Nabo-ordfører: – Ikke en flyplass for hele Helgeland

STORFLYPLASS: Slik ser bildene av Polarsirkelen lufthavn ut i konsesjonssøknaden til Avinor slik den ble levert i desember 2015. Foto: Nordic – Office of Architecture / Haptic Architects

Regjeringen sier ja til ny storflyplass på Helgeland

Regjeringspartiene med Høyre, FrP, KrF og Venstre har blitt enige om å bygge en ny storflyplass på Helgeland.

  • Hilde Sandvær

Artikkelen er over tre år gammel

Fredag morgen ble det kjent at stortingsgruppen til Høyre, KrF, Venstre og Frp er enige om en ny lufthavn på Helgeland ved Mo i Rana. Forslaget kommer fram i nasjonal transportplan (NTP).

Det foreslås avsatt til prosjektet 1,47 mrd. kroner i statlige midler som fases inn i andre del av planperioden 2018-2029.

– Næringslivet har jobbet hardt for en ny flyplass, men ikke forgjeves. Nå kommer den, sa stortingsrepresentant for FrP Kenneth Svendsen under en pressekonferanse fredag morgen til stor jubel fra salen.

Han understreker at partiene mener det er nok trafikkgrunnlag for å beholde flyplassen i nabobyen Mosjøen.

– Vi er også enige om at Kjærstad ikke skal legges ned. Mosjøen Lufthavn skal videreføres, sier Svendsen.

Oppstart raskest mulig

Daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling. Foto: Polarsirkelen Lufthavnutvikiling

– Vi er veldig tilfreds med at det gir mulighet for å sette spaden i jorda så raskt som mulig, sier daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling til VG.

Les også: Erna Solberg lover milliarder til ny flyplass i Bodø

Helgeland er i dag den eneste regionen i Nord-Norge som ikke er på stamrutenettet til SAS og Norwegian.

– Dette er en gledens dag for Mo i Rana og for regionen vår. Ny flyplass betyr at vår region får et flyplass på linje med andre deler av landet. Ny flyplass er det prosjektet som vil gi vekst vil vår region. Dette vil gi flere arbeidsplasser og flere innbygger, sier Waage til E24.

Helt siden 1990-tallet har innbyggerne på Helgeland kranglet om en ny storflyplass og hvor den skal ligge. Konflikten har også handlet om skal beholde dagens struktur med mange små flyplasser eller om man skal bygge en stor flyplass.

Dette er hovedpunktene som partiene og regjeringen er enige om:

• Det legges til grunn at inntil 600 millioner kroner av midler fra kommunen og privat næringsliv kan gi oppstart raskest mulig.

• Det skal etableres en dialog med lokale parter om en avtale som gir grunnlag for lokal medfinansiering og sluttføring med statlige midler fra andre periode.

• Det åpnes for alternativ finansiering av prosjektet gjennom for eksempel utviklingskontrakt og offentlig-privat samarbeid. En slik finansiering skal godkjennes av Stortinget.

– Viktig for utvikling

HELGELAND: Slik ser man for seg at nye Polarsirkelen lufthavn skal se ut. Foto: Nordic – Office of Architecture / Haptic Architects

– Det har vært en utrolig lokal entusiasme i saken, og vi har lagt inn norgeshistoriens største spleiselag i luftfart, sier Johansen.

Regionen gjennom Rana kommune og næringslivet har sagt at de vil investere 600 millioner av en totalkostnad på rundt 2 milliarder.

– En ny storflyplass på Helgeland er det viktigste tiltaket for alle for å utvikle industri og sjømatnæring i regionen, sier Johansen.

Les også: Stortingspolitiker tok sjeldent blinkskudd av Torghatten

Vefsn-ordfører: – Ikke en flyplass for hele Helgeland

Entusiasmen er ikke like stor i nabobyen Mosjøen.

Illustrasjon av den nye flyplassen. Foto: Nordic – Office of Architecture / Haptic Architects

– Jeg har ikke hørt noen jubelrop i dag, hvis det er noen som jubler så er det for at Kjærstad består, sier ordfører i Vefsn Jann-Arne Løvdahl.

– Departementet selv har hatt analyser og sier at dette er et dårlig prosjekt samfunnsmessig. Dette blir en flyplass for Nord-Helgeland og Rana-regionen, dette er ikke et prosjekt for hele Helgeland, understreker han.

