NEI TIL AVGIFT: Øystein Hedstrøm (69), tidligere stortingsrepresentant for Frp, går knallhardt ut mot flypassasjeravgiften. Torsdag var han på hytta ved Vansjø i Østfold. Også Carl I. Hagen mener avgiften må vekk. Foto: FRODE HANSEN og KRISTER SØRBØ VG

Frp-veteraner i opprør over  flypassasjeravgiften

Torsdag kveld: Frps stortingsgruppe stiller seg likevel bak flyseteavgiften

VANSJØ/OSLO (VG) De to Frp-veteranene Carl I. Hagen (72) og Øystein Hedstrøm (69) er i  harnisk over at deres eget parti i regjering innfører flypassasjeravgift.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Eks Frp-formann Hagen sparer ikke på kruttet når han forteller hva han mener om avgiften som er planlagt innført om fem dager.

– Den er helt håpløs og skulle aldri vært innført. Det er bare å fjerne denne. Så får man saldere budsjettet som vanlig i november, det er alltid masse endringer i budsjettet på slutten av året. Jeg synes det er merkverdig at Frps stortingsgruppe ikke fremmer forslag om fjerne flypassasjeravgiften nå, sier Hagen til VG.

SISTE: Frps stortingsgruppe stiller seg likevel bak flyseteavgiften

Hva stortingsgruppen egentlig har ment har det hersket noe forvirring rundt de siste to dagene. Onsdag ble det først varslet omkamp, men senere på kvelden sendte parlamentarisk leder Harald Tom Nesvik ut en pressemelding hvor han forsøkte å dempe ned uenigheten mellom Frp i Stortinget og Frp i regjering.

Torsdag ble budsjettforhandlingene en stund stanset som følge av forvirringen, men tidlig på kvelden bekreftet stortingsgruppen likevel at de stod bak avgiften.

Det er ikke musikk i Carl I. Hagens ører. Han viser til at FrP var med på å fjerne den forrige flyseteavgiften. I 1986 sørget forøvrig daværende Frp-formann for å felle Kåre Willochs regjering fordi den foreslo å øke bensinavgiften. Så er da også Frp tuftet på «Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.»

Både Hagen og Hedstrøm meldte seg inn i forløperen til Frp, Anders Langes parti.

TIDLIGERE FRP-SJEF: Carl I Hagen ledet Fremskrittspartiet i en årrekke. Foto: Helge Mikalsen VG

Les også: Spillet om den utskjelte flyseteavgiften

Hagen var i Rygge onsdag hvor han talte på Eldrerådets møte.

– Jeg sa at jeg ikke forstår statsminister Solberg som sier hun ikke vil bøye av for Ryanair. Det hun bøyer av for er tusen arbeidsplasser og vi som flyr, sier Hagen.

Han har selv fløyet med Ryanair en gang fra Rygge.

– Det var helt greit.

– Hva bør FrP gjøre?

– Nå synes jeg Frp bør fremme forslag om at avgiften fjernes og stemme for dette i Stortinget, sier Hagen.

I forkant av vedtaket skapte den omstridte avgiften krøll på det borgerlige samarbeidet.

– Skjærer i hjertet

Øystein Hedstrøm, som har sittet på Stortinget for Østfold i hele 16 år, er svært frustrert over det som nå skjer.

– Som gammel Frp-er skjærer det meg i hjertet at et parti som ble tuftet på sin motstand mot skatter og avgifter, nå går inn for en avgift som på toppen av det hele hindrer verdiskaping og arbeidsplasser, sier Hedstrøm til VG.

Han er på hytta ved Vansjø i Østfold hvor han holder på å legge treheller på en terrasse.

– Jeg synes det politiske flertallet og regjeringen som Frp er en del av, har opptrådt veldig uprofesjonelt i denne saken, sier Hedstrøm til VG.

Han mener Frps ledelse burde avvist avgiften tvert da advarslene kom om hva en slik avgift ville medføre for Rygge.

Les mer: NHO fly forbannet over flyseteavgift

Hedstrøm synes det er tragisk at mange av dem som jobber på Rygge flyplass, en av Østfolds største private arbeidsplasser, står i prekær fare for å bli sendt ut i ledighet i et område som fra før har mange arbeidsledige.

– Her må Fremskrittspartiet og de andre partiene på Stortinget bestrebe seg på å finne inndekning og sørge for at en flypassasjeravgift blir fullstendig unødvendig.

– Skal Fremskrittspartiet ha noen troverdighet i sin avgiftspolitikk og fremstå som et politisk alternativ, så må de bare ordne opp. Og det må skje nå! Hva skal man si til folk på valgstand for Frp etter å ha stemt for flyplassavgift og bidratt til å legge ned flyplassen på Rygge?

Det lyktes ikke VG torsdag å få hverken partileder Siv Jensen eller parlamentarisk leder Harald Tom Nesvik til å kommentere kritikken fra Hagen og Hedstrøm.

Siv Jensens statssekretær Petter Kvinge Tvedt (Frp) i Finansdepartementet henviser til stortingsgruppens leder Harald Tom Nesvik.

Presserådgiver Ida Krag i Frps stortingsgruppe, skriver i en sms til VG.

– Nesvik har ingen kommentarer til det.

FLYPLASSJEF: Administrerende direktør ved Rygge Sivile lufthavn AS, Pål F. Tandberg foran et Ryanair fly på flyplassen. Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

Pessimist

Pål F. Tandberg, flyplassjefen på Rygge, er mismodig når det gjelder fremtiden.

– Det er ingen signaler som tyder på at det blir noen endring. Det er uansett «fem over tolv» for oss, sier Tandberg til VG.

Avgiften, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten, innføres fra 1. juni.

Tandberg opplyser at de er blitt tilbudt en tredjedel av de flyrutene som Ryanair i dag flyr til Rygge, noe som tilsvarer 400 000 - 500 000 reisende i året.

– Det må vi dessverre si nei takk til siden det betyr at flyplassen vil gå med et underskudd på ca 120 millioner kroner i året, og man kan ikke forsvare å drive videre med et så lite volum, sier han.

Ryanair har varslet at flypassasjeravgiften som innføres 1.juni vil føre til at selskapet reduserer volumet i Norge med 2/3-deler. Da vil de ikke lenger ha base på Rygge.

– Det er svært skuffende at politikerne ikke har satt seg inn i forretningsmodellen rundt Rygge fordi en trededdjel av hele lavkostflymarkedet i
Europa har samme forretningsmodell som Rygge. Politikerne kan ikke si at vi ikke skal gjøre oss avhengige av en kunde, det er ikke slik det fungerer, sier Tandberg.

Han viser til at én ansatt i luften, gir 10 jobber på bakken.

– Det er slik vi har bygget opp tusen arbeidslasser ved å gjøre oss konkurransedyktige på baseflyene til Ryanair, sier Tandberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder