FERIEMARERITT: Simen Mortensen er på ferie i Thailand sammen med Jacob (4) og resten av familen. Foto: Esra Mortensen

Reiseselskap konkurs – nordmenn rammet

Til sammen 137.000 reisende skal være berørt etter at et av Englands største bookingfirma kollapset. Mange er nordmenn.

  • Hilde Sandvær
ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Nordmenn som har bestilt ferien hos Lowcostholiday fortviler etter at de har fått opplyst at lavprisselskapet har gått konkurs.

Mange sitter igjen med regningen på hotell de har betalt til det som er et av Englands største nettbaserte bookingsselskaper.

Usikkert om ekstrakostnader blir refundert

Ifølge Daily Mail er 27.000 personer på reise, og 110.000 kunder som har kjøpt reise, berørt av at konkursen.

– I hele dag har vi fått inn meldinger fra nordmenn som lurer på hva de skal gjøre, sa Signe Eriksen, daglig leder av Reisegarantifondet til VG mandag.

Les også: Nordmenn vil hjem fra Tyrkia - etterlyser mer informasjon

De er godt kjent med selskapet, ettersom Lowcostholiday tidligere har vært registrert hos dem. I 2014 meldte imidlertid selskapet seg ut av både det norske, svenske, danske og britiske registeret til fordel for en mindre streng lokal reisegarantiordning på Mallorca.

– Ut fra kundenes ståsted har ikke alle land har like gode reisegarantiordninger. Noen steder i Sør- og Øst-Europa er kjent for å ha dårligere forbrukersikkerhet. Det er derfor usikkert om de berørte vil få tilbake det ekstra de nå må betale, forteller Eriksen.

Les også: Her er selskapene som gratis endrer Tyrkia-ferien

Betaler dobbel hotellregning

Simen Mortensen har akkurat begynt sin 19 dagers ferie i Phuket i Thailand med kone og barn. Da familien skulle sjekke inn på det femstjerners hotellet de hadde betalt Lowcostholidays via finn.no, fikk de imidlertid beskjed om at selskapet var konkurs og at betalingen derfor ikke var i orden.

– Beskjeden kom som et sjokk for oss, vi hadde ikke fått noen varsel fra selskapet, sier Mortensen på telefon fra Phuket.

Les også: Måtte levere tilbake taxfree-godteriet og utsette London-turen

Hotellregningen måtte de derfor betale på nytt på stående fot.

– Vi måtte betale hele oppholdet på 28.300 på nytt til hotellet. Det var utrolig surt. For oss gikk det greit, men for mange andre kan det være et stort problem, sier Mortensen

Han har allerede vært i kontakt med reiseforsikringen som sier at konkursen ikke dekkes, men Mortensen betalte hotellet med kredittkort, og håper dermed å kunne kreve erstatning fra Visa.

Les også: Turistene svikter «flyktningøyen» Lesvos

– Jeg kommer til å følge opp saken og kreve tilbakebetaling når vi er tilbake i Norge, men jeg har ingen forventning om å få tilbake pengene.

Betal helst med kredittkort

Reisegarantifondet oppfordrer reisende til å betale med kredittkort når reisen ikke er dekket av en reisegarantiordning, som for eksempel ved kun kjøp av fly eller hotell.

Les også: Disse taxfreevarene er gjenglemt på Gardermoen

– Sett fra forbrukerens side er det best. Det kan også gå greit om selskapet ikke er registrert i Norge, men det er en risiko forbrukeren må ta, sier Eriksen.

Lowcostholiday opplyser på deres nettside de ulike måtene man kan kreve tilbakebetalt ekstra utlegg. Reisegarantifondet har videre oversatt de ulike måtene å kreve tilbakebetalt på deres nettsider.

Leder for forbrukertrygghet i Finn.no, Geir Petter Gjefsen, sier at de ikke er økonomisk ansvarlige i situasjoner som denne, selv om reisen er bestilt via dem.

– Vi er bare en formidler, så det er desverre ikke noe vi kan gjøre med tanke på erstatning. Jeg oppfordrer likevel folk til å ta kontakt med oss om de er rammet av dette, så vi kan se om vi kan hjelpe på andre måter, og slik at vi kan forhindre at flere bestiller fra en annonsør som går konkurs, sier Gjefsen.

Han presiserer viktigheten av at folk gir Finn beskjed, slik at de får stoppet tilgangen til annonsøren.

– Det er ingen automatikk i at vi får vite om en konkurs, sier Gjefsen.

Slik berøres du som kunde hos Lowcostholiday:

** Dersom du allerede har påbegynt ferien og har en returbillett med fly, kan denne benyttes som planlagt.

** Du kan imidlertid bli bedt om å betale for hotellet og andre tjenester som er inkludert i pakken på ny, fordi Lowcostholidays ikke har betalt til sine underleverandører.

** Kunder som har kjøpt fly pluss hotell og ikke har påbegynt reisen burde sjekke med flyselskapets hjemmeside om billetten fortsatt er gyldig. Hotellbestillingen må gjøres på ny og betales på ny dersom du ønsker å reise og bo på samme hotell.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder