TETT I TETT: Det kan bli flere slike og dyrere å bruke bil i hovedstaden.
TETT I TETT: Det kan bli flere slike og dyrere å bruke bil i hovedstaden. Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

Vurderer 50 nye bomstasjoner i Oslo

INNENRIKS

I løpet av våren skal det legges fram et forslag om nye bomstasjoner i Oslo. En av skissene som vurderes, innebærer 50 nye bomstasjoner, melder NRK.

Publisert: Oppdatert: 16.02.17 12:58

– I dag er det slik at cirka halvparten av bilturene i Oslo ikke bidrar med bompenger. Derfor ser vi på et system som i bedre grad fordeler bompengebyrdene på flere bilister, sier Terje Rognlien, leder i Oslopakke 3-sekretariatet, til NRK.

I Oslopakke 3-avtalen som staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune ble enige om i fjor, skal det innføres nye bomstasjoner i flere omganger.

Les også: Dette er Oslopakke 3

Innen 1. april skal sekretariatet legge fram et forslag til plasseringer og takster i nye bommer som skal iverksettes fra 2019. Flere varianter vurderes, men NRK har fått tilgang til en skisse som ble presentert tidligere i februar. Denne skissen inneholder blant annet en ny indre bomring langs ring 2, og den indre bomringen får en arm nordøstover via Sinsen, slik at trafikk mellom øst og vest, blant annet på ring 2, må betale. Det innføres også nye bommer på bygrensa mot Romerike og Follo.

Enighet om ny E18: MDG-Lan sier likevel ja til «monstervei»

Rognlien understreker at det vil bli arbeidet med ulike ordninger for rabatter og ordninger der det blir billigere å passere flere bomstasjoner innenfor et kort tidsrom.

FrP er, ikke uventet, negativ til nye bomstasjoner i hovedstaden.

– Dette er bare enda et absurd forsøk av et bompenge-frelst byråd på å suge de siste kronene ut av bilister som kanskje bare bruker bilen til og fra barnehage eller ungenes fotballtrening, sier Tommy Skjervold, samferdselspolitisk talsmann for FrP i Oslo bystyre, i en pressemelding.

Han mener byrådet tar kvelertak på de som trenger bilen i hverdagen i stedet for å gi dem gode alternativer.

– Vi i FrP mener investering i infrastruktur kan gjøres sammen med satsing på kollektivtrafikk og uten straffeskatt i form av enda flere bomstasjoner, sier Skjervold.

Oslobudsjettet: Dyrere buss og bane, flere sykler, økte bompriser og færre P-plasser

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i Oslo sier hun er åpen for å vurdere flere modeller.

Les også: Kamp om ladestasjonene i Oslo

– Det viktigste for meg er at endringer i bomringen bidrar til å redusere luftforurensningen og biltrafikken i Oslo, sier hun og legger til at foreløpige beregninger viser at en bomring langs ring 2 vil ha en positiv effekt i området.

Her kan du lese mer om