MINDRE UTBREDT: Den tradisjonelle løssnusen har fått selskap av en lang rekke varianter av porsjonssnus de siste årene. Kreftforeningen og Helsedirektoratet reagerer på måten disse markedsføres på. Arkivfoto: ØYVIND NORDAHL NÆSS/VG Foto:Øyvind Nordahl Næss,VG

Helsemyndighetene og Kreftforeningen provosert: Mener tobakksbransjen lokker unge til snusbruk

Bruken øker kraftig blant unge

Strid om snusbruk reduserer røyking i befolkningen

Snusprodusentene håver inn flere hundre millioner hvert år og hevder de bidrar til bedre folkehelse. Nå får de refs for å «flørte» med ungdommen.

Bjørn-Martin Nordby
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Stadig nye merker, smaker og former porsjoneres ut på markedet.

– Dette har vært en veldig bevisst strategi fra tobakksindustrien. De legger til rette for produkter som appellerer til unge. Når vi ser den kraftige økningen i det unge segmentet, må vi dessverre slå fast at de har lykkes med det, sier Knut-Inge Klepp, direktør i divisjon for folkehelse i Helsedirektoratet, til VG.

Generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen istemmer:

– Tobakksindustrien har et mål, og det er å tjene mest mulig penger. De må gjerne benekte at de unge er en viktig målgruppe, men det er bare å se på produktene som har kommet på markedet, og tenke selv. De bruker stadig mer penger på målrettet design og smakstilsetninger som appellerer til ungdom og jenter spesielt, sier hun.

- Minimum 90 prosent mindre skadelig

Klepp i Helsedirektoratet vil ikke automatisk være med på at snus hjelper folk med å stumpe sigaretten, og at utviklingen dermed er positiv.

– Jeg vet ikke hvor riktig dét er. Hvis vi for eksempel ser på norske kvinner i alderen 40 år og eldre, så har det vært en veldig gledelig nedgang i antall røykere. Men snusing, enten daglig eller av og til, eksisterer nesten ikke i den gruppen, sier Klepp.

Divisjonsdirektøren påpeker at det er eksempler på land der man har sett betydelig nedgang i røyking i befolkningen, uten at det har vært snus på markedet.

KRITISK: Divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Forskningsleder Karl Erik Lund ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) mener imidlertid at snusen har positiv påvirkning på folkehelsen. Lund har tidligere ledet et forskningsprosjekt på dette.

– Fordi snus hovedsakelig rekrutterer i segmentet som røyker eller som ville ha begynt å røyke, så er dette positivt.

Det er bred enighet blant forskere om at det er langt farligere å røyke enn å snuse.

– Snus fører ikke til noen av de følgeskader som gjorde sigaretter til verdens største forebyggbare helseproblem. Det er medisinsk konsensus om at snus er minimum 90 prosent mindre skadelig enn å inhalere tobakk som forbrenner, sier forskningsleder Lund.

Særlig bekymret for økning blant unge

I fjor vokste snusmarkedet med cirka ti prosent her i landet, ifølge tall fra Nielsen. Fra 2002 til 2013 har nordmenn gått fra å kjøpe åtte millioner snusbokser innenlands – til 52 millioner.

I tillegg kommer nordmenns grense- og taxfreehandel, som skal ha utgjort rundt 25 millioner bokser i fjor. Antallet snusere i befolkningen har økt dramatisk.

– At den største økningen er blant de unge er det som bekymrer spesielt. De langsiktige konsekvensene av snus vet vi foreløpig lite om, sier Klepp.

Har visjon om røykfri verden

LANGER UT: Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel. Foto:Katrine Lunke,NTB scanpix

Konkurransen om de «nymotens» nikotinavhengige i Norge står i hovedsak mellom to enorme tobakksimperier; svenske Swedish Match og britiske Imperial Tobacco.

Førstnevnte, med traveren General som det mest kjente merket, er fortsatt i førersetet hva gjelder markedsandeler, med cirka 60 prosent.

Administrerende direktør for Swedish Match Norge, Geir Hammer, vil ikke være med på at de forsøker å tiltrekke seg unge kunder som ikke har vært borti tobakk før.

Ifølge ham er de tre største varemerkene, som til sammen utgjør 80 prosent av markedet, sorte, grå og hvite bokser. Han påpeker at over 75 prosent av snustypene på markedet har tobakkssmak.

– Vi opplever ikke at man starter å snuse fordi boksen har en bestemt farge eller design. I Norge står snusen plassert bak kassen i en kjøl som man ikke kan se inn i, så det er et bevisst valg fra for en snuser når han kjøper en boks. Design skiller de forskjellige variantene fra hverandre, så kunden vet hva han kjøper. Det er likedan for andre nytelsesmidler som vin, sier han.

SNUSSJEF: Administrerende direktør Geir Hammer i Swedish Match Norge AS. Foto:Swedish Match,

Ifølge Hammer er selskapets visjon en verden uten sigaretter.

- Driver ikke med helsearbeid

I april i fjor kåret Norsk Designråd en snusboks fra Swedish Match til beste design i kategorien emballasje. Overfor TV2 kalte professor i forebyggende medisin ved Universitetet i Tromsø, Maja Lise Løchen, kåringen for uetisk.

– De driver ikke med helsearbeid. De gjør dette bevisst for å tjene penger. Her er det ingen tilfeldigheter, sa hun om snusprodusentene til TV2.

Hammer mener han har et ferskt eksempel på at Swedish Match tar hensyn til reaksjoner som kommer vedrørende snusboksenes design.

- Vi har nylig rebrandet varemerket Nick and Johnny blant annet fordi vi opplevde at enkelte reagerte på designet. Vi tar slike tilbakemeldinger alvorlig, derfor endret vi designet.

- En liberalisering som ingen ønsker

UTFORDRER: Even Alexander Foslie er administrerende direktør i Imperial Tobacco Norway, som etter hvert har blitt en stor konkurrent til markedsleder Swedish Match. Foto:Privat,

Konkurrenten Imperial Tobacco, som blant annet fører merket Skruf, har knappet innpå markedslederen de siste årene. I fjor hadde de en markedsandel på cirka 37 prosent.

Administrerende direktør i Imperial Tobacco Norway, Even Alexander Foslie, svarer slik på kritikken fra Helsedirektoratet og Kreftforeningen.

– Våre produkter passer dagens moderne forbrukere og livsstil. Som alle andre produsenter av forbruksvarer lanserer også vi nye produkter. Våre produkter er kun rettet mot voksne mennesker og vi markedsfører ikke våre produkter ut mot noen forbrukere.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder