FATAL FEIL: Et Boeing 737-fly måtte nødlande i Philadelphia etter at deler fra motoren løsnet og slo hull på et vindu.
FATAL FEIL: Et Boeing 737-fly måtte nødlande i Philadelphia etter at deler fra motoren løsnet og slo hull på et vindu. Foto: HANDOUT / National Transportation Safety B

Norwegian sjekker flymotorer etter ulykke

INNENRIKS

Flere flyselskaper, blant dem Norwegian, gjennomfører en teknisk kontroll av motorer som tilsvarer den fra ulykkesflyet i USA, på oppfordring av European Aviation Security Agency.

Publisert: Oppdatert: 19.04.18 06:47

SAS sa først til VG onsdag kveld at de hadde fått beskjed om å gjøre det samme, men meldte siden at det ikke stemmer.

Norwegian skal sjekke syv av sine fly, bekrefter kommunikasjonsjef Andreas Hjørnholm i Norwegian overfor VG. Flyene som sjekkes har motoren CFM56–7B. Det er den samme motortypen som ulykkesflyet fra Southwest Airlines i USA har.

Tirsdag kveld måtte et passasjerfly mellom New York og Dallas nødlande i Philadelphia etter at en del fra motoren løsnet og knuste en rute i flyet.

En passasjer, 43 år gamle Jennifer Riordan, omkom etter den dramatiske ulykken. Syv andre ble skadd.

– Motorene skal sjekkes og det er satt en tidsfrist for det, sier kommunikasjonsjef Andreas Hjørnholm til nyhetsbyrået Ritzau.

SAS opplyste først til VG at de skulle sjekke 66 av sine fly.

– SAS har rutinemessig fått en beskjed fra fabrikanten av CFM56-motorene om å foreta teknisk kontroll av motorene, skrev infosjef Knut Morten Johansen i SAS til VG.

Onsdag kveld sier imidlertid SAS at de likevel ikke har fått en slik beskjed.

CFM, selskapet som produserer motoren, opplyser at flere enn 8000 av deres motorer er i drift i Boeing 737-fly.

Både Korean Airlines og Japan Airlines opplyser at de har fly med motoren.

Her kan du lese mer om