KAMPKLARE: Kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Stein Rømmerud, utfordres av Christian Træland, markedsjef for Pepsi Max i Norge. Foto: KRISTER SØRBØ

KAMPKLARE: Kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Stein Rømmerud, utfordres av Christian Træland, markedsjef for Pepsi Max i Norge. Foto: KRISTER SØRBØ

Nå blir det cola-krig

I disse dager tilbyr Coca-Cola alle norske husstander gratis Zero. Pepsi tar igjen og utfordrer den røde colaen som Norges mest solgte: Det er cola-krig i landet.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Når alle norske husstander får tilbud om 1,5 liter av Coca-Colas sukkerfrie alternativ - gratis, drar erkekonkurrent Pepsi i gang sin største markedskampanje i Norge noensinne, med blindtesting av Pepsi Max mot rivalens Coca-Cola, land og strand rundt.

For eksempel har Coca-Cola de siste dagene hatt en kampanje i VG, hvor leserne har fått en kupong som de kan bytte i en flaske 1,5 liter Cola Zero.

Slik er styrkeforholdet mellom cola-produktene i øyeblikket:

Rød Cola med sukker troner på toppen over brusen vi drikker mest med 29,5 prosent av det norske brusmarkedet, men Pepsi Max, med sine 23,7, er ikke veldig langt bak. Cola Zero, med 10,1, er på en offensiv tredjeplass.

Nå går Pepsi til frontalangrep med sin sukkerfrie Pepsi Max på konkurrentens sukkerholdige supersuksess: Den klassiske røde Coca-Cola-en.

- Ikke i noe annet land i verden har Pepsi Max en så ledende markedsposisjon i det sukkerfrie markedet som i Norge. Nå skal vi ta et steg til og har som mål å bli den mest populære brusen i det totale brusmarkedet i landet også, sier markedssjef for Pepsi Max i Norge, Christian Træland.

LES OGSÅ: Pepsi inngår musikksamarbeid med Twitter

- Vi har spist oss stadig mer innpå Coca-Cola siden vi lanserte Pepsi Max i 1994. Vi klarer ikke å ta de inn i ett jafs, men vi har det som mål, tilføyer han.

I Coca-Cola Norge rister de på hodet av lillebror Pepsi.

Posisjonskrangelen

- Det er faktisk slik at Coca-Cola fortsatt er den brusen som uten sammenligning drikkes mest her i landet. Men siden 1998 er trenden at kalorifattig brus øker mest, sier konserndirektør for kommunikasjon i Coca-Cola Norge, Stein Rømmerud, og slår Cola Zero i hodet på Træland.

- Det er Cola Zero som øker mest blant colaene, opp 2,3 prosentpoeng i fjor, mot 0,8 prosentpoeng opp Pepsi Max.

- Men Max har 29,5 prosent av brusmarkedet og Zero bare 10,1?

- Ja, men så har de også vært ti år lenger i markedet. Det er vi som vokser mest.

Pepsi drar i gang en dristig kampanje med blindtester av Pepsi Max mot rød Coca-Cola rundt omkring i hele landet.

- Vi spør hvem av de to folk liker best. Vi tar en sjanse, fordi vi ikke vet hvem som vinner. Det selges fortsatt mer rød Cola enn Max, så vi risikerer å tape.

- Dere har vel relativt god kontroll når det er dere selv som skal undersøke?

- Vi rådfører oss med profesjonelle folk og alle blindtester vi gjennomfører er seriøse og i henhold til bransjestandard.

- Det er vanskelig å måle hva som er best; smaken er som baken, den er delt?

- Det er mulig det, men vi mener at vi har det beste produktet, full av god cola smak, sukkerfritt og friskt.

- Det er søtningsstoffer i Pepsi Max også?

- Ja, men norske myndigheter har gått ut og anbefalt sukkerfri brus fremfor de med sukker.

LES OGSÅ: Coca Cola satser 600 mill. på norske gjenvinningsflasker

Gigantutdeling

Coca-Cola gjennomfører en gigantutdeling av Zero for å sukkerfri-utfordre Pepsi Max.

- Det er vår største utdeling i Norge noen gang og vi gir bort Coca-Cola Zero fordi flest mulig skal bli kjent med smaken og de nye flaskene våre.

- Pepsi sier Coca-Cola Zero har for liten markedsandel og at de i stedet utfordrer deres vanlige Coca-Cola; de ser for seg å bli større enn dere?

- Trenden for sukkerholdige brusprodukter har vært fallende i mange år, men det er langt frem til det scenarioet. For øvrig har vanlig Pepsi i praksis forsvunnet fra markedet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder