ERNA I ARNA: Her annonserer statsminister Erna Solberg storsatsing i Hordaland sammen med blant annet Terje Breivik (V) (til v), Helge André Njåstad (Frp), og Krf-leder Knut Arild Hareide (t.h.) Foto: NTB

Erna med vei- og jernbanemilliarder i Hordaland

Statsminister Erna Solberg avslørte fire prosjekter i Hordaland som prioriteres i ny Nasjonal Transportplan (NTP) som er like rundt hjørnet.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Disse er strekningen E16 mellom Arna og Stanghelle, Ringvei Øst fra Arna til Vågsbotn, Sotrasambandet og Hordfast, tross høye kostnader.

– Dette gjør vi ikke bare fordi vi synes jernbane, bil og vei er gøy. Vi gjør det fordi det dreier seg om grunnleggende velferdstjenester, sa Solberg til pressen på Arna stasjon.

Les også:Erna lover milliarder til ny flyplass i Bodø

Rasutsatt

– Vi vet at det er mange utfordringer i dette fylket. Rasutfordringer, svingete veier og jernbane, dype fjorder og mange områder med dårlig vedlikehold. Jeg vet at forventningene til Nasjonal transportplan er store, og jeg tror ikke folk i fylket vil være helt fornøyde før vi bruker alle pengene i NTP her, spøkte statsministeren.

Husker du? Frp slår alle bomrekorder: Aldri har vi betalt mer bompenger

E16 mellom Arna og Stanghelle er et av prosjektene som prioriteres. Risikoen for ras og stengte veier, samt omkjøring som ikke møter dagens krav, er bakgrunnen for at veien prioriteres, gjorde Solberg klart.

– Dette er et prosjekt som utviklingen har trykket fremover på grunn av strekningen blitt sterkt rasutsatt. E16 skal fullfinansieres i løpet av en tolvårsperiode. Jernbanebiten bruker litt lengre tid, sa Solberg.

Fikk du med deg? Nær enighet om ny transportplan

Ringvei Øst fra Arna til Vågsbotn er et annet samferdselsprosjekt som ligger øverst i bunken. Det er planlagt ti kilometer med firefeltsvei, og veien finansieres med 2,2 milliarder kroner fra staten og 2,3 milliarder kroner i bompenger.

Se video fra pressekonferansen:

Hordfast må bli billigere

E 39 Hordfast skal også gjennomføres, men Solberg understreket at man må vurdere kostnadsnivået. Opprinnelig var det anslått å koste 26 milliarder kroner, men prisen er nå oppe i 43 milliarder.

– Det må et må bli betydelig billigere, sa Solberg.

BT skriver at E39 og Hordfasts kan komme i gang i første periode av NTP, men da med bompenger. Statlige midler kommer først i andre periode, altså etter 2024.

– En betydelig del av pengene i NTP kommer til å bli brukt i Hordaland de neste årene. Først og fremst fordi det er mange store og viktige prosjekter vi skal realisere, sa Solberg.

Ett av disse er Sotrasambandet.

– Det skal vi altså bygge så raskt som mulig. Det er inne som fullfinansiert OPS prosjekt i første del av neste planperiode, sa Solberg.

Les også: Dette er Oslopakke 3: Mer bompenger og nye T-baner

KrF-leder Knut Arild Hareide slo fast at regjeringen med denne satsingen holder valgløftene og tar et viktig steg fremover med denne transportplanen. Han skrøt samtidig av statsministeren.

– Hun har sett helheten, men også sett på hvor hun kommer fra. Hordaland er en av flere vinnere i NTPen, smilte partilederen.

Husker du? Riksrevisjonen med knusende jernbanerapport

Klar før påske?

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere uttalt at NTP vil bli lagt fram før påske.

Mandag bekreftet flere av partiene at samtalene var inne i aller siste runde, og at en enighet var nært forestående. De fire partienes stortingsgrupper ble hasteinnkalt for å diskutere NTP, og samferdselspolitikerne møttes etterpå for å diskutere de siste innspillene.

Fikk du med deg? Her bruker jernbanen morseapparat

Ifølge TV 2 skal partiene ha blitt enige om å sette av 928,7 milliarder kroner til samferdselsprosjekter over de neste tolv årene. Kanalen melder også at regjeringen finansierer halvparten av kostnadene ved en ny T-banetunnel i hovedstaden, samt at det er enighet om en ny Oslo-tunnel for jernbanen.

Bergens Tidende skriver at det er enighet om å bygge Stad skipstunnel.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder