Helikopterstyrt i Hordaland - 13 bekreftet omkommet

13 om bord - 11 omkomne funnet

INNENRIKS

Erna Solberg: – En sorgfull dag

TURØY (VG) Et helikopter med 13 om bord styrtet ved Turøy i Hordaland. 11 personer er funnet omkommet, mens søket pågår etter de to siste.

Publisert: Oppdatert: 29.04.16 18:14

Av de 13 om bord befant det seg elleve nordmenn, én brite og én italiener.

Kort tid etter klokken 17.30 opplyser redningsleder Børge Galta i HRS at det ikke lenger er håp om å finne noen i live.

– Vi kan bekrefte nå at alle 13 er omkommet, sier Galta.

Klokken 17.00 ble redningsaksjonen i området formelt avsluttet, ifølge HRS.

VGs journalist på stedet meldte ved 15.15-tiden at det ble båret omkomne om bord i marinefartøyet.

– Vi leter fremdeles etter de to siste som var om bord i helikopteret. Vi har dykkere i sjøen nå, og vi har fått tak i folk som jobber med å ta seg inn i helikoptervraket, sier redningsleder Børge Galta i Hovedredningssentralen til VG klokken 16.15.

Det dreier seg om et helikopter på vei til land fra Gullfaks-feltet i Nordsjøen, ifølge HRS. Statoil har mobilisert hele sin beredskapsorganisasjon og satt alle helikoptre av tilsvarende type midlertidig på bakken.

Like etter klokken 17.30 ble det holdt en pressekonferanse med statsminister Erna Solberg, som uttrykte sin dypeste sorg etter ulykken. Solberg kalte også helikopterstyrten en av de største ulykkene i Norge på mange år.

– Jeg vil gjerne takke alle som har bidratt. Dette ser ut som en tragisk ulykke, og en av de største ulykkene på mange år. Det er lenge siden en så alvorlig ulykke har rammet norsk olje- og gassnæring, sa statsministeren.

Kommentar: En brutal smerte over å miste noen som jobbet for samfunnet

I en pressemelding sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor at tankene går til de etterlatte.

– Dette er en tung dag for norsk luftfart. Avinor er sterkt preget av den alvorlige helikopterulykken ved Turøy i Hordaland. Våre tanker går til de etterlatte, kolleger og alle berørte, sier Falk-Petersen.

Få oversikten: Dette vet vi om helikopterulykken

– Dette er fryktelig tragisk, og vi er sterkt preget. Jeg kan ikke gi noe informasjon, det er det Statoil som må gjøre, sier hovedkontakt for de tillitsvalgte ved Gullfaks B, Knut-Arne Antonsen.

CHC Helikopter Service bekrefter i en pressemelding ulykken med et av deres helikoptre av typen Airbus EC 255, der 13 personer var om bord. De opplyser også om at helikopteret ble operert av Statoil.

Luftfartstilsynet har etter ulykken innført forbud mot å fly helikoptertypen EC225L, altså typen som gikk ned utenfor Bergen i dag.

Samme helikoptertype: Involvert i flere alvorlige nestenulykker

Vitner forteller til VGs journalist på stedet at de så helikopteret begynne å vingle mens det lagde rare lyder. De forteller at rotoren etter hvert løsnet fra helikopteret og dalte i en bratt bue ned mot bakken.

Politiet: – Svært krevende

Innsatsleder på stedet bekrefter foran en samlet presse klokken 16.30 at det er funnet 11 omkomne, og at letingen fortsetter med uforminsket styrke inntil politiet har kontroll.

– Det er store krefter i forbindelse med et sånt uhell, og derfor er arbeidet vårt svært krevende. Det vi har fokus på nå er å gjøre et godt søk både på land og i sjø. Vraket er lokalisert, men vi har ikke funnet noen overlevende, sier han.

Øyenvitner: – Vi måtte springe for livet

Innsatslederen ønsker ikke å fortelle om noen av de omkomne er funnet inne i helikopteret. Han ønsker heller ikke å kommentere hvorvidt det ble sendt noe nødsignal fra helikopteret.

Ifølge helikopterekspert Per Gram er det svært vanskelig å få sendt et nødsignal dersom rotoren løsner, fordi piloten blir fullstendig utmanøvrert og fordi ting skjer veldig fort.

Eivind Hovden i Sivilforsvaret forteller at de er inne med 40 personer fordelt på to avdelinger og bistår med sperring og trafikkordenstjeneste.

Noen funnet på land

Klokken 15.20 forteller John Sjursø ved Hovedredningssentralen (HRS) til VG at søket etter de to siste som var om bord i helikopteret, pågår for fullt.

– Vi har håp om å finne disse to.

– Kan du si noe om hvor de 11 som er funnet, ble funnet?

– Jeg vet at det har blitt funnet noen på land, men jeg er usikker på noen også ble funnet i sjøen, sier Sjursø, som legger til at det pågår et forberedende arbeid for å heve helikopterskroget, som ligger på 6-7 meters dyp i sjøen.

Redningskøyta Hordaland, som drives av mannskap fra Hordaland Røde kors, har også søkt i området de siste timene.

– Vi har funnet en del vrakgods, sier nestkommanderende John Terje Furholm til VG.

Han bekrefter at hovedrotoren har løsnet fra helikopteret.

– Hovedrotoren ligger på en bergknaus vel 100 meter fra der selve helikopteret ligger under vann, sier han.

Saken fortsetter under tidslinjen.

– Rotoren falt av

Gullfaks B er en bolig-, bore- og vanninjeksjonsplattform på 145 meters vanndyp. Den ble satt i produksjon i 1988.

– Rotoren er lokalisert på land, mens skroget på 6-7 meter dyp ute i sjøen. Alt tyder på at dette har vært en voldsom affære, opplyser pressetalsmann John Sjursø ved HRS til VG klokken 14.30.

– Helikopteret er fra selskapet CHC Helikopterservice, og er av typen EC225. Det har plass til 19 passasjerer og to besetningsmedlemmer om bord, sier informasjonsansvarlig Hege Alstad i Luftfartstilsynet.

Det fraktes 600.000 passasjerer til og fra norske oljeplattformer på et år, sier helikopterekspert Per Gram til VGTV.

Kjente igjen skobag

Laila Merete Stenestø Vindenes (51) var inntil nylig basesjef for et helikopterselskap på Flesland.

Hun har hytte i Vindenespollen like ved stedet der helikopteret styrtet fredag.

Like før klokken 12 hørte hun en merkelig lyd og et voldsomt smell. Hun kjente igjen den rare lyden, og kom raskt frem til at den måtte komme fra et helikopter.

– Jeg gikk i båten min og kom meg ut for å bistå ved behov for hjelp. Jeg er vant til å høre helikopterlyd, og har innflygingen mot Flesland rett over hyttetaket mitt. Jeg så at det brant på en holme. Så fikk jeg øye på små vrakdeler. Flytevester fløt på vannflaten, sier Vindenes til VG.

Så gjorde hun en oppdagelse som hun gjerne skulle ha vært foruten.

– Jeg kjente igjen den spesielle fargen på sko-bagene som fløt oppe i vannflaten. Det er de samme skobagene som mannskapet i CHC Helikopterservice alltid bruker på sine reiser. Da skjønte jeg hva dette var, sier Laila Merete Steinestø Vindenes - uten at hun vil utdype sitt forhold til det ulykkesrammede helikopterselskapet.

Vindenes konstaterte at det kom et enormt oppbud av redningsmannskaper – både profesjonelle og frivillige ved Skittholmene like etter helikopterstyrten.

– Jeg er enormt imponert over alle som kom seg til havaristedet for å tilby sin bistand. Her var oppdrettsfartøyer, private båter og redningsmannskaper fra alle kanter. Det var bare så synd at det ikke var noe vi kunne gjøre, sier Vinenes som selv kastet seg i egen båt da ante hva som hadde skjedd.

Hun mener pilotene var sjanseløse til å avverge katastrofen hvis det er riktig at en rotor løsnet fra helikopteret.

– Hvis rotoren går, er det enorme krefter som settes i sving uten kontroll, beskriver Vindenes.

Delvis under vann

– Vi i Avinor har slått full beredskap og på Flesland er det satt krisestab, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup til VG.

Hovedredningssentralen opplyser overfor VG at helikopteret ser ut til å ha totalhavarert og gått i oppløsning.

– Det ligger delvis på land og delvis i sjøen. Nå gjøres det et grundig arbeid på stedet. Det er mennesker vi leter etter, sier Sjursø ved HRS.

Ifølge HRS er deler av skroget observert under vann, cirka 20 meter fra land.

Dykkere, båter, redningsskøyter og helikoptre deltar i søket.

– Vi har fått inn mange, mange meldinger om et helikopterstyrt rett vest for Turøy. Mange meldte at de hørte en eksplosjon og røyk. Vi har fått bekreftet at et helikopter har styrtet og at det er sett mennesker i sjøen, sier Sjursø, og legger til at de har erklært full katastrofealarm.

