Politiet tilbakeviser Thue Jensens påstander om «Scandinavian Star»-brannen

Den tidligere danske skipsinspektøren Flemming Thue Jensen hevdet at to av mannskapet sto bak mordbrannen på «Scandinavian Star». Det finner ikke norsk politi noen beviser for.

  • Eirik Røsvik
  • Anne Stine Sæther

Artikkelen er over tre år gammel

Thue Jensen var dansk sjøfartsinspektør under «Scandinavian Star»-tragedien i 1990. Brannen kostet 159 mennesker livet, hvorav 136 norske.

Etter 26 års stillhet skapte det stort oppstyr da Thue Jensen 20. februar i år stod fram med sin historie i den danske storavisen Politiken. Her hevdet han at to av mannskapet på skipet sto bak påfølgende branner på skipet, med forsikringssvindel som mulig motiv.

VG har fått innsyn i Oslo-politiets omfattende etterforskingsmateriale. Saken fra 1990 ble gjenopptatt i 2014.

Svarene fra etterforskingen støtter på ingen måte opp under Thue Jensens teori.

Se VGs store spesial: Mysteriet «Scandinavian Star»

Politiets svar på Thue Jensens teori:

1) Thue Jensens påstand: Flere påsatte branntilløp

Den tidligere skipsinspektøren påsto at det ble påsatt branner flere steder på skipet da det ble slept inn mot Lysekil i Sverige. Da var den danske statsborgeren som i ettertid ble mistenkt for å ha tent på hovedbrannen, allerede død i sin lugar.

Thue Jensen hevdet at det var to fra mannskapet som tente på brannene som fulgte det neste halvannet døgnet.

Et tredje besetningsmedlem ble anklaget for grovt sabotasje om bord.

Motivet skal ha vært penger, antagelig en forsikringsutbetaling, sa Thue Jensen.

Bakgrunn: Tidligere sjøfartsinnspektør mener brannen var påsatt

Politiets svar: Brannene antente seg selv

Ifølge de sakkyndige skal stålkonstruksjonen i skipet ha blitt så varm at brennbare gjenstander og gasser tok fyr flere steder på skipet lenge etter hovedbrannen. Politiet finner ingen bevis på at de påfølgende branntilløpene skal ha blitt påsatt.

Prisen på skipet var høyt, men politiet har funnet flere andre skip som ble kjøpt for lignende priser i et presset marked. Det var en helt vanlig sum på forsikringen, 24 millioner dollar for et skip som ble kjøpt for 21 millioner.

Om brannene startet naturlig frikjenner dette langt på vei mannskapet som dro tilbake til skipet natt til lørdag 7. april, siden det bare er slått fast at den første brannen med stor sannsynlighet var påsatt.

2) Thue Jensens påstand: Hydraulikkrøret

Thue Jensen har aldri hevdet å ha sett hvem som skal ha tent på, men sier at han oppdaget et bøyd hydraulikkrør som manglet en mutter da han gikk rundt i skipet mens det lå til kai i Lysekil etter brannen. Han hevdet at store mengder olje skal ha blitt pumpet ut, slik at en ny påsatt brann kunne rase med enorm styrke.

Les også: Den hemmelige «Scandinavian Star»-rapporten

Politiets svar: Skaden oppsto i etterkant

Både sakkyndige på brann og hydraulikk mener at skaden på oljerøret må ha oppstått etter brannen. Det ble tatt bilde av det mye omtalte røret etter tragedien. Da var det fremdeles oljeflimmer på enden. I den intense brannen som raste på skipet ville denne oljen ha fordampet, mener de brannsakkyndige.

Sakkyndige på hydraulikksystemer mener røret er for kraftig til å ha blitt bøyd med menneskekraft. Da ville det vært tydelige merker etter forsøket. De mener at sterk oppvarming av stålet og hurtig nedkjøling førte til at røret ble bøyd og koblingen ødelagt.

Fra VG-spesialen: Her er teoriene om «Scandinavian Star»

Saken fortsetter under bildet.

TEORI: Den pensjonerte danske sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen har hevdet å vite et annet svar på «Scandinavian Star»-tragedien enn det politiet har konkludert med. Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

3) Thue Jensens påstand: Madrassene

Under hydraulikkrøret hevder Thue Jensen å ha sett rester etter flere madrasser. Han mener disse ble plassert for å gi næring til brannen og mener dette bygger opp under teorien om at de påfølgende brannene ble påsatt.

Politiets svar: Flyttet av Kripos

Vitner mener at madrassene ble satt ut i korridorene av Kripos etter brannen. Da skulle lugarene gjennomsøkes og de utbrente lugarene på 300-dekket var så trange at politiet måtte flytte ting ut fra lugarene for å komme til.

Bakgrunn: Politiet: Madrassene ble plassert i gangen av politiets etterforskere

Dette svarer Thue Jensen til VG:

Flemming Thue Jensen er gjort kjent med politiets konklusjoner av VG.

– Det politiet sier er det verste vrøvl jeg har hørt. Mutteren skulle ha sittet på t-stykket til røret. Den må ha blitt adskilt fysisk. Og madrassene sto i korridoren da jeg kom om bord på skipet søndag, slik de også gjorde på mandagen og tirsdagen. Jeg så dette med mine egne øyne. Det er fakta. Om madrassene i ettertid ble satt inn igjen i lugarene av politiet vet jeg ingenting om, sier Thue Jensen til VG.

Les også

  1. Politiken: – Danske myndigheter unnlot å dele Scandinavian Star-opplysninger

    Avisen Politiken skriver at danske myndigheter lenge har visst at en tidligere skipsinspektør ønsket å bidra i…
  2. Her er den hemmelige «Scandinavian Star» -rapporten

    I 26 år har et ødelagt oljerør ført til knallharde påstander om at mannskapet stod bak brannen på «Scandinavian Star».
  3. Norsk politi vil tvinge
    Thue Jensen til å forklare seg

    Norsk politi vil be dansk politi om å få gjennomføre et såkalt rettslig avhør av den tidligere sjøfartsinspektøren…
  4. Pårørende om ny «Scandinavian Star»- informasjon: Forstår ikke hvorfor dette kommer nå

    26 år etter den voldsomme brannen på «Scandinavian Star» står en tidligere inspektør frem og forteller at han mener…
  5. Scandinavian Star-rapporten: Politiet: Madrassene ble plassert i gangen av politets etterforskere

    Ble madrasser brukt til å tenne en ny brann? Ble oljerøret  bøyd med vilje av brannstiftere? Nei, mener politiet.

Flere artikler

  1. Politiet: Flere nye svar om «Scandinavian Star»

  2. Politiets sakkyndige frikjenner mannskapet på «Scandinavian Star»

  3. «Scandinavian Star»: Finner ikke bevis for forsikringssvindel

  4. 30 år siden brannen om bord i Scandinavian Star

  5. «Scandinavian Star»-gransking får hard kritikk

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder