FØR OG ETTER: Denne asfaltsprekken midt på broen til venstre er registrert som en kritisk skade for trafikksikkerheten. Da VG besøkte broen i mai 2018, var skaden på bildet til høyre for lengst reparert. Men det sto ikke noe sted i Vegvesenets database.

FØR OG ETTER: Denne asfaltsprekken midt på broen til venstre er registrert som en kritisk skade for trafikksikkerheten. Da VG besøkte broen i mai 2018, var skaden på bildet til høyre for lengst reparert. Men det sto ikke noe sted i Vegvesenets database. Foto: Statens vegvesen/Mona Grivi Norman

Sjekket broen i mørket – overså denne reparasjonen

STRAUMSUNDET (VG) Ifølge bro-databasen Brutus har denne broen en kritisk skade. Men under hovedinspeksjonen var det ingen som registrerte at skaden allerede er reparert.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Torsdag avslørte VG at den store ryddesjauen i Statens vegvesens broregister, skjulte over seks hundre feildateringer.

Det inkluderte 160 broer som i realiteten var inspisert i 2018, men ble loggført på nyttårsaften i fjor. Broen over Straumesundet var en av disse.

I mai 2012 oppdaget en broinspektør sprekker i asfalten midt på Straumsundet bro. Dette ble notert som en kritisk skade for trafikksikkerheten, og skaden fikk den alvorligste karakteren på skalaen som gjaldt da.

I januar i år hadde broen hovedinspeksjon – en grundig inspeksjon som vanligvis gjennomføres hvert femte år.

Bildene i inspeksjonsrapporten er tatt i mørket.

Etter inspeksjonen er det ikke notert noe som tyder på at inspektørene undersøkte den kritiske skaden.

TRAFIKKERT: Drøyt 25.000 biler kjører over Straumsundet bro mellom Litlesotra og Bildøyna hver dag, ifølge Norsk veidatabank. Foto: Mona Grivi Norman, VG

Reparert

Da VG besøkte broen i mai, var det nemlig lett å se at skaden er reparert – for en god stund siden. Der sprekkene i asfalten var, er det nå montert en metallfuge som tar opp bevegelsene i broen. Det står det ikke et ord om i Brutus.

– Er ikke dette en skadebeskrivelse som burde ha vært fjernet eller oppdatert etter en inspeksjon, og særlig en hovedinspeksjon?

– Ved utbedring av registrerte skader skal Brutus oppdateres av Statens vegvesen. Det har ikke blitt gjort i dette tilfellet, svarer regiondirektør Helge Eidsnes i Statens vegvesen region vest.

les også

Solvik-Olsen om VGs bro-avsløring: – Vegvesenet må skjerpe seg

– Må unngå trafikkaos

Straumsundet bro fører den tungt trafikkerte riksvei 555 fra Litlesotra til Bildøyna, vest for Bergen. Broen er inspisert om natten – i vintermørket.

Brokoordinator Maylen Torsteinbø i Statens vegvesen region vest forklarer at man ofte er nødt til å ta nettene i bruk for å inspisere tungt trafikkerte broer uten å lage trafikkaos.

– Jeg har vært ute på min andel nattlige inspeksjoner, og vi har kraftige lamper – selv om det ikke nødvendigvis vises så godt på disse bildene – fordi man må ofte flytte lyset når man tar bilde, for ikke å ødelegge for blitsen, sier Torsteinbø.

Les også: Skader og mangler på over 2000 brorekkverk

Hun forklarer at hun ikke har noe imot at broer blir inspisert i mørket.

– Mitt inntrykk er at inspeksjonene blir vel så bra om nettene, for du får et mer konsentrert område å fokusere på, og du ser skyggene mye bedre, sier Torsteinbø.

– Trekker dette funnet litt i motsatt retning?

– Nei, dette har ingenting å gjøre med at inspeksjonen er utført i mørket med lyskastere, svarer Helge Eidsnes.

MØRKT: Straumsundet bro ble inspisert 23. januar i år. Bildene i inspeksjonsrapporten er tatt med kunstig lys i mørket. Foto: Statens Vegvesen

Tilbakedatert

Straumsundet bro er for øvrig én av flere broer på Vestlandet som ble inspisert i januar 2018, selv om den egentlig skulle ha vært inspisert i 2017. I Vegvesenets database Brutus ble inspeksjonen tilbakedatert til nyttårsaften 2017.

– Slik skal det selvsagt ikke være, har veidirektør Terje Moe Gustavsen innrømmet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sa torsdag at feildateringene tyder på slurv og lettvintheter, og ba Vegvesenet om å skjerpe seg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder