DAGENS SATSER: Prisene for å passere bompengeringen på vei inn i Oslo slik satsene er nå. Foto: Jan Petter Lynau VG

Vil ha makspris på 75 kroner i bomringen på ny E18

... Pluss minst 30 kroner på ny E18 i Asker og Bærum

Privatbilister bør ikke betale mer enn 75 kroner i bomringen i Oslo for å finansiere Oslopakke 3, mener fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus. I tillegg kommer minst 30 kroner for å kjøre på en ny E18 i Asker og Bærum.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Mens politikerne i Oslo og Akershus krangler om størrelsen på- og behovet for en ny motorvei fra Oslo og vestover gjennom Asker og Bærum, så venter en ny nøtt rundt neste sving:

Hvor mye kan de ta i bompenger for at en vanlig bil kan kjøre inn og ut av Oslo både gjennom den eksisterende bomringen og på en ny E18 i Bærum og Asker?

Les også: Regjeringen: Uaktuelt å forhandle bort ny E18

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus, sitter i styringsgruppen for Oslopakke 3 sammen med miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) og veidirektør Terje Moe Gustavsen.

FYLKESORDFØRER: Fylkesordfører i Akershus Anette M. Solli (H) forhandler for tiden intenst om ny E18 og fremtidige bompenger i Oslo og Akershus. Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Solli har lenge vært opptatt av å ikke utfordre folks smertegrense for hardt i bompengespørsmålet. Nå tallfester hun for første gang dette:

– Bompengene bør ikke overskride 75 kroner for en privatbil som skal kjøre fra Asker og gjennom Bærum og Oslo, sier Solli til VG.

Les også: Ingen vei utenom ny E18 for MDG-Lan

I dag er prisen 32 kroner i bomringen og 16 kroner i Bærumsbommen, tilsammen 48 kroner for privatbilister.

Tilleggsbommer på ny E18

Solli synes en økning på 27 kroner fra dagens nivå er mer enn nok.

Det er tidligere anslått rundt 120 kroner for enkeltpassering for dieselbiler i rushtidene.

Lest denne? Kan skremme bort køene med bompenger

– Du sier 75 kroner. Betyr det at sluttresultatet kan havne rundt 100-lappen?

– Nei, 75 kroner er mer enn nok. Vår grense går der, svarer Solli.

I tillegg er det nemlig planlagt tre nye bompasserings-punkter på en ny E18 som vil koste bilistene enda flere bomkroner.

Disse passeringspunktene bør ikke koste mer enn ti kroner pr. passering, altså tilsammen 30 kroner, ifølge Solli, som har en sentral rolle i de pågående forhandlingene.

DAGENS E18: Ettermiddagskø på gamle E18 ved Sandvika. Parallelt går Sandviksveien mellom Sandvika og Blommenholm i Bærum med kø av personbiler, lastebiler og busser. Foto: Frank Ertesvåg, VG

Venter med lastebiltakster

Hun mener det er for tidlig å komme inn på hva det vil koste for lastebiler å rulle gjennom de nye bomtakstsonene.

Les også: – Kan bli kollektivkutt uten ny E18

I dag kan du gange privatbil-nivået med tre, så får du bomprisene for lastebiler og vogntog.

Solli avviser at tre-gangen bør brukes i det nye takst-systemet.

– Næringstrafikken må jo komme frem. Det kan ikke være noen automatikk i at lastebiler skal betale tre ganger mer enn privatbiler, sier Solli.

Den skremmende skissen

Mange fikk hakeslipp for en måned siden, da det kom ut en skisse fra konsulentselskapet Cowi, som viste at det kan koste 27.600 kroner i året å kjøre dieselbil til og fra jobb ut og inn av Oslo i rushtidene.

Les saken her: 27.600 kroner i året for å passere Oslo-bommer

Dagens pris er 6624 kroner i året inkludert rabatt for bombrikke.

SYKLER HELST: Oslos miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg i Miljøpartiet De Grønne (MDG), foretrekker sykkel og tog fremfor å stampe i kø med bil. Foto: Therese Alice Sanne VG

Den nye skissen viste en passeringstakst på 80 kroner i bomringen pluss 40 kroner i nye passeringspunkter på bygrensen på alle innfartsveier, altså 120 kroner til sammen.

Utgangspunktet for konsulentselskapet var å regne ut bomtakster ut fra hvor høye bompengeinntektene må være for at Oslopakke 3 skal være i nærheten av å innfri alle vei- og kollektivønskene i de to fylkene.

Klimautslipp og forurensing

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i Oslo ønsker ikke å si noe om hvilket bompengenivå hun går inn for mens forhandlingene om Oslopakke 3 pågår.

Men også hun varsler bilister i- og rundt hovedstaden om et adskillig høyere nivå enn dagens.

– Nå sitter vi i forhandlinger, og da blir det feil å kommentere spesifikke summer i VG. Generelt mener jeg bompengene bør økes fra dagens nivå fordi biltrafikken i Oslo tar for stor plass og bidrar til klimautslipp og luftforurensing. Samtidig er jeg opptatt av å se bompenger i Oslo-området samlet., som er det som betyr noe for bilistene, skriver Berg i en tekstmelding til VG.

VG kjenner til at partiet hennes ikke er spesielt skremt av en ny totalpris på bomkostnader i rushtiden for dieselbil på 120 kroner, og da aller helst uten en ny E18.

Berg stusser over at flere bompengekritikere i tillegg til en ny pris i bomringen vil kreve inn penger fra bilistene gjennom planene for ny E18, som MDG og Berg egentlig er mot.

– Bør bli betydelig dyrere

Leder Solveig Schytz (V) i samferdselsutvalget i Akershus, vil ikke si noe om skissen som viser 120 kroner bompengekostnad for en dieselbil i rushtiden er i nærheten av en ny bompengetakst. Men også hun er klar på at det blir vesentlig høyere takster enn i dag for å kjøre diesel- og bensinbiler inn over grensen til hovedstaden.

– Jeg kan ikke si noe om bompengesatser før hele Oslopakke 3 er på plass. Men Venstre mener at det bør bli betydelig dyrere bompasseringer enn i dag, særlig for de kjøretøyene som forurenser mest, sier Schytz som også deltar i Oslopakke 3-forhandlingene.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder