GRØNT FORSLAG: Et av forslagene i budsjettforhandlingene skal være regler og avgifter på salg av biodrivstoff. Det mener ekspertene vil koste. Foto: Hallgeir Vågenes VG

Eksperter: Dyrt å få til satsing på biodrivstoff

Biodrivstoff kan bidra til å løse budsjettfloken. Men å tro at man får på plass en nasjonal industri for dette innen 2020, er naivt, mener Bellona.

  • Julia Renate Ingebrigtsen
  • Kristian Aaser

Artikkelen er over tre år gammel

Høyre, Frp, Venstre og KrF har fortsatt ikke kommet til enighet om hvordan statsbudsjettet for 2017 skal se ut. Den største nøtten har vært å få en grønn profil på budsjettet som Venstre kan godta. Spesielt har konflikten stått om det omstridte bilpakke-forslaget, som regjeringspartiene ikke vil forhandle om.

FAGSJEF I BELLONA: Hallstein Havåg. Foto: BELLONA

VG kjenner til at partiene nå ser på andre løsninger for å få senket Norges totale klimagassutslipp, blant annet å senke avgiften for biodiesel, som Venstre er forkjemper for.

Les mer: Håper på budsjettløsning – tygger på venstres grønne forslag

Et av kravene fra partiet er økt omsetningskrav for biodrivstoff. I sitt forslag til statsbudsjett har de foreslått en økning til 20 prosent innen 2020.

Kilder VG har snakket med, mener at det kan være god miljøpolitikk å senke avgiftene for biodrivstoff, men da må det også legges til rette for norsk, bærekraftig produksjon – og det vil koste.

– Det er viktig å bygge opp en bærekraftig, nasjonal industri for biodrivstoff, sier fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

Les også: KrF-fylkesledere kritiske til regjeringens metoder

– Naivt

Han legger til at en slik satsing i stor grad i første ledd må bli basert på importert biodiesel og er ikke ubetinget positiv til et så høyt omsetningskrav til biodrivstoff på så kort tid, selv om han mener det vil gi en formidabel omsetning sammenlignet med i dag.

– Det er naivt å tro at man kan bygge opp en nasjonal industri for dette innen 2020, mener han.

Havåg oppfordrer politikerne til å komme med en klar definisjon på hva som er bærekraftig biodrivstoff.

– Dette finnes ikke i dag. Uten en sånn politikk kan det føre til økte utslipp og miljøødeleggelser, sier han.

– I tillegg er det viktig at det ikke blir noen sovepute. Det er en begrenset ressurs, og kan ikke gå på bekostning av nullutslippsteknologi, sier han.

Frp-topper i hemmelig møte: – Bilpakken er ufravikelig

– Risikofylt å investere

– I Norge bruker vi stort sett importert biodrivstoff, fordi vi har få egne anlegg for å produsere selv. Det som er viktig når en ser på miljøeffektene av biodrivstoff, er hvilke råstoff som brukes for å lage disse, sier Judit Sandquist, forsker ved forskningsorganisasjonen SINTEF.

Problemet i dag, mener hun, er at det ikke finnes nok risikokapital til å opprette nye anlegg.

– Investorer ønsker ikke å bruke pengene sine på noe så risikofylt, sier Sandquist.

– Teknologiene for produksjon av drivstoff av disse råstoffene finnes, men er ikke kommersielle, og dermed trengs det store mengder risikokapital for å kommersialisere disse. Jo høyere kvalitet, desto dyrere ser teknologiene ut til å være, sier Sandquist.

Les også: Oslo Lufthavn verdens første med biodrivstoff

Om økt omsetningskrav for biodrivstoff er god miljøpolitikk, mener hun avhenger av to ting: Om det er nok biodrivstoff tilgjengelig for å tilfredsstille et eventuelt økt mengdekrav, og hvilket biodrivstoff som brukes.

Et eksempel på biodrivstoff med god miljøgevinst, er det som fremstilles av avfallstrømmer, ifølge forskeren.

Hun mener det ikke har noen hensikt om regjeringen øker omsetningskravet, uten å legge til rette for bærekraftig produksjon lokalt. Gjøres ikke dette, vil Norge fortsette å importere billig drivstoff fra utlandet.

Les også: Hareide: Drivstoffavgiftene ikke det viktigste for KrF

Kan hjelpe norsk økonomi

Venstre sitt forslag om økt omsetningskrav forutsetter bruk av lokale ressurser.

– Hvis regjeringen støtter norsk industri med å gi langsiktige, gode rammevilkår og andre incentiver, kan det ikke bare bidra til bedre miljø, men også til å hjelpe norsk økonomi, lokalbefolkning og fremme grønt skifte i Norge, sier Sandquist.

Hun sier at det i dag planlegges flere initiativer for å produsere norsk biodrivstoff, og at disse bør støttes.

– I Norge har vi råstoffressurser som krever de nyeste teknologiene for å lage biodrivstoff. På andre siden har vi potensial til å produsere drivstoff med høy kvalitet og miljøgevinst. Blir alle eller noen av dem vellykket, kan det bety starten på et nytt og grønnere eventyr, sier Sandquist.

Kronikk: Biodrivstoff til fly – klimaets redning?

Zero: – Kan kutte 2 mill tonn

Miljøorganisasjonen Zero er positiv til forslaget fra Venstre. De anslår at et slikt omsetningskrav vil kunne redusere utslippene med 2 millioner tonn.

– Dette er et av de klimatiltakene som kan fungere på kort sikt, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagansvarlig for industri i Zero.

Han mener også tiltaket er politisk mulig.

– Finland er allerede på 20 prosent i dag, og Sverige er rett bak finnene, sier Fløystad.

Les mer: Ingen løsning i krisemøtet hos Erna

Les også

  1. Fylkeslederne i Venstre nekter å vike: – Klima er viktigere enn regjeringssamarbeidet

    Tålmodigheten blant Venstres fylkesledere er tynnslitt. Flere mener samarbeidspartiene bør felle regjeringen dersom Frp…
  2. KrF-fylkesledere kritiske til regjeringens metoder

    Fylkesledere i KrF tror ikke på brudd med Venstre. De mener regjeringspartiene må ta ansvar for bilpakke-kaoset.
  3. Budsjettforhandlingene ikke i mål innen fristen

    Etter nok et krisemøte om statsbudsjettet, er partene fortsatt ikke kommet til enighet.
  4. Kveldens krisemøte om budsjettet er i gang

    Statsminister Erna Solberg bruker lørdagskvelden på nok et krisemøte om statsbudsjettet.
  5. Selger diesel så spruten står - og utslippene øker år for år

    Mens regjeringen og støttepartiene krangler om 35 øre i avgiftsøkning på diesel, så øker dieselsalget – og dermed…
  6. Ingen løsning i krisemøtet hos Erna i kveld

    Krisemøtet i statsministerboligen er over, og budsjettkampen fortsetter i morgen.

Mer om

  1. Politikk
  2. Fremskrittspartiet (Frp)
  3. Sintef
  4. Høyre (H)
  5. Venstre (V)
  6. Solberg-regjeringen
  7. Økonomi

Flere artikler

  1. Lover full gass med biodrivstoff

  2. Sliter med nye biodrivstoff-pålegg

  3. 7 spørsmål om biodrivstoff-krangelen

  4. «Tidenes klimabudsjett» koster milliarder for bilistene og kan øke utslippene

  5. Alle advarte. Politikerne nektet å høre

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder