BRUKER EL-SYKKEL: Arbeiderparti-politiker Andreas Halse i samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo foretrekker egen elsykkel og elbil når han skal ta seg frem i trafikken. Foto: Aftenposten ,

Oslo Ap: – Dropp kjøp av diesel-bil

NRK: Lurt å ligge unna dieselbiler, advarer Andreas Halse (Ap)

Oslo Ap advarer folk mot å kjøpe dieselbil. Årsaken er alle avgiftene, de økte bompengesatsene og alle hindringene for dieselbiler i årene fremover.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Jeg synes det er fair å gi folk beskjed om hvordan jeg Oslo-politiker tror fremtiden vil utvikle seg for de som vurdere å kjøpe ny bil, sier samferdsels- og miljøpolitiker Andreas Halse (Ap) til VG.

Det var NRK Østlandssendingen som først omtalte saken mandag.

– Vi vil få høyere dieselavgifter og differensierte satser i bomringen. På sikt vil vi også få egne lavutslippssoner, nullutslippssone og bilfritt indre sentrum. Om åtte år vil man ikke kunne kjøre med dieselbil i store deler av Oslo sentrum, minner Halse om.

Les også: Dødelig dårlig Oslo-luft

Han sier hans spesielle råd først og fremst er rettet mot bilister i Stor-Oslo.

– Jeg er Oslo-politiker, og gir dette rådet til folk som kjører bil i Oslo - eller ut- og inn av Oslo rimelig ofte, som folk i Akershus og Oslos omegnkommuner.

Han mener også at brukte dieselbiler vil tape seg kraftig i verdi i årene som kommer.

– Nå får folk en advarsel

– Du selv har kjøpt elbil?

– Ja, jeg kjører selv elbil.

Les også: Norge dømt for dårlig luft

EKSOS PÅ E18: Morgenkø en vinterdag inn mot mot Oslo ved Sandvika i Bærum. Foto: Mattis Sandblad , VG

– Forstår du at noen kan oppfatte ditt råd som om et utspill fordi folk ikke vet sitt eget beste?

– Folk vet nok best selv hva de må gjøre- og ikke gjøre. Jeg ønsker likevel å gi informasjon om hvordan utviklingen vil bli. Det hadde vært mye kjipere av meg og ikke si i fra – og så fikk dieselbilkjøpere en hel rekke avgifter og begrensninger uten at noen hadde sagt i fra. Nå får de en advarsel, sier Halse til VG.

Diesel-forvirring

For åtte år siden oppfordret den daværende Ap-ledede rødgrønne regjeringen folk til å kjøpe dieselbiler fordi de trodde de var mindre forurensede enn bensinbiler. Men så viste det seg at dieselbiler slett ikke var så gunstig for miljøet likevel og avgiftene gikk opp igjen.

– Det er ikke så mange år siden regjeringen anbefalte folk å kjøpe diesel. Forstår du at folk kan bli forvirret, Halse?

– Jeg skjønner det. Men i etterpåklokskapens lys kan vi si at det var et veldig dårlig råd. Samtidig er nok også myndighetene blitt lurt av en bilselskaper som har jukset med fakta om utslipp, svarer Ap-politiker Halse.

– Drøyt råd

Fortsatt kjøper fire av ti norske bilkjøpere dieselbil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

FYLLER FORTSATT: Dieselpumpene går fortsatt for fullt på norske bensinstasjoner. Søndag og mandag var dieselprisen nede på 9-tallet for en liter diesel i Oslo-området. FOTO: ESPEN BRAATA/VG Foto: Espen Braata , VG

Administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norsk bilbransjeforbund synes Andreas Halses advarsel til bilister og bilkjøpere er en bommert.

– Politikere forsøkte seg også med et råd til bilistene i 2007. Da ble vi anbefalt å kjøpe dieselbil. At vi nå kun skal basere fremtidig biltrafikk på elbiler og hybridbiler, synes jeg er et drøyt råd, sier Nilsen fra handsfree-mobilen i sin dieselbil til VG.

Han mener den teknologiske utviklingen med stadig mindre utslipp fra dieselbiler lover godt for den fremtidige biltrafikken.

– Samtidig er det jo slik at ikke alle i Norge bor på Majorstua og har tilgang til kollektivtrafikk hele tiden, minner han om.

Sjefen for bilbransjeforbundet synes ikke de folkevalgte i tide og utide skal komme med advarsler og råd om hvilke bilkjøp folk skal foreta.

– Jeg synes det er ganske håpløst, egentlig. De rådene regjeringen kom med for åtte år siden om å be folk kjøpe dieselbil, ble endret få år etter. Nå skjer det igjen, konstaterer han.

Fortsatt forbannet

Andreas Halse står fast på at det var på tide med en diesel-advarsel til folket.

– Jeg tenker at jeg fortsatt er forbannet på alt jukset som har kommet frem om bilselskapers og VWs utslippsjuks. Jeg er også forbannet på at bilbransjen har fått EU med seg på å gå med på et utslipp fra privatbiler som kunne vært halvert. Vi har klart å få ned utslippet betydelig fra lastebiler. Det samme burde ha skjedd skje med privatbilene, sier Halse.

Nilsen i bilbransjeforbundet mener det er utidig av Halse å dra VW-skandalen inn i sin argumentasjon.

– Den teknologiske utviklingen går helt klart i retning av stadig mindre utslipp og innføringen av EUs Euro 6-krav. Snart kommer Euro 7-kravene. Så dette går raskt riktig vei. Å dra inn jukset til VW i denne sammenhengen, blir nærmest useriøst, mener Stig Morten Nilsen.

Leder Eirik Lae Solberg (H) i samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo sier til VG at hans politikerkollega burde avstått fra å gi folk råd om ikke å kjøpe dieselbil.

– Vi politikere bør være forsiktige med å gi advarsler og råd om hvilke biler folk ikke bør kjøpe. Den rødgrønne regjeringen prøvde å oppfordre til kjøp av dieselbiler for noen år siden, uten at det var spesielt vellykket.Den teknologiske utviklingen går så raskt at løsninger som ikke er miljø-optimale i dag, kan være mye bedre for miljøet om kort tid, sier Solberg til VG.

Han kjører for ordens skyld en bensindrevet Skoda. Men mest i helgene, presiserer Høyre-politikeren.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder