TAR IKKE NETTHETS ALVORLIG:  Twitter, Facebook og Youtube får stryk i en ny rapport om hvordan sosiale medier håndterer trakassering og trusler mot kvinner på Internett.
TAR IKKE NETTHETS ALVORLIG: Twitter, Facebook og Youtube får stryk i en ny rapport om hvordan sosiale medier håndterer trakassering og trusler mot kvinner på Internett. Foto: ,

Facebook, Twitter og YouTube slaktes i rapport: - Tar ikke netthets mot kvinner på alvor

Hvilke erfaringer har du - si din mening i VG

INNENRIKS

Facebook, Twitter og YouTube slaktes i en rapport for ikke å ta netthets mot kvinner på alvor.

Publisert:

Det er Association for Progressive Communications som står bak rapporten. De har kartlagt ulike sosiale mediers håndtering av trakassering og trusler mot kvinner via internett.

Rapporten understreker at det er mangel på åpenhet rundt denne problemstillingen hos alle de tre store nettselskapene, skriver Time Magazine i sin omtale av saken.

Protokoll: Hvilke erfaringer du har med netthets?Del dine opplevelser her.

Reagerer tregt

Selv om Facebook, ifølge rapporten, er mest åpne om hvordan de håndterer sine trakasseringsklager, fant organisasjonen alvorlige hull i hvordan klagene faktisk blir behandlet.

Ifølge rapporten reagerer selskapet tregt på netthets og trakassering av kvinner – med mindre sakene havner i mediene.

«Dette viser at man tar ikke trakassering og netthets mot kvinner på alvor», heter det i rapporten.

Får strykkarakter

Organisasjonen APC har i sitt arbeid med rapporten også sporet de sosiale medienes offentlige reaksjoner på kjente tilfeller av misbruk. Ingen av selskapene har offentlig forpliktet seg til å følge menneskerettighetene, foruten å fremme ytringsfrihet. De har ingen åpne retningslinjer som tar for seg kjønnsrelatert vold eller trakassering. De tar heller ikke standpunkt til mangfold eller kvinners rettigheter, ifølge rapporten. Dette førte til at både Facebook, Twitter og YouTube fikk strykkarakter av organisasjonen.

Mannsdominerte selskaper

– Noe av årsaken til at disse store selskapene ikke er kommet lenger, kan være at det er sterkt mannsdominerte selskaper vi snakker om her, hevder APC.

Organisasjonen har satt i gang kampanjen «Take Back the Tech», der de oppfordrer folk, og særlig kvinner, til å dele sine erfaringer med rapportering av trakassering og hets på de store medieplattformene. Målet er å få de store selskapene til å lære opp sine ansatte og få på plass bedre retningslinjer for hvordan nett-trakassering skal håndteres.

Menn kan bli bedre

Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG, liker at mediene har fokus på hets i sosiale medier.

– Fokuset kan kanskje føre til at flere tenker seg om, sier han.

Han minner om at da VG belyste temaet i august i fjor, var det mange som mente at netthets ikke bare rammer kvinner, men også menn.

– Jeg er enig i at mange hetses, men synes menn kan ta inn over seg at den seksualiserte hetsen som mange kvinner opplever er av spesiell karakter, og er et tydelig demokratisk problem. Det er først og fremst menn som kan bidra til å bedre på dette, og da er ikke mer sensur og tiltak fra de sosiale nettstedene den rette formelen, sier Solstad.

– Det er bra at selskapene har en skriftlig og offentlig beskrivelse av hvordan de behandler netthets på sine plattformen, legger han til.

– Hetsen tas ikke på alvor

Kommunikasjonssjef Randi Hagen Eriksrud i likestillings- og diskrimineringsombudet mener resultatene tyder på at hetsen mot kvinner ikke tas på alvor.

– Store aktører som Facebook, Twitter og YouTube må ta sin del av ansvaret for å sikre en inkluderende offentlig debatt. Sosiale medier er stadige viktige arenaer for å ytre seg og si sin mening. Hets og hatefulle ytringer rammer den enkelte hardt, men rammer også oss som samfunn og demokrati. Vi mister viktige stemmer i sosiale medier og i den offentlige debatten for øvrig.

Hagen Eriksrud mener mange norske medier tar modereringsjobben på alvor, men at vi ikke er i mål ennå.

Vi vet at netthets mot kvinner og minoriteter er et stort problem som presser mange ut av samfunnsdebatten. Det krever høy prioritet, også i norske medier.

– Folk har tatt seg sammen

Blogger og førstelektor Elin Ørjasæter snakket ut om hetsen hun har opplevd etter å ha vært godt synlig i det offentlige ordskiftet i august. I VG-intervjuet, der også Erna Solberg, Inga Marte Thorkildsen og Mette Yvonne Larsen snakket om hva de hadde blitt utsatt for, sa Ørjasæter at hetsen var aggressiv. I dag har pipen fått en annen lyd.

– Jeg har ikke opplevd noe hets på lang tid. Jeg tror folk har tatt seg sammen, men det kan hende dette fortsatt rammer andre kvinner enn meg, sier Ørjasæter.

Også hun er overbevist om at medienes interesse for temaet har hatt mye å si for at hetsen er avtatt.

Samfunnsproblem

Kommunikasjonssjef Randi Hagen Eriksrud forteller at likestilling – og diskrimineringsombudet er opptatt av at netthetsen ikke løses bare av den enkelte, men løftes opp som et samfunnsproblem.

– Vi er glade for at regjeringen signaliserer det de nå gjør, og vi forventer en omfattende og bredt sammensatt tiltakspakke fra regjeringen Solberg.

– Hvorfor er kvinner mer utsatt for hets på nett enn menn?

– Noen lar seg spesielt provosere av kvinner som deltar i samfunnsdebatten. Da handler det ikke om hva kvinnen sier, men at hun sier noe. Er du kvinne vil du derfor oftere oppleve at debatten blir vridd over til å handle om utseende, kjønn og person. Dette handler om maktstrukturene i samfunnet og tydeliggjør at det er langt igjen før vi har reell likestilling mellom kjønnene, sier Hagen Eriksrud.

Facebook: – Enkelt å melde fra

– Vi jobber hardt for at vårt samfunn på mer enn én milliard har en best mulig opplevelse, skriver direktør for Facebooks public policy, Monica Bickert i en e-post til VG.

– Vi har laget et globalt reglement for fellesskapet, og gjør det enkelt for folk å rapportere og melde fra om noe de ser på Facebook. Vi har også et team bestående av hundrevis av folk som svarer på det som er rapportert inn 24 timer i døgnet, syv dager i uken – på mer enn to dusin språk, sier hun.

VG har vært i kontakt med Google Norge som ikke ønsker å kommentere saken på vegne av YouTube. I reglementet til nettsiden står det at YouTube har nulltoleranse for hatefulle ytringer og trakassering mot andre.

Pressekontoret til Twitter informerer VG i en e-post om at selskapet ikke kommenterer rapporter eller forskning fra tredjeparter, men viser til nettsidens reglement som blant annet forbyr trakassering og hets mot andre.

Her kan du lese mer om