HASTET HJEM: Skattedirektør Svein Kristensen var i Madrid, men hastet hjem tidligere enn planlagt fra Madrid. Foto: Bård Brinchmann Løvvig

Slo alarm om Altinn

(VG) Tunge offentlige aktører har uttrykt sterk bekymring for gigantportalen Altinn.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Både Skatteetaten og Statens Pensjonskasse har i møter i Altinns styringsråd tilkjennegitt uro over tekniske feil og stor treghet når systemet settes på prøve.

- Det har vært bekymringer for fremdrift og stabilitet, og det har pågått en stund, sier IT-direktør i Skattedirektoratet, Karl Olav Wroldsen til VG.

BAKGRUNN: Mann (36) blottlagt for «alle» på Altinn

Statens Pensjonskasse (SPK), som også bruker Altinn, mener systemet er så ustabilt at de den 12. mars sendte en bekymringsmelding til Altinn.

«SPKs erfaringer og de svakhetene som har kommet offentlig frem når Altinn utsettes for ekstra påkjenning ved toppbelastning, har skapt betydelig bekymring for risikoen i våre beslutninger og disposisjoner knyttet til Altinn», heter det i brevet.

- Det har vært uttrykt veldig stor irritasjon blant våre kunder, fordi tjenestene ikke har vært tilgjengelige, utdyper direktør for kunde og markedsområdet i SPK, Lise Løwe.

HAR DU BILDER, VIDEO, TIPS ELLER INNSPILL?2200@VG.NO || SMS/MMS til 2200 || 22000000

Hjem fra Madrid

Altinn-skandalen fikk skattedirektør Svein Kristensen hjem i går, tidligere enn planlagt fra Madrid.

Sven Rune Greni fungerte i hans sted da kaoset oppsto tirsdag:

- Vi er skuffet over at en slik sikkerhetsbrist kunne oppstå. Vi hadde tillit til at systemet ville fungere tilfredsstillende, også ved innlevering av selvangivelsen, sier Greni.

Altinn lå fortsatt nede ved midnatt, over 30 timer etter at rundt 2000 personer fikk opp profilen til et Oslo-ektepar da de logget seg på for å sjekke selvangivelsen.

Brønnøysundregistrene og de tekniske leverandørene identifiserte i går konkrete problemområder.

Tester ble gjennomført i natt for å få bekreftet at feilen ligger der.

- Vi håper å få svar i morgen tidlig og tar sikte på at Altinn er oppe igjen torsdag, sa kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene, Mette Siri Brønmo, i går kveld.

Hun understreker at portalen og skatteoppgjøret ikke blir tilgjengelig for de er helt sikre på at årsaken til tirsdagens fadese er funnet og at feilen ikke vil gjenta seg.

Vurdert som forsvarlig

Skattedirektoratet har lenge vært urolig for at Altinn ikke fungerer godt nok.

I styringsrådet har flere offentlige etater drøftet om Altinn har kapasitet til flere oppgaver.

- Bekymringene den senere tid går på kapasitetsytelse og evnen til å håndtere store mengder brukere over veldig kort tid, sier IT-direktør Wroldsen i Skattedirektoratet.

Altinn brøt sammen da skatteoppgjøret ble lagt ut for ett år siden. Det samme skjedde i år, etter at 400000 skatteytere sjekket selvangivelsen tirsdag ettermiddag.

Mellom klokken 18.17 og 18.35 kunne 1500 til 2000 personer se profilen med fødselsnummer til et ektepar fra Oslo. 192 prøvde å hente ut informasjon, uten å lykkes.

- Er Altinn for risikofylt?

- Det er alltid en viss risiko med å sette ting i produksjon. Det er først i møtet med brukerne vi får testet alle egenskapene. Vi vurderte risikoen som forsvarlig, sier Wroldsen.

For stor risiko

Det Norske Veritas (DNV) vurderte Altinn II-plattformen for Nærings- og handelsdepartementet i 2011. Den tekniske rapporten ble først offentliggjort i går.

Altinn skal håndtere 3,9 millioner selvangivelser - men også rapportering fra privatpersoner og næringsliv til 38 offentlige etater.

En så kompleks løsning har en viss risiko for teknisk svikt, ifølge Veritas.

- Risikoen er høyere enn den burde være. Det skyldes blant annet for lite fokus på testing og stor sannsynlighet for at feil ennå ikke er avdekket, i følge rapporten.

Veritas mener at kvaliteten på testene har vært for dårlig i alle faser. Konsekvensen er at løsningen som er satt i produksjon, har mange kjente og ukjente feil.

Siden årsskiftet 2010-2011 har feil blitt rettet løpende. Likevel har Veritas vært bekymret over at det oppdages ca. to nye feil i uken i løsningen for sluttbrukerne.

IT-direktør i Skattedirektoratet, Karl Olav Wroldsen understreker at han synes Altinn er en god ide og at han tror portalen kommer til å bli en suksess.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder