hele Norwegian Cruise Line i 2000.

HAR DU TIPS, BILDER, MINNER ELLER INNSPILL OM SS «NORWAY»? KONTAKT VG NETTS REPORTER HER!

NAVNEBYTTE: For å dempe medietrykket omkring saken, byttet Star Cruises navn på skipet før det ble solgt. Foto: AFP

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder