Nå må influencere merke retusjert reklame

Reklame og sponsede innlegg på sosiale medier må nå merkes om de er retusjert eller har filtre som endrer utseendet.

  • Bastian Lunde Hvitmyhr
Publisert:

Onsdag vedtok et flertall på Stortinget å endre loven, slik at det nå kreves merking.

Flere artikler

  1. Vil ha strengere regler for influencere

  2. Støtter lovforslag om merking av retusjering

  3. Ropstads Instagram-populisme kan gjøre vondt verre

  4. Retusjerte bilder av kropper må merkes

  5. «25 under 25»: – 5. klassingar skal ikkje vite dette!

Fra andre aviser

  1. Hvis en midje er gjort tynnere eller cellulitter er fjernet i en reklame, må det nå merkes tydelig

    Aftenposten
  2. Det er urettferdig og feil at noen kan tjene penger på denne måten

    Aftenposten
  3. Lege Kaveh Rashidi etterlyser en ung kvinne som kan ta til motmæle. Her er jeg!

    Aftenposten
  4. Føler seg lurt av russefirma

    Aftenposten
  5. Unge utsettes for stadig mer press fra reklame på sosiale medier: – Jeg tror det kan være skadelig

    Aftenposten
  6. Det tok to sekunder å redigere kroppen på insta-bildet: – Kanskje folk ikke gidder å kommentere noe dritt om armen min nå, liksom?

    Aftenposten