Turøy ligger i Fjell kommune, men Skitholmen, holmen der helikopteret gikk ned, ligger i Øygarden kommune.

Tre personer fra Statens Havarikommisjon er ventet å lande i Bergen allerede i ettermiddag. Ytterligere to havariinspektører kjører over fjellet fra Oslo og ankommer i morgen.

Forsvaret anmodet om bistand

– Hovedredningssentralen Sør leder aksjonen og har anmodet forsvaret om bistand, sier Ivar Moen, oberstløytnant og talsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter, til VG, før han legger til:

– Det er betydelig sivil kapasitet i området fra før, men HRS har bedt Forsvaret om fartøy og dykkekapasitet. Det vi stiller med er en fregatt, KNM «Otto Sverdrup», to stridsbåt 90 med to dykkere hver, og Kystvaktfartøyet «Tor». De er alle i området og seiler mot stedet nå.

Det er etablert en flyforbudssone over ulykkesstedet, som også gjelder for droner.

Redningsskøyta: - En tøff dag for mannskapet

Alfred Aastrøm, kaptein på redningsskøyta KB Jebsen, forteller at de kom til stedet 12.30, rundt en halvtime etter at meldingen om ulykken kom.

– Det var ikke noe vakkert syn som møtte oss. Det har vært et voldsomt sammenstøt, for å si det slik, sier Aastrøm.

Han forteller at i den første fasen søkte de etter eventuelle overlevende, men at det etter hvert handlet det om å ta om bord omkomne og få dem til land. Det har vært en tøff dag for mannskapet.

– Man blir preget av det, men vi må gjøre det beste vi kan ut ifra situasjonen. Tankene går nå til de pårørende, sier Aastrøm.

Når VG snakker med ham, bistår Redningsselskapets skøyte med å få ryddet på skadestedet.

– Vi samler sammen mest mulig vrakrester og den slags.

Saken fortsetter under grafikken.

Sender to prester til Gullfaks B

– Vi har en egen beredskapsavtale med Statoil som innebærer at de kontakter oss ved store og små hendelser etter behov. Til vanlig har vi syv prester som har sitt daglige virke på norsk sokkel, sier Asbjørn Vilkensen, utenlandssjef i Den norske sjømannskirken.

Sjømannskirken ble kontaktet av Statoil klokken 13, og fire av prestene ble raskt involvert. En time senere var to prester på plass ved mottakshotellet ved Flesland. Klokken 16 fredag skal to andre prester fly ut til Gullfaks B.

– Dette handler først og fremst om å være et medmenneske. Prestene jobber i Nordsjøen, og de kjenner både miljøet og menneskene som nå er preget av det som har skjedd. Ulykken har rammet miljøet hardt, sier Vilkensen.

Han presiserer at Sjømannskirken vil bistå Statoil så lenge det er behov for det, og være tilstede både for ansatte, pårørende og etterlatte. Men også for kolleger fra andre deler av offshore-bransjen.

– Jeg vil tro at de fleste som jobber i norsk olje- og gassnæring kjenner seg sterkt preget av dette, sier Vilkensen.

Vitne: – En voldsom eksplosjon

Det er til daglig stor helikoptertrafikk over Turøy og det nærliggende området ettersom dette er en vanlig rute for mange av helikoptrene som frakter arbeidere til Nordsjøen.

Et vitne til ulykken forteller VG om en voldsom eksplosjon rundt 1000 meter unna huset hennes.

– Vi gikk ut av bilen, så kom mannen min løpende. «Flytt dere, flytt dere», ropte han og sa at rotorbladene kunne komme mot oss. Så hørte vi en voldsom eksplosjon, sier Rebecca Andersen til VG.

– Før ulykken så vi at helikopteret vinglet og at rotorbladene kom fykende i luften.

Statsminister Erna Solberg og justisminister Anders Anundsen er varslet om ulykken, får VG opplyst.

Nabo: – Ristet i hele huset

Susanne Moe bor på Vindenes, en kort kjøretur fra stedet det helikopteret havarerte.

– Jeg hørte at det var et helikopter på vei, så ble det plutselig helt stille. Og så et smell. Det ristet i hele huset mitt, forteller hun til VG.

Fra boligen sin kan hun se røyken fra havaristedet.

– Nå hører jeg et fly som har sirklet over området i lengre tid og masse sirener, sier hun.

PS! Statoil har opprettet et pårørendesenter på Scandic Kokstad. Pårørende bes kontakte dem på telefon 800 500 20.

Her kan du lese mer om