AMERIKA-BREV: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og finansminister Siv Jensen under finansdebatten i Stortinget i Oslo SIST torsdag.
AMERIKA-BREV: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og finansminister Siv Jensen under finansdebatten i Stortinget i Oslo SIST torsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen , NTB scanpix

Amerikansk luftfartsgigant: Dropp flyseteavgiften

INNENRIKS

OSLO/PARIS (VG) Den mektige luftfartsorganisasjonen Airlines for America (A4A) ber den norske regjeringen stanse take off for flyseteavgiften.

Publisert: Oppdatert: 09.12.15 15:01

I et brev til finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (begge Frp), er amerikanerne krystallklare i sine advarsler mot å innføre den omstridte avgiften som kom inn i regjeringspartienes avtale om statsbudsjettet helt i sluttfasen.

Les også: Sundtoft (H) lover enda dyrere flybilletter

– En slik avgift vil virke mot sin hensikt i flyselskapenes pågående arbeid med å forbedre våre allerede kraftige miljøtiltak. Den vil være i strid med internasjonale regler, og skadelig for Norges samarbeid blant annet med USA, skriver hovedorganisasjonen for de amerikanske flyselskapene.

– Faktisk har våre sterke bekymringer forårsaket at andre land, blant annet Belgia, Irland og Nederland, har forlatt planer om slike avgangsavgifter. Vi oppfordrer Norge til å gjøre det samme med sitt forslag, skriver senior vice president Sharon L. Pinkerton i Airlines for America til Ms. Siv Jensen og Mr. Ketil Solvik-Olsen i det vanligvis så avgifts-kritiske Fremskrittspartiet.

– I strid med luftfartsavtaler

I brevet trekkes det frem en rekke grunner til at flyseteavgiften ifølge A4A ikke kan innføres i norsk og internasjonal luftfart.

** – Avgiften er i strid med flere avtaler som Norge har undertegnet, blant annet USA-EU Open Skies-avtalen som krever at en part vurderer mulige skadevirkninger i forhold til den eksisterende avtalen.

** – Avgiften er i strid med Chicago-konvensjonen som sier at ingen avgifter eller gebyrer skal være pålagt uten at den er knyttet til noen dokumentert miljøbelastning eller miljøgevinst.

** – Det skal videre ikke være kun skattemessige motiver med avgiften, – avgifter bør være relatert til kostnader; og kostnader i form av nye avgifter skal ikke diskriminere lufttransport sammenlignet med andre former for transport.

Les også: Forbannet på flyseteavgiften

Til slutt advarer amerikanerne kraftig mot at en ny, norsk særavgift kan få amerikanske flyselskaper til å fly enda mindre på Norge.

De viser til at United Airlines nylig erstattet sin helårsrute på Oslo med en sesongrute, mye takket være dårlige økonomisk utkomme på ruten. En flyseteavgift og en økning i kostnadene kan frata Norge viktige forbindelser til det amerikanske markedet, advarer Airlines for America.

– Det virker lite gjennomtenkt at regjeringen vil risikere å miste en slik kanal som er så viktig for norsk handel og turisme, avslutter Sharon L. Pinkerton i Airlines for America.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) sa til VG fredag at den omstridte flyseteavgiften på 88 kroner bare er en forsmak på hva som kan komme senere.

Hun satt i klimaforhandlinger i Paris søndag kveld, så hun rakk bare å gi en kort kommentar, men er fortsatt veldig klar:

– Brevet er ikke adressert til meg, så jeg skal ikke gå i detaljer. Men generelt vil jeg si at vi har satt oss klimamål og skal kutte utslipp i transportsektoren. Da må vi bruke virkemidler som klimaavgifter. Det er effektivt og rettferdig at den som forurenser betaler, sier Sundtoft til VG.

Les også: Miljø-Rasmus: Vi kan ikke fly fra klimaendringene

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, er glad for støtten til norske flyselskapers sterke motstand mot den nye avgiften, som er planlagt innført i april neste år.

Han minner om at Airlines for America (A4A) ikke er noen hvem som helst i internasjonal luftfart, men er kjent som en mektig fellesorganisasjon for flyselskapene som har et tett samspill med amerikanske myndigheter.

– I brevet hevder A4A at innføringen av den nye, norske avgiften er i strid med Open Skies-avtalen mellom EU og USA om flytransport mellom de to kontinentene. Samtidig blir det advart mot at den nye avgiften kan vanskeliggjøre enighet om et globalt kvotesystem som nå er under utvikling i regi av den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO).

– Det er en tone i dette brevet som indikerer at det er lurt av den norske regjeringen å trekke tilbake hele flyseteavgiften før den blir innført. Det er relativt sterk og sjelden kost at amerikanerne skriver et brev som dette til norske myndigheter før statsbudsjettet er endelig vedtatt i Stortinget, mener Lothe.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker ikke å kommentere brevet overfor VG. Han henviser til finansminister Siv Jensen.

I Finansdepartementet er man veldig forsiktig med å uttale seg om saken.

Det fremholdes overfor VG at flypassasjeravgiften er en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og KrF og Venstre.

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) sier at departementet avventer Stortingets innstilling og vedtak slik at de da kan utforme nærmere regler.

– Når Stortingets vedtak foreligger, vil departementet sende et forslag til forskrift på høring. Det er viktig å få innspill fra bransjen når flypassasjeravgiften skal utformes i tråd med Stortingets forutsetninger. Finansminister Siv Jensen har allerede hatt et møte med NHO Luftfart og departementet er opptatt av at norske og internasjonale flyselskaper skal bli hørt slik at regelverket utformes på en måte som skaper så lik konkurranse som mulig.

Her kan du lese mer om