Løvdahl mener avstandene er for store, at det ikke er et passasjergrunnlag i regionen, samt at den flyplassstrukturen de har i dag fungerer godt nok.

Fra Mosjøen til Polarsirkelen flyplass blir det ca en og en halv time kjøring, men Vefsn-ordføreren er klar på at innbyggerne heller kommer til å bruke deres lokale flyplass enn storflyplassen.

– Jeg er glad for at politikerne er så tydelig og bekrefter at flyplassen i Mosjøen består. Det har vært vårt ankepunkt at vi skal beholde Kjærstad, og det er jeg glad for på vegne av befolkningen i Vefsn.

Avinor: – Gledelig at finansiering

Avinor synes det er gledelig at finansieringen har kommet på plass.

– Det er gledelig at en avklaring omkring finansieringen kommer på plass, og Avinor vil ha tett dialog med vår eier, Samferdselsdepartementet, i den videre prosessen. At lufthavnstrukturen på Helgeland består vil vi planlegge for i vårt videre arbeid, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor i en pressemelding.

Les også: Derfor innføres elektronikk-forbud på flere fly

STORFLYPLASS: Slik ser et tidligere forslag ut av nye Polarsirkelen Lufthavn, Mo i Rana. Foto: Nordic – Office of Architecture / Haptic Architects

Avinor har nylig besluttet å ruste opp Mosjøen lufthavn med nytt rullebanedekke og oppussing av terminalbygget, for å bevare en god og sikkert drift på Mosjøen i årene som kommer, skriver de.

Konflikt i årevis

Staten har vært på leting etter en lokasjon for en storflyplass siden 1990-tallet. I 2000 ble det analysert 17 lokaliteter i regi av myndighetene. Alle falt gjennom som ikke egnet på grunn av flyoperative forhold.

Næringslivet på Helgeland i åtte forskjellige kommuner tok så initiativ til å analysere og utrede en flyplasstomt like utenfor Mo i Rana. Polarsirkelen Lufthavn ble så allerede i 2010 ble tomta regulert til formålet.

ILLUSTRASJON: Slik ser et tidligere forslag ut av nye Polarsirkelen Lufthavn, Mo i Rana. Foto: Nordic – Office of Architecture / Haptic Architects

I 2013 sa Stortinget ja til å bygge Polarsirkelen lufthavn. Da sa daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling til VG at det var realistisk at byggearbeidet starter allerede fra 2014, med åpning senest i 2017. Det har ikke gått helt etter planen.

Avinor har tidligere foreslått at dagens småflyplasser i Mo i Rana og Mosjøen legges ned, noe som har skapt store protester blant lokalpolitikere og innbyggere. Tidligere i mars uttalte imidlertid leder i transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H) til NRK at ingen av flyplassene på Helgeland skal legges ned.

I oktober i fjor ga videre Luftfartstilsynet grønt lys for søknaden om konsesjon for ny flyplass like utenfor Rana.

Regionen har mange småflyplasser som betjenes av Widerøe, og grunnet tøffe vær- og vindforhold er det noen ganger usikkerhet knyttet til landing.

Mer om

  1. Avinor
  2. Fremskrittspartiet (Frp)
  3. Høyre (H)
  4. Venstre (V)

Flere artikler

  1. Regjeringen sier ja til ny storflyplass på Helgeland

  2. Pluss content

    Terra-kommune spleiser på ny flyplass

  3. Her er lekkasjene fra Nasjonal transportplan: Flere nye tunneler og ny flyplass

  4. Tidligere Ap-topper i høyt spill om
    taxfree-milliarder

  5. Pluss content

    Feriebolig på Helgelandskysten: – Her får du mye for pengene

Fra andre aviser

  1. Halvannen milliard til ny flyplass på Helgeland

    Aftenposten
  2. Fire råd til regjeringen

    Bergens Tidende
  3. Ingen lovnader fra veidirektøren om Kjevik-vei: - Ballen er tilbake på Stortinget

    Fædrelandsvennen
  4. Ny Nasjonal transportplan på nærmere 1000 milliarder kroner

    Aftenposten
  5. Faktisk.no: Fakta før valget: Ti ting du bør vite om bompenger

    Fædrelandsvennen
  6. «Snømannen» kunne havnet i Sverige eller USA. Det nektet norske filmentusiaster å godta.

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder