ANALYSE: Meldingene brukes til å kartlegge hvor og hvordan de uønskede hendelsene oppstår. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix

10.000 uønskede hendelser i helsevesenet

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten har fått inn 10.000 meldinger om uønskede hendelser i løpet av ett år. Det er fem ganger mer enn det Statens helsetilsyn tidligere har pleid å motta.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Den nye meldetjenesten ble startet opp i juli i fjor, og i motsetning til tidligere kan man nå sende inn meldinger anonymt. Ifølge senteret selv kan frykt for mulige personlige konsekvenser tidligere ha hindret folk i å melde fra om hendelser, melder NRK.

BAKGRUNN: VGs artikkelserie «Ødelagt i helsevesenet»

Sendes til Helsetilsynet

Meldeordningen tar sikte på å avdekke systemfeil, sier leder ved senteret, Magne Nylenna.

- Meldingene gir oss et godt grunnlag for å analysere områdene det skjer uønskede hendelser på, når på døgnet de skjer, om det har med legemidler å gjøre eller om det har med det medisinske utstyret å gjøre, sier han.

Kunnskapssenteret har ingen mulighet til å komme med reaksjoner eller sanksjoner på meldingene, men sender de mest alvorlige sakene videre til Helsetilsynet.

- Viktige meldinger

Fylkeslege Per Stensland i Sogn og Fjordane tror prosjektet vil føre til et tryggere og forbedret helsevesen.

- Dersom man får fram viktige meldinger, og dersom man klarer å bygge opp en meldekultur i helsevesenet, vil man få en bank av hendelser som andre kan lære av, sier Stensland.

Nasjonale tall fra Pasientsikkerhetskampanjen viser at 14 prosent av alle sykehusinnleggelser i fjor førte til pasientskader.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder