FATAL SVIKT: Tre mennesker ble drept av de løpske godsvognene som raste gjennom terminalen på Sjursøya og havnet i havet. Foto: Tore Kristiansen

Togekspeditøren trodde vognene var koblet til

Jernbaneverket tar kritikk

Traff terminalområdet på Sjursøya i 130 kilometer i timen

(VG Nett) Togekspeditøren trodde at godsvognene var koblet til lokomotivet og løsnet bremsen. Ni minutter og 25 sekunder senere raste de løpske vognene rett inn i terminalen på Sjursøya.

  • Kari Tone Flågen
  • Geir Arne Kippernes
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Resultatet ble fatalt. Tre menn mistet livet og ytterligere fire personer ble skadet. Mandag presenterte Statens havarikommisjon for transport den foreløpige rapporten om ulykken.

Det som utløste ulykken, er ifølge rapporten en misforståelse mellom togekspeditøren i tårnet på Alnabru og skiftelederen, som tok seg av godsvognene før de løsnet.

Etter at godsvognene var løsnet fra skiftelokomotivet, festet skiftelederen dem ved hjelp av fastholdebremsen på sporet. Deretter ringte han til togekspeditøren og ba om å få et nytt spor til vognene.

Togekspeditøren - som satt i et kontrolltårn en kilometer unna - trodde at vognene fremdeles var koblet til lokomotivet, og løsnet derfor fastholdebremsen på vognene i den tro at de skulle fraktes trygt videre for å gjøres klar til lasting.

- Hva samtalen mellom skiftelederen og togekspeditøren gikk ut på, får vi aldri vite helt nøyaktig. Men det var en misforståelse som førte til at bremsene ble løsnet, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Havarikommisjonen.

Så ikke vognene

Siden togekspeditøren satt i et tårn over en kilometer unna der godsvognene sto, så han aldri at de rullet av sted uten skiftelokomotivet.

Da skiftelederen så de løpske vognene passere, var det allerede for sent.

Havarikommisjonen ønsker ikke å gå nærmere innpå hvem som må ta ansvar for den tragiske ulykken.

- Det er Jernbaneverket som eier godsterminalen på Alnabru og som har ansvar for å følge regelverket som gjelder, påpeker Olsen.

Saken fortsetter under bildet

KATASTROFEOMRÅDET: Her har vognene akkurat knust en bygning på kaien på Sjursøya. Legg merke til den knuste hvite bilen ved siden av skinnegangen. Vognene som kom ut av kontroll er flate og blir ofte brukt til å frakte semitrailere og andre containere. Du kan se vognene på dette bildet. Foto: Ivar Arnesen

Les også:Sjursøya-ulykken skyldes menneskelig svikt

- Som en Ferrari på togskinnene

Den foreløpige rapporten fra Statens havarikommisjon for transport viser at det var både menneskelig svikt og manglende avsporingsmuligheter som var årsaken til at godsvognene løsnet.
Det la seg en alvorstynget stillhet over forsamlingen på pressekonferansen på Kjeller da havarikommisjonen kjørte filmen som illustrerte vognenes ville ferd fra Alnabru og de åtte kilometerne ned til Sjursøya.

- Godsvognene var som en Ferrari på togskinnene. De hadde utrolig godt feste, og var umulige å avspore, forklarte direktør Grethe Myhre i Statens havarikommisjon.

Ferden endte med at tre mennesker mistet livet da de løpske vognene raste rett inn i havneområdet på Sjursøya med en fart på 130 kilometer i timen.

VGTV:- Toget tok med seg flere biler

Vurderer ikke å gå av

I flere år har det foreligget planer om ombygging og utvidelse av terminalen på Alnabru, men planene har blitt liggende i en skuff.

Statens havarikommisjon peker på finansieringssituasjonen som en mulig årsak til at sikkerhetsmarginene i driften på Alnabru gradvis er blitt redusert. Dette avviser direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket på det sterkeste.

- Det er absolutt ikke tilfelle. Sikkerhet har alltid høyeste prioritet hos oss, sier Enger.

- Hvordan kunne da dette skje?

- Vi har gjort flere risikoanalyser på Alnabru. Men her har vi ikke fanget opp at det ikke var etablert tekniske barrierer på alle sporene. Det burde vi gjort, sier hun.

- Vil du vurdere din stilling etter dette?

- Det blir opp til andre å vurdere om jeg må gå eller ikke. Personlig er jeg opptatt av å gå inn i det videre arbeidet med de tiltak vi allerede har igangsatt, sier hun.

Ifølge den foreløpige rapporten var det en rekke tilfeller av systemsvikt som gjorde den tragiske ulykken mulig.

Togekspeditørene er ikke fullt ut informert om mange av de skifteoperasjonene skiftelederne skal utføre. Rapporten peker også på mangler i sikkerhetsstyringen og manglende risikovurderinger av løpske vogner.

Les også:- Farten var så høy at de siste vognene ikke berørte skinnegangen

- Trodde aldri noe slik kunne skje

Kjell Atle Brunborg, leder i Norges Jernbaneforbund, synes ulykken er vanskelig å begripe.

Etter pressekonferansen fortalte en tydelig preget Brunborg om tøffe dager og måneder etter den tragiske ulykken.

- Vi trodde aldri at noe slik kunne skje. Det burde ikke vært mulig. De som jobbet denne dagen har tatt hendelsen svært tungt. Men her er det viktig å understreke at det er en systemsvikt som er årsaken til ulykken. Det blir feil å klandre enkeltpersoner for dette, sier Brunborg til VG Nett.

Han peker på manglende bevilgede penger som årsaken til at Jernbaneverket ikke har sørget for tilstrekkelig med barrierer for å forsikre seg om at slike ulykker ikke kan skje.

- Jernbanen har vært sultefôret på bevilgninger i mange år, sier Brunborg.

BILDESPESIAL:Se bildene fra Sjursøya her

Ni minutters mareritt

I rapporten får vi for første gang svar på hva som skjedde fra godsvognene løsnet til de raste inn på terminalområdet på Sjursøya. Ifølge rapporten tok det ni minutter og 25 sekunder fra man ble oppmerksom på at vognene var i bevegelse, til de traff terminalbygningen på Sjursøya.

Godsvognene passerte utkjørssignalet på Alnabru klokken 13.07.07 i en fart på 30 kilometer i timen. Da vognene passerte Bryn stasjon drøye tre minutter senere, hadde farten kommet opp i 70 kilometer i timen.

GRAFIKK: Slik var den 8,2 kilometer lange ferden til de 16 løpske godsvognene. Foto: Grafikk: Tom Byermoen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder