BEKREFTER: Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian bekrefter at manglende fridagssalg er blant årsaken til kanselleringene. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Terje Pedersen NTB scanpix

Internskriv forteller om bakgrunnen for
uenigheten: Norwegian kjøpte 3500 fridager fra pilotene sine i fjor

Pilotforeningen mener fjorårets tall på 3500 kjøpte fridager viser at Norwegian har for få faste piloter. Flyselskapet mener
på sin side de har nok.

  • Torgeir Mortensen
  • Caroline Isabell Ørvik
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Kansellerte fly. Kraftige forsinkelser. Frustrerte og forbannede kunder.

Norwegians pilot-trøbbel i helgen har fått massiv oppmerksomhet både i mediene, i kommentarfeltene på Norwegians Facebook-side og ikke minst internt hos selskapet selv.

Selskapet anslår selv at 4000-5000 passasjerer ble berørt i løpet av helgen. 18 flyvninger ble kansellert. Flere kunder opplevde å få en tekstmelding om at flyet er kansellert bare noen få timer før avgang.

Mandag har flytrafikken gått som normalt, men tirsdag er det varslet at morgenavgangen fra Oslo til Gatwick (London) er kansellert, ifølge NTB.

Ble rammet: Agnesa (17) ble alene igjen i Norge da ferieflyet ble innstilt

Uenighet om avtale

En av årsakene til flykaoset var mangel på piloter. Norwegian har foreløpig løst problemet ved å leie inn fly og piloter fra andre selskap.

Mangelen på piloter kommer i kjølvannet av en langvarig konflikt mellom pilotene og ledelsen i flyselskapet. Pilotforeningen sa opp den såkalte fridagsavtalen med utløp fredag 1. juli. Avtalen gir Norwegian mulighet til å kjøpe fridager av pilotene for å dekke uforutsette og akutte behov.

Ifølge Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian Air Shuttle (NAS), har selskapet registrert at mange piloter har vegret seg for å selge fridager etter at avtalen utløp.

– I år har denne avtalen ikke fungert. Så lenge vi ikke får kjøpt fridager, noe som har vært vanlig hver sommer, rammer det produksjonen. Dette har kommet på toppen av at vi har hatt for dårlig planlegging av behovet for sommeren, sier hun.

Hans-Erik Skjæggerud, leder i arbeidstakerorganisasjonen Parat, mener at avtalens formål er å gi selskapet mulighet til å dekke uforutsette behov som oppstår akutt, som for eksempel sykdom.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud. Foto: Berit Roald NTB scanpix

– Det står også veldig klart i avtalen at det faste behovet for piloter skal dekkes gjennom faste ordinære tilsettinger, sier Hans-Erik Skjæggerud, leder i arbeidstakerorganisasjonen Parat, til VG.

Norwegians pilotforening hevder i et internt skriv at avtalen har blitt brutt ved at det har blitt kjøpt og solgt for mange fridager. I tillegg mener foreningen at omfanget viser at Norwegian planlegger sin drift i strid med grunnprinsippet i avtalen, nemlig at fast behov skal dekkes med faste ansettelser.

– Vi har hatt mange møter med ledelsen i Norwegian, men de synes ikke vårt forslag er godt nok. Derfor bruker de heller massevis av innleide piloter, sier nestleder Alf Hansen i Norwegians pilotforening.

Pilotene og flyselskapet har kommet fram til en midlertidig enighet om å følge den opprinnelige avtalen inntil saken kommer for Arbeidsretten etter sommerferien.

Er du rammet? Dette har du krav på

- Har for få ansatte

Ifølge Hansen kjøpte Norwegian om lag 3500 fridager fra omtrent 680 piloter i 2015. Og ikke alle har solgt ferien sin, påpeker han. Hansen mener omfanget beviser at Norwegian har behov for flere faste ansatte.

– Norwegian sier de ikke kan ansette flere piloter fordi de da vil ha for mange piloter i alle måneder enn juli. Hva tror du om det?

– Da kan de dokumentere frikjøpstallene i måneden med minst kjøp. De burde i det minste bemanne seg opp til å dekke lavproduksjonstiden.

Han mener at bakgrunnen for kanselleringene er at Norwegian lenge har hatt for få ansatte. Ikke bare i Norge, men i hele Skandinavia.

– Vi har over lang tid varslet at vi er underbemannet. Det er for få ansatte og det må ledelsen ta ansvaret for.

Først oppfordret pilotforeningen alle sine medlemmer til å nekte å selge fridager etter avtalens utløp 1. juli, men snudde senere.

– Dersom noen piloter vil selge fridager, er det greit. Vi vil ha en kollektiv avtale på bordet som skal være bra for alle parter, sier Hansen.

Innrømmer dårlig planlegging

Skånvik bekrefter at en av årsakene til kanselleringene var manglende fridagssalg.

– Det har vært enighet om at det har vært kjøpt 41 dager for mye i henhold til avtalen med pilotene, men antallet ligger innenfor regelverket som gjelder tidsbruk for pilotene. Dette har blitt brukt som et argument for å si opp avtalen midt i den sesongen som er mest hektisk og der mange skal på ferie, sier Skånvik.

Hun påpeker at det er slått fast pilotene er i sin fulle rett til å selge fridager – og at Norwegian er i sin fulle rett til å kjøpe.

Garanterer ingenting

Skånvik sier videre at hun ikke har oversikt over antallet fridager Norwegian har kjøpt av pilotene.

– Vi har skjønt at foreningen mener vi bør ansette flere, men vi kan ikke ansette flere enn vi kan tilby jobb gjennom hele året, sier hun.

– Frykter dere flere kanselleringer som følge av pilotmangel?

– Vi gjør vårt aller beste for å få trafikken til å gå som normalt, men vi kan aldri garantere noe.

Til E24 sier hun mandag kveld at de vil kalle inn til nye forhandlinger med pilotene.

– Vi skal kunne finne en løsning innad i selskapet, sier Skånvik.

Hun ønsker ikke å si noe om når de vil innkalle til forhandlinger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder