JUBLER IKKE: NHO og Widerøe mener den nye flyseteavgiften vil gå hardt økonomisk utover bransjen, men samtidig ha liten miljøgevinst.
JUBLER IKKE: NHO og Widerøe mener den nye flyseteavgiften vil gå hardt økonomisk utover bransjen, men samtidig ha liten miljøgevinst. Foto: Jon Olav Nesvold , NTB scanpix

NHO fly forbannet over flyseteavgift

Publisert: Oppdatert: 14.01.16 14:31

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

NHO omtaler den nye flyseteavgiften som «useriøs» og hevder den vil ha en mikroskopisk klimagevinst.

Da neste års statsbudsjett ble presentert mandag kveld, ble det klart at samarbeidspartiene er enige om å innføre en avgift på flyreiser, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten.

Fra og med neste år må Ola og Kari Nordmann punge ut 80 kroner ekstra for hver eneste flyreise de foretar seg inn og ut av landet.

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart tar virkelig av når han blir kjent med at flyseteavgiften kommer neste år.

– Jeg mener innføringen av denne avgiften er useriøs av regjeringspartiene og KrF og Venstre. Våre konkurrenter innen transportsektoren har ikke dette. Og det gir kun en mikroskopisk miljøeffekt i form av lavere utslipp på grunn av mindre flytrafikk, sier Lothe til VG.

Han mener tiltaket vil gå knallhardt utover inntektene i bransjen, samtidig som miljøgevinsten blir liten.

– Hvis flytrafikken i Norge går ned med fem prosent som følge av økte billettpriser, så vil klimaeffekten være marginal. I stedet vil man oppleve at distrikts-Norge får høyere flypriser. Vi opplever nå at flytrafikken går litt nedover. Hvis man snakker om å omstille norsk økonomi, er det feil medisin med lavere etterspørsel etter flyreiser, sier Torbjørn Lothe som minner om at luftfarten er tungt avgiftsbelastet med CO2-avgifter og andre avgifter fra før.

Lothe legger til at han er overrasket over at partier som Høyre og Frp gikk med på det hele.

Les også: Dette får folk flest i skattelette

Høyre i 2010: – Et typisk SV-forslag

Senest i 2010 var det nemlig Høyre selv som gikk til angrep på den samme avgiften, etter at den ble foreslått gjeninnført av SV.

Nestleder Jan Tore Sanner kalte da forslaget om en flyseteavgift på 100 kroner «en foreldet politikk».

– Å gi enda en regning til befolkningen er ikke løsningen. Dette er et typisk SV-forslag, sa Sanner.

Samme år omtalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos avgiften som «distriktsfiendtlig, miljøfiendtlig og meningsløs».

Før valget i 2001 lovet Høyres Per-Kristian Foss at han som finansminister ville fjerne avgiften «før han hengte av seg frakken på kontoret».

Ta testen: Er du en proff eller en amatør? Sjekk hvilken reisetype du er!

Widerøe: – Ikke noe vi klapper for

Flyselskapet Widerøe mener nedleggelse av innenriksruter kom enda nærmere virkelighet etter at flyseteavgiften blir innført neste år.

– Ja, dette var ytterligere en tung stein i sekken for flyruter i distrikts-Norge som fra før blir vurdert nedlagt. Det er vanskelig å forstå begrunnelsen for å innføre denne avgiften, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til VG.

Han minner om at luftfartsmarkedet er nedadgående. Han minner også om at både arbeidsgiveravgiften, merverdiavgiften, CO2-avgiften og startavgiften på fly har gått opp.

– I en slik situasjon er ikke enda en ny avgift i form av flyseteavgiften noe vi klapper i hendene for, sier Kongsteien.

Fått med deg? Gardermoen får «nye» ventetider

SAS: – En avgift passasjerene må betale

Direktør for samfunnskontakt, Ove Myrold i SAS er også svært kritisk at nordmenn må betale mer for å fly.

– I realiteten blir dette en avgift som flypassasjerene våre må betale. Enten vil de bite det i seg og betale mer for å fly. Eller så vil de fly mindre. Da vil vi få en svikt i etterspørselen som vil få utslag på de «tynneste» rutene våre. Det vil i neste omgang gå ut over distriktene, advarer Myrold.

Norwegian er også negative til den nye avgiften.

– Å avgiftslegge passasjerer med 80 kroner på innenriksflygninger er særdeles dårlig distriktspolitikk og skuffende fra regjeringen. Norske flyselskap betaler allerede millioner av kroner i CO2-avgift, så et godt miljøtiltak ville vært å belønne selskaper som investerer i nye fly med lavere miljøutslipp, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen til VG.

Husker du? Slakter Ernas skattekutt til de superrike

– Ikke noe hyggelig for Frp å være med på

Frp-forhandler Hans Andreas Limi innrømmer at økte avgifter var en vond pille å svelge for partiet.

– Jeg skal ikke legge skjul på at avgiftsøkninger smerter for oss, men det var nødvendig denne gangen å komme fram til enighet, sier Limi til NTB.

Totalt har det blitt flyttet på drøye 5,9 milliarder kroner. Inndekningen tas via avgiftsøkninger på flyreiser og strøm på til sammen nær 1,7 milliarder kroner. 4,8 milliarder kroner skal dekkes inn blant annet via økt utbytte fra statlig eide selskaper.

Limi medgir at det har smertet i Frp å bli med på særlig Venstres mange avgiftskrav.

– Det er ikke noe hyggelig for Frp å være med på dette, sier Limi til NTB.

Les også: Nå kommer det ny mat til Gardermoen

– Skuffet og overrasket

Kongsteien i Widerøe mener dessuten at den nye avgiften favoriserer utenlandstrafikken all den tid utenlandsreisende blir pålagt flyseteavgift en vei, mens innenrikspassasjerer utløser flyseteavgift både frem og tilbake til utgangspunktet.

– Har ikke en slik avgift likevel en miljøgevinst?

– Vi mener innenriks luftfart er en rimelig miljøvennlig måte å transportere mennesker rundt på. Fly er et godt alternativ, det er nyttetrafikk, og det handler om å knytte sammen – og gi et flytilbud til hele landet. Men rutenettet kan bli svekket av en slik avgift, gjentar Kongsteien.

Kongsteien kaller flyseteavgiften for fullstendig feil medisin for en tidvis presset luftfart. Og han er mildt sagt overrasket over at tilsynelatende avgiftskritiske partier vil innføre den.

– Jeg er skuffet og overrasket over at Høyre og Frp har gått med på dette, men også skuffet over at et distriktsvennlig parti som Venstre har vært arkitekten bak dette, sier Kongsteien.

Denne artikkelen handler om