GÅR HELST: Rasmus Hansson (til høyre) foretrekker helst å gå eller sykle. Sjelden kjører han familiens dieselbil, som utelukkende går på biodiesel.

GÅR HELST: Rasmus Hansson (til høyre) foretrekker helst å gå eller sykle. Sjelden kjører han familiens dieselbil, som utelukkende går på biodiesel. Foto: Frode Hansen VG

Miljø-Rasmus: Vil ha prishopp på fem kroner for drivstoff neste år

Vil hjelpe Erna og Trine med grønt skatteskifte

Lastebil-Mo: Rasmus skjønner ikke næringslivet

Rasmus Hansson (MDG) er lei av regjeringens puslete drivstoffavgifter. Innfør fem kroner ekstra på en liter diesel eller bensin – i første omgang, krever stortingsrepresentanten.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Etter at regjeringen og støttepartiene ikke lyktes med å bli enige om et grønt skatteskifte før budsjettforhandlingene denne uken, har spesielt et stridsspørsmål stått sentralt: Økning i drivstoffavgiften.

MDG-Hansson mener regjeringen er håpløst forsinket i arbeidet med å skifte ut en bilpark med bensin- og dieselbiler til fordel for elbiler og biler som går på hydrogen.

Derfor mener han regjeringen og Stortinget er nødt til å øke drivstoffprisen kraftig neste år, om de vil ha ned utslipp og levere det grønne skatteskiftet som de og Venstre lover.

Les også: Mente det hadde vært flaut å kjøre SUV, så kjørte han SUV

900 kroner for full tank

– Som et første skritt må prisen på drivstoff opp med fem kroner neste år. Forutsetningen er at folk samtidig får reelle alternativer til bilbruk med fossilt brennstoff ved en meget rask utbygging av ladestasjoner for elbiler over hele landet og at det klargjøres for hydrogenbiler, sier Rasmus Hansson til VG.

INVITERER PÅ LASTEBILTUR: Rasmus Hansson bør snarest komme seg inn i førerhytta på en lastebil og få innsikt i lastebileiernes økonomiske hverdag, mener Geir A. Mo i Lastebileierforbundet. Foto: Lastebileierforbundet

Med en ordinær bensin- og dieselpris på rundt 13 kroner literen, vil en prisøkning på fem kroner innebære 900 kroner for full tank (50 liter) for en personbil.

Parallelt med at satsingen på kollektivtilbud, gang- og sykkelveier økes kraftig, vil de fleste ha alternativer til diesel- og bensinbiler, ifølge Hansson.

Les også: Venstre-Trine nekter å støtte regjeringen uten grønt skatteskifte

Vil ta 25 kroner literen – på sikt

– Med drivstoffpriser opp mot 20 kroner literen og stadig økende bompriser, vil vel bilkjøring kun bli aktuelt for de velstående?

– Nei, de aller fleste kan redusere bilkjøringen såpass at de tåler dyrere bensin og diesel i perioden før de går over til elbil. Men elbilsalget har flatet ut. Nå må fossilt drivstoff bli dyrere for å drive overgangen til elbil videre, svarer MDGs talsperson.

Så du denne? Sp og SV: Tviler på Trine-trusler

En dieselpris på opp mot 20 kroner literen, er bare et første skritt, legger han til.

– Folk må få beskjed om at prisen på bensin og diesel på sikt må opp mot 25 kroner literen. Dette slår forskerne fast må til for at Norge skal få ned utslippene nok til at vi følger opp klimaavtalene regjeringen har skrevet under på, sier Hansson.

Bakgrunn: Årsavgiften kan bli fjernet mot høyere bensinavgift

Rasmus Hansson, som selv kjører noen få turer i dieselbil, utelukkende på biodiesel, mener at Solberg-regjeringen i likhet med regjeringen Stoltenberg har unnlatt å ta ansvar for klimaet.

ELBILIST: Statsråd Jan Tore Sanner og andre elbileiere er forbilder for fossilbilister landet rundt i Rasmus Hanssons øyne. Sanner er en av få i regjeringen som eier elbil - en Mitsubishi I-MIEV elbil (2012-modell). Bilen ble kjøpt inn samme dag klimaforliket ble undertegnet i Stortinget for fire år siden. Foto: Helge Mikalsen VG

Hensynet til noen må vike

– Vi kan ikke enda en gang la hensynet til noen mennesker gjøre at vi saboterer klimatiltak og lavere utslipp som vi har inngått avtaler om, insisterer Hansson.

– Fem kroner ekstra for en liter diesel vil ramme transportnæringen kraftig?

– Transportnæringen må også prioritere raskere omstilling. Den har selv foreslått et CO₂-fond som skal finansiere omstilling. Det er en god idé, skryter Hansson.

Carl I. Hagen: Siv straffes av velgerne om hun øker bensinprisene

Lastebil-Mo: Besøk en lastebileier

Mangeårig partisekretær i Frp, og nåværende direktør i Norges Lastebileierforbund, Geir A. Mo, mener Rasmus Hansson lever i en verden helt atskilt fra næringslivets hverdag.

Mo har ingen forståelse for at en nasjonal folkevalgt i fullt alvor foreslår en femmer ekstra for hver liter diesel.

Les også: Grønn skattekommisjon foreslo høyere bilbruksavgifter

– Et slikt utsagn viser at Hansson og MDG ikke forstår hvilken situasjon det norske næringslivet befinner seg i. Jeg oppfordrer ham til å besøke en lastebileier og se hvilke marginer det jobbes med hver eneste dag, mens det samtidig ikke stilles et eneste miljøkrav til den stadig økende mengden av utenlandske transportører, tordner Mo.

– Vi er for alle konstruktive forslag for å få ned utslippene. Det går for eksempel an å innrette en politikk som motiverer til hyppigere utskifting av bilparken.

– Hvor stor prisøkning på diesel kan lastebileierne tåle?

– Dagens internasjonale konkurransebilde tillater ikke en særnorsk avgiftsøkning. Det må finnes andre måter å stimulere til lavere utslipp enn en autodieselavgift. Dette vil utelukkende ramme norske transportører, ikke de internasjonale, som har med seg diesel fra andre markeder, svarer Mo.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder