KJENDISAMBASSADØRER: Triana Iglesias, John Carew, Sandra Lyng Haugen og Tone Damli Aaberge er noen av kjendisene som fronter, eller har frontet utenlandske pengespillselskaper. Foto:

Slik skal spillselskapene knebles

Går etter kjendisambassadører

Strengere tilsyn

Blokkerer betalingsløsninger

Lotteritilsynet varsler krig mot utenlandske spillselskaper som markedsfører seg i Norge.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Tilsynet varsler nå en helt annen tone og intensitet i arbeidet med å kontrollere virksomheten de utenlandske spillselskapene driver mot Norge. Hyppigere og mer omfattende tilsyn, aksjoner mot kjendiser og bloggere som bidrar i markedsføringen, og mer effektiv blokkering av betalingsløsninger er blant virkemidlene Lotteritilsynet nå tar i bruk.

– Vi vil gå etter alle som markedsfører disse selskapene i Norge. Det gjelder de såkalte kjendisambassadørene, men også andre bloggere og nettsider. Hittil i år har vi stengt 40 nettsider på grunn av reklame. Dette arbeidet intensiveres nå, sier direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar, til VG.

Torsdag offentliggjorde Lotteritilsynet en rapport som tegner et dystert bilde:

145 000 nordmenn er betegnet som risikospillere. De fleste av disse har milde eller moderate problemer med pengespill. 17 000 betegnes dog som problemspillere. Halvparten av dem som spiller på utenlandske nettkasinoer er blant disse risikospillerne.

Kraftig økning

Hamar mener undersøkelsen viser at vi ikke har lykkes i å føre en ansvarlig spillpolitikk i Norge. Han er dypt bekymret over økningen i risiko- og problemspillere på utenlandske nettkasinoer.

– Vi ser at markedsføringen fra utenlandske spillselskap øker kraftig. Ett av funnene i undersøkelsen er at risiko- og problemspillere bruker mer penger og spiller med høyere risiko som følge av reklame, sier han.

Lotteritilsynet retter sterk kritikk mot bruken av kjendiser og bloggere til markedsføring.

VG har i to dager forsøkt å komme i kontakt med følgende personer for kommentar: Triana Iglesias (Vegas Casino), Linni Meister (Nordic Bet), Thomas Myhre (NordicBet), John Carew (ComeOn), Vibeke Skofterud (ComeOn). Ingen av disse svarte på VGs henvendelser.

Bernt Hulsker henviste til sin sjef i NordicBet.

VG forsøkte i to dager å få en kommentar fra Tone Damli Aaberge, og hun ble også stilt spørsmål da vi møtte henne på ELLE-fest torsdag.

– Nå er jeg på fest, var hennes kommentar.

Les også: Derfor får utenlandske spillselskap vise kamper fra Tippeligaen

Helt lovlig

Spillselskapene er ikke enig i kritikken.

– Betsson sender sine reklamer fra land der slike reklamer er helt lovlige. Skal man, som Lotteritlsynet varsler, gå etter enkeltpersoner, må man også gå etter norske deltagere i for eksempel skirenn som er sponset av spillselskaper, utøvere i klubber som er sponset av spillselskaper. Dette vil i så fall gjelde store deler av Idretts-Norge, sier Kim Rud Pedersen, talsmann for Betsson i Norge.

Strupe betalingsmuligheter

Atle Hamar i Lotteritilsynet mener den massive markedsføringen fra selskapene har bidratt til forvirring rundt regelverket. Derfor vil informasjonsaktiviteten trappes kraftig opp.

– De som blogger og markedsfører utenlandske spillselskap skal være klar over at disse selskapene ikke har løyve til å tilby sine spillaktiviteter i Norge. Sånn sett er det en ulovlig tjeneste, sier han.

Samtidig strupes muligheten for å ta betalt for tjenestene. Lotteritilsynet samarbeider nå med bankinstitusjonene for å få en mer effektiv håndhevelse av betalingsforbudet.

– Det er for lett å omgå dette forbudet i dag, derfor jobber vi med hvordan vi kan blokkere eksterne betalingsløsninger som for eksempel Paypal, sier Hamar.

Les også: Saksøker staten: Vil konkurrere med Norsk Tipping

Les også: Slutter i TV 2 – går til spillselskap

– Kynsiske og pågående

Mange av de som får problemer med spillavhengighet ender som pasienter hos Blå Kors. Fagsjef Sten Magne Berglund mener spillbransjen benytter seg av kyniske metoder for å lokke til seg spillere. Ifølge Berglund er selskapene også svært pågående overfor tidligere storspillere som forsøker å slutte.

– Folk som kommer til oss for hjelp forteller at de blir kontaktet og fristet med utenlandsturer, alkohol som gaver og bonuser etter å ha sluttet å spille. Jeg vil sammenligne det med at Vinmonopolet skulle ha ringt sine beste kunder og sagt at «fredag får vi inn et godt parti med vin, din yndlingsvin. Du skal få det for halv pris». Dette er svært uetisk, sier Berglund.

Les også: Spillselskap trekker Riise-reklame

Han er svært kritisk til kjendiser som stiller opp som såkalte ambassadører for de utenlandske spillselskapene.

– De påtar seg et stort ansvar. Det å ta oppdrag for disse selskapene er ikke det samme som å reklamere for dagligvarer, det er markedsføring av et produkt som skader svært mange mennesker.

Les også: Vil ha ny kamp om betting-lisens

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder