Åtte ulykker med luftspenn siden 2001

Flygesjef: Høyspentledninger kan ha blitt forvekslet

Både Norsk luftambulanse og Kartverket tror at ambulansehelikopteret hadde oversikt over aktuelle hindringer på Sollihøgda i Buskerud. Likevel styrtet det.

  • Ole N. Olsen
  • Audun Jahren
  • Bjørnar Tommelstad
  • Sigrid Helene Svendsen
  • Eliese Laustsen
  • May Linn Gjerding

Artikkelen er over seks år gammel

Helikoptrene til Norsk luftambulanse er utstyrt med avanserte digitale kart. Disse oppdateres fire ganger i året med informasjon fra Kartverket. Høyspentledningen helikopteret traff før den fatale styrten tirsdag var markert på dette kartet.

- Vi har vanlig papirkart og et digitalt kart. Papirkartet bruker vi kun som en «backup» til det elektroniske kartsystemet, som er drevet av GPS. I dette kartet har vi en database over hindringer, forteller flygesjef Erik Normann i Norsk luftambulanse til VG.

- Betyr at helikoptermannskapet hadde oversikt over lufthindringene på stedet?

- Vi vet ikke det, siden vi ikke fått tilgang til vraket og derfor ikke testet kartet. Men databasen har den hindringen i seg. Vi vet jo ikke hva som fungerte, men det er grunn til å tro at den hadde det, sier Normann.

- Når det er sagt, så er det sånn at det er flere andre linjer på steder som ikke er markert i kartet vårt, fortsetter han.

- Kan mannskapet ha forvekslet høyspentlinjene?

- Det er en mulighet. Vi prøver ikke å ha så mye teorier, men i våre undersøkelser er dette noe vi vil gå inn i og simulere.

Flyr med digitale kart

Normann er selv pilot, og har vært en av dem som har uttalt seg for selskapet etter at hans kollega, pilot Bjørn Nergård, og helikopterlegen Anders Rostrup Nakstad omkom i helikopterstyrten. Nå jobber Norsk luftambulanse på spreng for å finne årsaken til den uforståelige ulykken.

HØYSPENT: Ledningene fra luftspennet henger ned langs fjellsiden etter at de ble kuttet da de var i kontakt med helikopteret. Foto: ESPEN BRAATA

Pilotene er også utstyrt med tradisjonelle papirkart laget av Forsvaret, av typen «M517 Air», men dette er i målestokk 1:250.000, i motsetning til de digitale kartene som kan forstørres helt til 1:25.000.

- Hva er det vanlig å bruke når dere flyr?

- Vi flyr på de digitale kartene, det er det som er vårt primære navigasjonsmiddel. Det avstemmes med papirkartene hvis det er nødvendig, men de inneholder mye mindre informasjon enn de digitale, sier Normann.

Det er dataene fra NRL som er utgangspunktet for den automatiske varslingen pilotene skal få hvis de befinner seg i fare.

- Men det har liten praktisk betydning i den fase av flyvningen de var i, fordi man er så nær bakken at mekanismen ville varslet for lenge siden om at man er for nærme terrenget, sier han.

- Skal ha vært oppdatert

Flygesjefen forklarer at de nå har et bunnløst behov for å finne årsaken til den tragiske ulykken.

- Vi trenger å forstå hvordan dette kunne skje med de beste folkene vi har. Det er et nitid arbeid som vi skal bruke dager og uker på.

Det er Kartverket som har ansvaret for oppdatering av Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Dette registeret oppdateres kontinuerlig, basert på innmeldinger fra eierne av de aktuelle hindrene. Disse oppdateringene sendes blant annet til Norsk luftambulanse hver 90. dag.

- Det som blir registrert i NRL er det som styrer varslingen til pilotene, forklarer kommunikasjonsrådgiver Per Anders Bjørklund i Kartverket til VG.

- Fantes dette luftstrekket i dataene Norsk luftambulanse hadde?

- Siden det sist ble oppdatert i 2004, så de skal ha hatt det.

Åtte ulykker siden 2001

Tall fra Luftfartstilsynet viser at ulykker hvor fly eller helikoptre kolliderer med ledninger skjer mindre enn én gang i året. Forrige dødsulykke skjedde i mai 2001.

7. mai 2001 fløy et småfly inn i en kraftledning 15 kilometer sør for Alvdal i Hedmark. To tenåringsjenter og en mann i 20-årene omkom i ulykken.

Inntil tirsdag formiddag var dette den siste dødsulykken i Norge hvor et luftfartøy har kollidert med et luftspenn. Tirsdag omkom to personer da en luftambulanse fløy inn i en høyspentledning på Sollihøgda i Hole kommune.

GRANSKES: Ambulansehelikopteret som styrtet ble tirsdag kveld fraktet på lastebil til Statens havarikommisjons lokaler på Kjeller hvor det skal undersøkes i håp om å finne årsaken til den tragiske ulykken. Foto: ESPEN BRAATA

Tall fra Luftfartstilsynet viser at det siden 2001 har skjedd syv lignende ulykker i Norge:

** 7. mai 2001 omkom tre personer da et småfly fløy inn i en kraftledning utenfor Alvdal i Hedmark.

** 25. april 2003 ble en person lettere skadet da et helikopter traff en kraftledning under gjødsling i Ullensvang i Hordaland.

** 3. august 2003 krasjet et helikopter etter å ha truffet en kraftledning i Halden i Østfold. Ingen personer kom til skade.

** 11. juli 2005 var en hangglider-student på tur sammen med en instruktør i Bø i Telemark. De to måtte nødlande, og traff en høyspentledning like før landingen. Ingen ble skadet.

** 22. september 2009 fikk et helikopter problemer med landing i dårlig vær på Sluskfjellet i Finnmark. Helikopteret traff en kraftledning på vei ned, og helikopteret ble ødelagt. Ingen personer kom til skade.

** 7. april 2010 traff et småfly en taubane tilhørende en kraftstasjon i Kåfjorddalen i Troms. Flyet fikk betydelige skader, men kom seg tilbake til Tromsø lufthavn for egen maskin.

** 1. mai 2011 traff et helikopter en ledning 25-30 meter over bakken under landing i Kvinnherad i Hordaland. En person ble lettere skadet i ulykken.

Forsøkte å advare

I tillegg er det registret seks mindre alvorlige hendelser hvor helikoptre har vært i kontakt ulike type ledninger uten å styrte. Luftfartstilsynet er også kjent med fem episoder hvor fartøyer har unngått kollisjoner takket være raskt unna-manøvrer.

Tirsdag sa politiet at de hadde forsøkt å advare piloten mot høyspentledninger, men at de ikke fikk kontakt.

I etterkant har Norsk Flygerforbund etterlyst bedre merking av kraftlinjer.

Mer om

  1. Helikopterstyrten på Sollihøgda
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Politiet: Prøvde å advare piloten om høyspentledninger - fikk ikke kontakt

  2. Helikopterulykken på Sollihøgda: - Vi ropte nei, nei, nei. Så styrtet helikopteret

  3. Bjørn (52) og Anders (38) omkom i helikopterulykken

  4. Helikopterulykken på Sollihøgda: Lastebilsjåføren (44) ligger alvorlig skadet på Ullevål

  5. Filmet helikopterulykken: Det var helt forferdelig

Fra andre aviser

  1. Helikopterulykken: Kabel kveilet seg rundt rotorhodet

    Aftenposten
  2. - Ingen problemer før helikopteret traff ledningene

    Aftenposten
  3. De nærmeste kollegene måtte rykke ut til ulykken

    Aftenposten
  4. Derfor styrtet ambulansehelikopteret på Sollihøgda

    Aftenposten
  5. - Ingen problemer før helikopteret traff ledningene

    Bergens Tidende
  6. Politi og luftambulanse brukte to forskjellige radiosamband

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder