HORDALAND: Her bærer en stålbjelkebro fylkesvei 382 over elven i Matredalen. Det skal etter regelverket utføres og registreres enkeltinspeksjon av denne broen hvert år, men da VG sjekket var siste registrering var i juli 2000.
HORDALAND: Her bærer en stålbjelkebro fylkesvei 382 over elven i Matredalen. Det skal etter regelverket utføres og registreres enkeltinspeksjon av denne broen hvert år, men da VG sjekket var siste registrering var i juli 2000. Foto: Hallgeir Vågenes VG

Fikk slakt av Vegtilsynet – fortsatte som før

Publisert: Oppdatert: 02.01.18 14:44
INNENRIKS

Statens vegvesen i vest ville ikke rette seg etter Vegtilsynets sterkt kritiske rapport om sjekk av brosikkerheten. Så snudde de totalt.

VG har den siste måneden avslørt at de som skal ha oversikten over sikkerheten på norske broer, ikke har det. Broer blir stående med kritiske feil i årevis og Statens vegvesen bryter reglene på halvparten av norske broer.

Et av de første varslene kom gjennom en svært kritisk rapport fra Vegtilsynet om region vest i Vegvesenet.

Sikkerhetssjekker

Vegvesenet skal sjekke om norske broer har alvorlige skader eller akutt behov for vedlikehold – og føre det inn i et system som het Brutus. I Brutus har hver bro i Norge en egen «helsejournal».

Men Vegtilsynet avslørte at det ble syndet stort i region vest. De har i mange år latt være å føre inn informasjon om inspeksjonene.

På den 39 meter lange broen Furubergfossen i Hordaland var det ikke registrert noen enkeltinspeksjoner siden 1996. Vegvesenet er pålagt å gjøre dem hvert år:

Nordhordlandsbrua på 1610 meter er en av Norges lengste broer. Den ble bygget i 1994, men da VG sjekket hadde ingen enkeltinspeksjoner noensinne blitt loggført.

Aksland bro i Hordaland hadde sist registrert en slik inspeksjon i 2004:

Vegtilsynet krevde i sin rapport at region vest ryddet opp – men svaret de fikk, overrasket. For i Hordaland ville region vest fortsette som før.

– Vi hadde aldri tillatt å lukke en sak på det svaret der. Der har de snudd helt og beklaget det svaret som ble gitt, sier direktør i Vegtilsynet Trude Tronerud Andersen til VG.

– De svarte at de ikke ville gjøre som de skulle gjøre i Brutus, men de må komme seg på rett kjøl igjen. De kan ikke lage seg noen sidesystem og andre ordninger med regneark, påpeker direktøren i Vegtilsynet.

Innrømmer: – Var ikke godt nok

Region Vest fikk Vegtilsynets rapport i april. I juni svarte de at de ville fortsette å føre på egne lister for stort sett hele Hordaland i 2017.

Vegtilsynet sendte dem et nytt brev og påpekte at det ikke går an. Først i august ble det tatt grep.

– Vi ser at det første svaret vi ga Vegtilsynet, ikke var godt nok, sier sjef i region vest Helge Eidsnes til VG.

Han understreker at broene sjekkes, men at det ikke er blitt registrert i systemene.

Over hele Norge står det broer med kritiske skader:

– Hvordan kan det gå an at dere ville fortsette som før etter Vegtilsynets pålegg? Var det en manglende respekt for at Brutus må brukes?

– Vi har respekt for både Brutus og Vegtilsynet. Jeg har ikke noe annet å si enn at det ikke ble gitt et godt nok svar den første gangen, og derfor lagde vi et nytt svar. Vi har grepet fatt i det og sagt at vi skal få dette på plass i 2017, svarer Eidsnes.

Han har nå fått ansvaret for prosjektet som skal rydde opp i hele Norge og gå gjennom hvordan Brutus brukes.

– Forventer at de tar de på alvor

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier det ikke er noen unnskyldninger for ikke å bruke systemene. Etter VGs avsløringer i november kalte han Statens vegvesen inn på teppet.

– Det er bare å føre det inn, sier han.

– Når Vegtilsynet påpeker noe, forventer jeg både at Vegdirektoratet og alle andre som er berørt av dette, tar det på alvor og retter de feil som er, sier Solvik-Olsen til VG.

Sjekk tilstanden på broene der du bor:

Her kan du lese mer om