RAYMOBIL: Her er byrådsleder Raymond Johansen på vei inn i Oslo kommunes nye luksus-Audi, mens den faste sjåføren åpner døren for ham. Til venstre byrådssekretær Tor Henrik Andersen. Foto: Terje Bringedal VG

Oslo er eneste storby med luksusbilordning og sjåfør

Hverken Bergen eller Trondheim har noen luksusbilordning som minner om Oslos «Raymobil». Der forflytter politikerne seg som vanlige folk.

Av landets tre største byer er det bare Oslo som bruker penger på fast luksusbil med sjåfør for toppolitikerne.

For mens Oslos byregjeringsleder Raymond Johansen daglig kjøres rundt i en bensinslukende luksus-Audi til over en million kroner, er det helt andre forhold i Bergen og Trondheim.

Byrådsleder Harald Schjelderup (Ap) i Bergen sier at ingen i hans byråd har en slik ordning.

Bellona-Hauge om «Raymobilen»: – Helt avsindig!

Taxi 2-3 ganger

– Nei, det er ikke aktuelt. Dersom vi ikke kan bruke beina, bybane eller egen bil, kan taxi benyttes. Selv bruker jeg til daglig enten bybane eller egen privat elbil, mens taxi har jeg brukt 2-3 ganger etter jeg ble byrådsleder, sier Schelderup.

KOLLEKTIVKAMERATER: Både Ap-byrådsleder i Bergen, Harald Schjelderup, og Ap-leder Jonas Gahr Støre bruker kollektivtrafikk. Foto: Marit Hommedal NTB scanpix

Han legger til at ingen av de syv byrådene i byen hans kjører «fossilbil» privat.

Bergens fremste politiker ønsker likevel ikke å legge seg opp i hvordan Oslo velger å ordne transport for partikollegene i Oslo.

Husker du? MDG-Lan tok taxi - fikk kjeft av statsråd

Bergens ordfører Marte Mjøs Persen har derimot tilgang for en bil til spesielle representasjonsoppdrag:

– Den brukes i begrenset grad, og ikke i noe særlig grad i sentrum, sier direktør for bystyrets kontor i Bergen, Roar Kristiansen.

Bilen, en piggdekkfri Mercedes E-klasse fra 2012, ble i 2015 brukt mellom seks og tolv ganger i måneden, opplyser Kristiansen.

Det er i utgangspunktet en fast person som kjører bilen, men vedkommende har også mange andre arbeidsoppgaver i kommunen, og er ikke ansatt som sjåfør, ifølge Kristiansen.

Les også: Her blir det bilfritt innen 2019

Elbil-pool

Heller ikke i Norges tredje største by, Trondheim, er biltilbudet for byens kommunetopper i nærheten av Luksus-Audier med egen sjåfør:

RØD-GRØNN: Trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) sier kommunen har elbilpool - dermed ikke Luksus-Audi med egen sjåfør som Raymobilen i Oslo. Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

– Rådmannen og ansatte kan kjøre biler fra kommunens bilpoolordning med elbiler til møter om dette er nødvendig, skriver ordfører Rita Ottervik (Ap) i en SMS til VG.

Byrådsleder/byregjeringsleder Raymond Johansen forsvarer overfor VG torsdag bilbruken med at det er biltjenesten og rådhusforvaltningen som har valgt ut bilene, og at han bruker biltjenesten jevnlig etter anbefaling fra politiet.

Husker du denne? Kjørte kollektivt – første dag!

Rådhusforvaltningen opplyser at de betaler 340.000 kroner i leasing per år for de to bilene av typen Audi A8 med 310 hk. De opplyser at bilen har piggdekk av sikkerhetshensyn, men vil ikke svare på om hvilke sikkerhetsvurderinger som er gjort:

– Når det gjelder valg av utstyr på bilene er det sikkerhetsspørsmål som vi ikke har anledning til å kommentere. Vi har heller ikke anledning til å opplyse om de sikkerhetsvurderinger som er gjort rundt folkevalgtes sikkerhet, skriver rådhusforvalter Marit Jansen i Oslo kommune.

Ikke politiets bilråd

Men hverken PST eller Oslo-politiet har hatt noen mening om hvorvidt Raymond Johansen trenger å kjøre i en Luksus-Audi, stikk i strid med kollegene i andre byer.

Seniorrådgiver Martin Bernsen i PST opplyser at de ikke gjør trusselvurderinger for personer på kommunalt nivå, men på generelt grunnlag sier han at deres råd til politikere er at det har mye høyere sikkerhet å kjøre bil enn for eksempel kollektivtrafikk.

Les også: Krever kontroll på flere p-plasser til seg selv.

Oslo-politiet sier «Det kan være settinger hvor det er mer aktuelt enn andre settinger å bruke bilen. Men den vurderingen ligger til de som forvalter biltjenesten og den som forvalter sikkerheten rundt disse på kommunalt nivå.

– Dere har altså ikke sagt noe spesielt om hvilke type biler de bør bruke?

– Nei, der er ikke vi inne i det hele tatt.

Leder for rådhusets forvaltningstjeneste, Alejandro Saldivar, forsvarer bruken av «Raymobilen»:

– Vi forholder oss til den generelle anbefalingen fra politiet om at der biltjeneste er tilgjengelig bør folkevalgte benytte seg av den.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder