Politidirektøren: – Vi må ta oss tid til å snakke med folk

VIL SKAPE TRYGGHET: – Trygghet er å ta folket på alvor, fastslår politidirektør Odd Reidar Humlegård.Foto: ROGER NEUMANN Foto: ,

Politiet skuffer når folk ber om akutt hjelp - føler de ikke blir tatt på alvor

Mer enn en tredjedel av de som ba om akutt hjelp opplevde at politiet ikke tok saken alvorlig nok - og at de ikke fikk nødvendig hjelp når de trengte det som mest.

  • Terje Helsingeng

Artikkelen er over fem år gammel

Det er politidirektør Odd Reidar Humlegård lite stolt av. Overfor VG varsler han at landets 15.000 politiansatte i større grad må kunne sette seg inn i fornærmedes sted.

Resultatene kommer frem i den landsomfattende innbyggerundersøkelsen hvor 6.230 menn og kvinner har svart på hvordan de har opplevd sitt møte med lovens håndhevere:

* 37,1 prosent sier at politiet ikke tok saken alvorlig nok når de hadde behov for akutt hjelp.

* 34,7 prosent fikk ikke nødvendig hjelp.

* 25,2 prosent sier at det tok for lang tid før hjelpen kom.

* Lang ventetid på telefon (13,5 prosent) og uproff håndtering av henvendelsen (10,5 prosent) er andre årsaker til at de var misfornøyd.

En halvtime ekstra

- Det er viktig hvordan vi oppfører oss overfor publikum. Politiet skal ikke bare være opptatt av hva vi gjør, men hvordan vi gjør det. Å ta seg en halvtime ekstra til å snakke med den som kontakter oss er trygghetsskapende. Det som er en dagligdags hendelse for politiet er alvorlig for den det rammer. Her har vi et stort potensiale, sier Humlegård.

Han advarer mot at henvendelser fra publikum behandles som om de kommer på samlebånd.

Betyr mye

- Tar vi oss tid til å snakke med borgere vil de bedre kunne forstå hvorfor vi ikke oppklarer saken og tilslutt må henlegge den. Publikum må kunne forvente at vi tar saken på alvor; at vi viser interesse. Det koster ikke noe ekstra om vi er opptatt av den fornærmede. Gjør vi det vil det bety mye det for publikums tillit til oss, sier den øverste sjefen for landets politistyrke.

Lett å tape tillit

Forsker ved Politihøgskolen, Gunnar Thomassen, sier at det generelt er stor tillit til statlige institusjoner.

– Våre undersøkelser viser at de fleste, 75 – 80 prosent, stort sett er fornøyd i sitt møte med politiet. Men den dårlige nyheten er at det er lettere å miste tillit enn å vinne den. Å bli dårlig behandlet slår derfor mer ut enn det motsatte.

Den positive siden er at det ofte handler om det rent prosessuelle ting; at man er lyttende, høflig og rettferdig – kort sagt oppfører seg som folk. Altså ikke selve utfallet av selve saken, sier Gunnar Thomassen.

Mer om

  1. Politiet

Flere artikler

  1. Hvor lenge kan Humlegård suse?

  2. Varsleren: – Jeg ble ikke tatt alvorlig

  3. - Send flere politisjefer ut i felt

  4. Justisdepartementet avviste klage om habilitet: Advokat om Bergenspolitiet: – Hele varslingssaken blir pulverisert

  5. Politidirektør Humlegård innrømmer å ha brukt for lang tid på narkovarselet

  6. Folkets dom: Nå stoler vi på politiet

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder