BENSIN-KRANGEL: Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener at Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum er sleip som en ål når han snakker om diselaviften. Her er de sammen i Stortinget i 2014. Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Refser Sp for bensinavgifts-forslag: – Vedum er sleip som en ål

Ketil Solvik Olsen (Frp) ber velgerne huske at Sp ville øke avgiftene på bensin og diesel så sent som våren 2016, når Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum nå vil fryse dieselavgiften.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

– Sp-lederen er sleip som en ål og skjuler hva partiet tidligere har vært med på, sier Frp-nestleder og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen til VG.

– Han forteller heller ikke at Sp foreslo å øke årsavgiften på bil i fjor høst, legger han til.

I VG sist torsdag lovet Vedum at dieselavgiften ikke vil øke mer, dersom Sp kommer i regjering.

Les saken her: Sp-Trygve kan halvere Støres plan om skatteøkning

Gradvis økning

Men våren 2016 gikk Sp sammen med Ap, SV og MDG om dette felles forslaget til energimeldingen på Stortinget:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at dagens avgifter på fossilt drivstoff og forurensende transportmidler gradvis økes, og fortsatt belønne null- og lavutslippsløsninger.»

MDG: Fem kroner

– Når Vedum snakker om dieselavgiften, så unnlater han å fortelle at partiet mente det motsatte i fjor. De skulle avgiftene opp, sier samferdselsministeren.

I fjor høst, da regjeringspartiene la på både bensin- og dieselavgiften i statsbudsjettet, ønsket ikke Sp å øke avgiftene overhodet, og pådro seg miljøbevegelsens vrede.

– Det han heller ikke ønsker å fortelle, er at de samtidig foreslo å øke årsavgiften. Det ville gjøre bilhold i Norge dyrere enn vår økning i drivstoffavgiftene. Og nå skal han kanskje samarbeide med MDG som vil øke disse avgiftene med fem kroner pr liter, sier Solvik-Olsen.

Les også: Ny nedtur for Ap – velgerne straffer Støre for KrF-flørten

Alt annet enn gradvis

Trygve Slagsvold Vedum sier at forslaget om å fryse bensin- og dieselavgiften kom ut av en intern diskusjon i partiet i fjor.

– Vi gikk inn for en gradvis økning, men regjeringspartienes avgiftsøkninger i fjor høst var alt annet enn gradvise. De tok inn penger fra alle som er avhengig av bil i Norge. Og mest fra de med dieselbil, som slipper ut mindre klimagasser enn bensinbilene. Avgiftsøkninger kan brukes til å endre adferd, men dette er kun for å få inn mer penger, sier Vedum.

Ap-Jonas: Stenger døren for MDG og Rødt, åpnet for Venstre og KrF

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder