OMSTRIDT: Politikerne i Bergen har stemt ja til en ny bypakke og høyere bompengesatser i Bergen, som blant annet er dårlig nytt for de med dieselbiler. Foto: Berit Roald NTB scanpix

Bystyret er enige: Bompengesjokk i Bergen

Det blir dyrere for vanlige bilister, men diesel- og lastebiler må betale opptil 40 prosent mer ved Bergens bomstasjoner. Om få år risikerer også elbiler å måtte punge ut i bomringen rundt landets nest største by.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Onsdag var politikerne samlet i Gamle Rådhus, der tre av bystyremøtets mest kontroversielle saker omhandlet bomstasjoner og en økning av bomtakstene i Bergen.

Flere bergensere, blant annet yrkessjåfører, har engasjert seg sterkt mot byvekstavtalen og bompengesøknaden, som vil medføre langt høyere bompengetakster og 12 nye bomstasjoner i bydelene rundt Bergen og én i sentrum.

Like før klokken 19 ble det klart at bystyret vedtok den nye byplanen og nye bompengetakster. Ifølge BT stemte Ap, Venstre, KrF, SV, Sp, MDG og mesteparten av Høyre ja til de viktigste punktene i avtalen, mens Frp og Rødt stemte nei.

I første omgang vil en passering for en personbil (bensin/hybrid) koste 48 kroner i rushtiden og 23 kroner utenfor rushtiden – mot henholdsvis 45 og 19 kroner i dag, ifølge VGs tall. Dieselbiler må ut med 53 kroner i rushet og 28 kroner (øker med 32 prosent) utenfor rushtid.

For lastebiler over 3,5 tonn vil det i rushtiden koste 115 kroner og 65 kroner (øker med 41,5 prosent) utenfor denne perioden – mot 90 og 38 kroner i dag.

Bomsjokket i hovedstaden: Vil kreve bompenger både inn og ut av Oslo

Politikerne er også enige om at det fortsatt skal være gratis for elbiler, men dette skal endres når elbilandelen i Bergen blir høyere enn 20 prosent.

Da må elbileiere ut med 20 kroner i rushtiden og 10 kroner utenfor disse periodene. Ifølge Statens Vegvesens prognoser kan det skje allerede i 2020.

Les også: Dieselbil-eier: – Helt forferdelig

Mer bybane og ny trafikkløsning

Samtidig beholdes ordningen med timesregel som vil si at man kun betaler for én passering per time, samt avtalen om månedstak som nå innebærer at Autopass-kunder maksimalt belastes for 60 passeringen i måneden.

Prosjektene som inngår i Bergen-bypakken er blant annet den videre utbyggingen av bybanen til Fyllingsdalen og Åsane, en ny trafikkløsning i sentrum og flere tiltak til kollektiv-, sykkel- og gangtrafikken i byen.

Bystyret sa også nei til et forslag om å avholde en folkeavstemning om bompenger. Frp og Rødt var de eneste partiene som støttet forslaget.

Bryter valgløfte: Vil kreve inn 10,9 milliarder i bompenger hvert år frem til 2029

Yrkessjåfør: «Vilt trange marginer» i bransjen

Richard Sæther eier sitt eget firma og jobber til daglig som yrkessjåfør. Han mener det blir kunden som ender opp med regningen når yrkessjåførene må betale mer.

– Det er alltid kunden som til slutt må betale for det. Det vil de merke når de kjøper melk i butikken eller når drosjen koster litt mer, sier Sæther til VG.

Han snakker om «vilt trange marginer» i bransjen og etterlyser mer forutsigbarhet for bransjen før bompenger økes, siden firmaer gjerne inngår kontrakter for et og to år av gangen. Det vil også få konsekvenser for miljøet hvis sjåfører begynner å kjøre omveier for å slippe bompenger.

– Det jeg er spent på er hva de gjør med utenlandske vogntog og hvordan de skal følge dem opp. Det klarer de ikke i dag. De kan bare kjøre og kjøre i måneder og år uten å betale.

Saken fortsetter under bildet.

KOSTER FLESK: Bybanen er en av tingene som skal blant annet skal finansieres av bompenger. Her passerer bybanen rådhuset gjennom Kaigaten i fjor. Foto: Hallgeir Vågenes VG

Ap: En «snill bompengepakke»

– Min umiddelbare reaksjon er at nesten som i samme minutt som Trump sier nei til Parisavtalen, så stemmer bystyret i Bergen for virkemidler som vil realisere den og gjøre Bergen til en langt grønnere by, sier Anna Elisa Tryti (Ap), byråd for byutvikling i Bergen, til VG.

Tryti, som omtaler avtalen som en «snill bompengepakke», mener imidlertid at det er at paradoks at privatbilisme, som partiet ønsker å redusere, skal finansiere kollektivtrafikken. Hun legger til at det er problematisk at bompenger rammer usosialt, men sier samtidig at de har fått til en skånsom pakke for næringstrafikken.

– Vi har også klart å få til en rushtidsavgift som gjør at køene har forsvunnet fra veiene, noe er ekstremt besparende for næringstrafikken og andre reisende. Hvert minutt med bilkø i Bergen koster 500.000 i tapt verdiskaping.

– På det meste økes bompengene med over 40 prosent. Hva er din kommentar til yrkessjåfører og andre som mener det er en alt for brå økning?

– Det er et resultat av den miljødifferensieringen som vi har valgt å legge opp til. Vi er opptatt av å få en renere bilpark, både når det gjelder lette og tyngre biler.

Trump på Twitter: Tar Paris-avgjørelse «de neste dagene»

Kjør sakte-aksjoner og store protester

Ved flere tilfeller, senest i april, har grupper med yrkessjåfører i Bergen arrangert kjør sakte-aksjoner på innfartsveiene til byen, noe som forårsaket lange køer i rushtiden. Målet var å protestere mot planene om flere nye bomstasjoner og høyere bomtakster i Bergen.

I forbindelse med de siste aksjonene skrev NTB også at flere håndverkere tok med seg verktøy, materialer og annet utstyr på kollektivtransporten i byen, «for å vise hvilke tilstander det kan bli».

Innfører elbil-bompenger: Slutt på gratis Tesla-passering i Oslo

På vei inn til onsdagens møte ble politikerne møtt av aksjonister som har satt opp protestboden «Bomhild» utenfor Gamle Rådhus. Der delte de ut klistremerker og informerte folk om saken, melder BA.

– De må ta konsekvensene av det de gjør, og vi tenker å være en stein i skoen frem til valget i høst, sier en av initiativtagerne, Willy Padøy, til avisen.

Tidligere denne måneden omtalte VG det er ventet at bomtakstene i Oslo-bomringen dobles i oktober, før dobbelt så mange bilister som før må betale enda mer i 55 nye bomstasjoner i og rundt hovedstaden.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder