DESIGN I BOKS: All snus som selges i Norge, her eksemplifisert med merket Skruf, skal få dette designet. Foto: TERJE BENDIKSBY/NTB scanpix

Designekspertene elsker de «stygge» snusboksene: – Ser ingenting avskrekkende

«Verdens styggeste farge» skal gjøre det mindre attraktivt å kjøpe snus. Men både fargen og designet er trendy, mener ekspertene.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Fra 1. juli skal alle snus- og røykpakker ha standardisert innpakning. Det vil ikke lenger være tillatt å bruke produsentens egendesignede logoer, farger eller andre designelementer på pakningene.

Nylig skrev NRK at boksene fikk skryt for pent design av design-studenter, men også etablerte designere mener boksene er stilige.

– Veldig moderne. Skikkelig imponert. Boksene ser stilige og flotte ut. Dette appellerer til en estetisk generasjon. Det er bare å gratulere, sier Einar Hareide (59), kjent bildesigner som har formgitt blant annet Saab 900 og Saab 9–5.

«Stygge» snusbokser oppfattes som stilige

Hareide har også har designet en likkiste i ubehandlet gran. Han har imidlertid liten tro på at designet på de nye snusboksen vil forbindes med død og elendighet.

–Jeg ser ingenting avskrekkende ved det designet. Det er stramt, enkelt og grafisk. Grønnfargen er også i tiden. Men når alle boksene ser like ut, er det vanskelig å se forskjell på om det er General, Skruf eller noe annet, påpeker Hareide.

IMPONERT: Designer Einar Hareide.

– Man kan ikke designe ting for å avskrekke folk, jeg tror det blir litt bomskudd, tilføyer han.

«Formålet med å innføre nøytrale tobakkspakker er å bidra til at barn og unge ikke begynner med røyk og snus», skriver Helsedirektoratet på sine hjemmesider.

– Hvis du skulle designe snusbokser for å avskrekke folk, hvordan skulle det sett ut?
– Jeg vet ikke. Store bilder av sånne varsler som man har på sigarettpakkene kanskje? Uansett om man er røyker eller snuser, så tror jeg en annen design er å bomme fullstendig, sier Hareide, som hverken røyker eller snuser selv.

Vraket kontrakt med snusprodusent – får ikke leie kontorer

Moteekspert og redaktør for trendsiden Melk & honning, Ida Elise Einarsdottir, er også enig i hyllesten.

– Det er jo litt morsomt at det nye designet egentlig er ganske stilig. Både minimalistisk og trendy; fargen står sterkt i motebildet akkurat nå – og et lysår fra de tidligere harry boksene med farger og store logoer. Det virker kanskje litt mot sin hensikt eller? skriver Einarsdottir i en SMS til VG.

Programleder og trendekspert Per Sundnes snuser ikke selv, men liker utformingen på de nye boksene.

– Jeg synes det her er perfekt minimalisme og veldig i tiden. Det her er den peneste snusboksen jeg har sett. Den vil kle ethvert middagsbord, og ser ut som noe Prada kunne ha designet. Hensikten med å gjøre dem mindre delikate, synes jeg de har mislyktes med. Jeg tror ikke det virker avskrekkende på noen, sier Sundnes.

For første gang er det flere snusere enn røykere i Norge

Avdelingsdirektør Jakob Linhave i Helsedirektoratet forteller at det alltid vil være ulike oppfatninger om farger og design.

– Selv om noen synes fargen er fin på for eksempel klær eller interiør, er det ikke nødvendigvis en farge man ønsker på et produkt man skal putte i munnen, sier han.

Han viser også til internasjonale studier om temaet.

– Heller ikke nordmenn liker denne fargen, som assosieres med ord som «stygg», «skitten», «syk» og «dødelig».

Produktene skal etter hvert få helseadvarsel og tips til avvenning.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder